قدس آنلاین- مریم غلام پور : مدیرکل دامپزشکی گیلان از واکسیناسیون یک‌ میلیون و ۳۵۰ هزار نوبت‌ سر علیه بیماری‌های دامی در استان طی ۳ ماه گذشته خبر داد.

واکسیناسیون بیش از یک‌ میلیون نوبت‌ سر دام در گیلان

به گزارش پایگاه خبری قدس آنلاین ، سهراب عاقبتی به مناسبت فرا رسیدن 13 تیرماه روز ملی مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان گفت: یک‌هزار و 700 نوع عامل بیماری‌‌های عفونی دامی وجود دارد.

وی با بیان اینکه 50 درصد بیماری‌ مذکور مشترک بین دام و انسان است، افزود: این میزان 850 بیماری مشترک بین دام و انسان را در بر می‌گیرد.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با اشاره به تشکیل کمیته بیماری‌های مشترک در حوزه انسانی تصریح کرد: این کمیته محل تجزیه و تحلیل بیماری‌ها بوده که خروجی آن پیشگیری از بیماری‌ دام به انسان است.

وی عوامل ایجاد کننده بیماری‌های دامی مشترک بین حیوان و انسان را عمدتاً میکروب‌ و انگل‌ها عنوان کرد و گفت: این عوامل از راه‌های مختلف خوراکی، تنفسی، نفوذ از پوست و گزش‌های حیوانی و بندپایان به انسان منتقل می‌شود.

عاقبتی با بیان اینکه در گیلان چهار نوع بیماری مشترک بین دام و انسان وجود دارد، تصریح کرد: مهم‌ترین بیماری، هاری بوده که در صورت انتقال به انسان کشنده است.

وی هاری را یک بیماری عفونی و کشنده ویروسی ذکر کرد و افزود: هاری به دو نحو خشمگین و فلجی ظاهر می‌شود و این بیماری ویژه گوشت‌خواران اهلی و وحشی است و انسان و دیگر حیوانات خونگرم و پستانداران به صورت تصادفی و اغلب از طریق حیوان‌گزیدگی به آن مبتلا می‌شوند.

این مسؤول شاربن را از دیگر بیماری مشترک بین حیوان و انسان دانست و خاطرنشان کرد: به بیماری شاربن باسیلی، یا تب طحال نیز گفته می‌شود که به صورت گوارشی عوارض در گلو و دستگاه گوارش مشاهده می‌شود.

وی سل و بروسلوز را از دیگر بیماری‌های مشترک بین دام و انسان در گیلان عنوان کرد و یادآور شد: بیماری شاربن و تب کنگو از طریق گوشت به انسان منتقل می‌شود.

عاقبتی با تأکید بر اینکه مردم از مرغ‌ها و گوشت‌های خارج از بسته‌بندی و غیربهداشتی استفاده نکنند، ادامه داد: فرآورده‌های خام دامی باید بسته‌بندی باشد و عرضه مرغ خارج از بسته‌بندی و بدون نظارت قابل تأیید دامپزشکی نیست.

وی با اشاره به ظرفیت کشتارگاه‌های صنعتی گیلان ادامه داد: ظرفیت کشتارگاه‌های استان حدود 550 رأس دام سنگین شامل گاو و گوساله و یک‌هزار و 850 رأس دام سبک شامل گوسفند و بز در هر نوبت است.

این مسؤول به واکسیناسیون دامی علیه بیماری‌های مشترک در استان اشاره کرد و افزود: در سه ماه نخست امسال، 210 هزار نوبت‌ سر واکسیناسیون علیه بیماری‌های مشترک دامی در گیلان انجام شد.

وی واکسیناسیون دامی را علیه بیماری‌های مشترک شامل شاربن، سل، هاری، بروسلوز و مشمشه عنوان کرد و یادآور شد: در مجموع یک‌ میلیون و 350 هزار نوبت‌ سر واکسیناسیون دامی علیه تمام بیماری‌ها در گیلان انجام شده است.

عاقبتی از تعطیلی تمام کشتارگاه‌های سنتی گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: سه کشتارگاه صنعتی در رست، لنگرود و تالش فعالیت دارند و مردم می‌توانند از این کشتارگاه‌ها فرآورده‌ها را به صورت بهداشتی دریافت کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.