جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در گفت وگویی با شبکه خبری الجزیره قطر با بیان اینکه دولت باراک اوباما زمان زیادی برای کار دارد ، ابراز امیدواری کرد که در شش ماه آینده پیشرفت هایی در سوریه به دست آید.

کری: امیدوارم در شش ماه آینده در سوریه به پیشرفت برسیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره ، کری گفت: اکنون زمانی است که باید به جنگ در سوریه پایان بدهیم و برای این هدف به شدت تلاش می کنیم و با روسیه و 66 کشور عضو ائتلاف همکاری می کنیم و برای یافتن یک مسیر سیاسی برای پایان جنگ در سوریه در تلاش هستیم. 
جان کری در خصوص کنفرانس کارآفرینی در «سیلیکون ولی» کالیفرنیا گفت: این نوع فعالیت های کارآفرینی برای بازسازی سوریه ، یمن و لیبی حائز اهمیت است .
کری افزود: فشار برای پایان دادن به جنگ در سوریه از جانب منتقدان نیست بلکه من از طرف کودکان ، زنان و غیرنظامیان بی گناهی که در جنگ کشته می شوند احساس فشار می کنم. 
کری گفت دولت فعلی آمریکا اعتقاد دارد که تا پیش از به پایان رسیدن دوره ریاست جمهوری اوباما در ژانویه 2017 ، زمان زیادی باقی است که می توان دستاوردهای زیادی داشت. 
وی افزود: امیدوارم که در شش ماه آینده پیشرفت های واقعی در سوریه و علیه داعش به دست آید. 
کری در بخش دیگری از این گفت وگو در پاسخ به این سوال جهت دار الجزیره که اگر آمریکا قاطعانه تر در سوریه مداخله کرده بود وضعیت این کشور مانند امروز نبود ، گفت : صحبت کردن از فرضیات آسان است اما حقیقت این است که ما در مبارزه با داعش و دیگر گروههای تروریستی هستیم و در این زمینه در حال پیشرفت هستیم. 
کری همچنین در پاسخ به سوال الجزیره در خصوص ناامیدی عربستان سعودی به دلیل توافق هسته ای با ایران ، گفت: صادقانه بگویم که این حرف مبالغه آمیز یا سوء برداشت است ؛ سعودی ها بارها به ما گفته اند که از توافق هسته ای حمایت می کنند. 
وی افزود: عربستان از کاری که ما انجام داده و می دهیم حمایت می کند؛ کاری که ما می کنیم حصول اطمینان از این است که هیچ کشوری در امور کشور دیگر دخالت نکند. ما سلاح هایی را که در راه یمن بود رهگیری کردیم. ما هر جا که اعمال تحریم را به دلیل فعالیت های موشکی لازم دیدم از تحریم استفاده کردیم. ما به سختی در تلاش هستیم تا راهی مسالمت آمیز برای حل اختلافات بیابیم.
«بن رودس» معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در این گفت وگو درباره مجموعه متنوعی از ابزارها که آمریکا برای برخورد با چالش ها درسطح جهان به کار می گیرد سخن گفت و به عنوان نمونه گفت آمریکا علیه داعش و دولت اسد در سوریه از دانش نظامی ، نفوذ در سیستم مالی جهانی ، دیپلماسی و رهبری سیاسی استفاده می کند.
هفته گذشته تعدادی از مقام های تجاری و دولتی در نشستی به ابتکار کاخ سفید تحت عنوان «اجلاس جهانی کارآفرینی» در منطقه سیلیکون ولی کالیفرنیا گرد هم آمدند تا به ادعای برگزار کنندگان به بررسی دورنمای بازسازی کشورهای ویران شده از جنگ بپردازند.
شبکه خبری الجزیره قطر در حاشیه این اجلاس گفت وگویی با برخی مقامات آمریکایی از جمله جان کری وزیر امور خارجه و بن رودس معاون مشاور امنیت ملی آمریکا انجام داده که بخش هایی از این مصاحبه ها در روزهای گذشته منتشر شد. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.