پیشنهاد سردبیر

بررسی‌ها نشان می‌دهد قبرس، یونان، فرانسه و اتریش بیش از دیگر کشورهای اروپایی تمایل و زمینه مساعدی را برای ترک اتحادیه اروپا دارند، در مقابل نیز کشورهایی که در شرق و جنوب اتحادیه اروپا قرار دارند، بیش از دیگران خواهان باقی‌ماندن در اتحادیه هستند.

کدام کشورهای اروپایی زمینه مساعدتری برای ترک اتحادیه اروپا دارند؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، رأی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا، این پرسش را مطرح کرد که آیا این احتمال وجود دارد که چنین الگویی بار دیگر در یکی دیگر از کشورهای عضو این اتحادیه تکرار شود؟ برخی نظرسنجی‌ها و مطالعات انجام شده نشان می‌دهند همانگونه که انگلیسی‌ها مایل به جدایی از اتحادیه اروپا بوده و به آن رأی داده‌اند، دستکم چند کشور اروپایی دیگر هم در معرض چنین رخدادی هستند.

موسسه خدمات مالی مورگان استنلی1، اخیرا طی گزارشی به سنجش احتمال خروج هر یک از کشورهای اتحادیه اروپا پرداخته است. البته این مطالعه پیش از برگزاری همه‌پرسی انگلیسی انجام شده است. اما نکته جالب توجه اینجاست که انگلیس در جایگاه دومین کشور مستعد جدایی از اتحادیه قرار گرفته بود. نتایج این مطالعه به صورت خلاصه‌ در جدول (زیر) ارائه شده است.

هرچه رنگ‌ها قرمز‌تر باشد، نشان دهنده زمینه مساعد‌تر برای خروج از اتحادیه اروپا است

همانگونه که مشاهده می‌شود، کشورهای یونان، انگلیس (که رأی به جدایی داد)، قبرس، اتریش، فرانسه، هلند،‌ ایتالیا،‌ فنلاند و سوئد به ترتیب بیش از بقیه کشورهای اروپایی احتمال و استعداد این را دارند که از اتحادیه اروپا خارج شوند.

شاخص‌هایی که مبنای این رده‌بندی بوده‌اند، ترکیبی از نظرسنجی‌ها و شاخص‌های اقتصادی بوده است. از جمله اینکه شهروندان هریک از کشورها تا چه حد خود را «شهروند اتحادیه اروپا نمی‌دانند»، بدهی دولت به سازمان‌ها، شرکت‌ها و دولت‌های دیگر چقدر است، حجم تجارت هر یک از کشورها با کشورهای غیراروپایی چقدر است، پرداخت خالص هر کشور به دیگر دولت‌های عضو اتحادیه اروپا به چه میزانی است، احزاب بدبین به اتحادیه اروپا چه جایگاهی در بین مردم دارند، و اینکه آیا عضو پیمان شنگن و منطقه پولی یورو هستند یا خیر.

در بین کشورهای اروپایی، شهروندان کشورهای بلغارستان، قبرس، ایتالیا، یونان، انگلیس (که رأی به خروج از اتحادیه اروپا دادند)، فرانسه، رومانی، اتریش، کرواسی و هلند به ترتیب کمتر از دیگران احساس «شهروندِ اتحادیه اروپا بودن» را دارند.

نتایج یک نظرسنجی دیگری که مؤسسه ایپسوس2 در 9 کشور اروپایی انجام داده است، نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از شهروندان این کشورها خواهان برگزاری یک همه‌پرسی درباره خروج از و یا بقا در اتحادیه اروپا هستند. طبق این نظرسنجی، 58 درصد ایتالیایی‌ها، 55 درصد فرانسوی‌ها، 43 درصد سوئدی‌ها، 42 درصد لهستانی‌ها، 40 درصد آلمانی‌ها و اسپانیایی‌ها و 38 درصد مجارستانی‌ها خواهان برگزاری چنین همه‌پرسی هستند.

نکته جالب توجه این است که تا اینجای کار تعداد قابل توجهی از پاسخگویان اعلام کرده‌اند که در صورت برگزاری همه‌پرسی به خروج از اتحادیه اروپا رأی می‌دهند. در این بخش نیز ایتالیایی‌ها با 48 درصد سرآمد هواداران خروج از اتحادیه هستند. پس از آن‌ها، شهروندان فرانسوی با 41 درصد، سوئدی‌ها با 39درصد، آلمانی‌ها با 34 درصد، مجارستانی‌ها و بلژیکی‌ها با 29 درصد، اسپانیایی‌ها با 26 درصد و لهستانی‌ها با 22 درصد، به ترتیب اعلام کرده‌اند که به خروج از اتحادیه اروپا رأی می‌دهند.

رنگ زرد: درصد کسانی که خواهان برگزاری خروج از اتحادیه اروپا هستند؛ رنگ لاجوردی: تعداد کسانی که در صورت برگزاری همه‌پرسی، به خروج از اتحادیه اروپا رأی می‌دهند

در بیشتر بررسی‌های صورت گرفته، به قدرت‌گیری احزاب دست‌راستی و بدبین به اتحادیه اروپا به عنوان یکی از نشانه‌ها و همچنین یکی از عوامل افزایش خواست عمومی برای خروج از اتحادیه اروپا اشاره شده است.

به نوشته اشپیگل، هم‌اکنون کشورهای فنلاند، سوئد، نروژ، لیتوانی، لتونی، دانمارک، هلند، بلژیک، سوئیس، هلند، اتریش، اسلواکی، مجارستان، اسلوونی، بلغارستان و یونان شاهد اقبال مردمی به سوی احزاب دست راستی هستند.

در این میان، احزاب دست راستی در کشورهای سوئیس و ایتالیا توانسته‌اند با پیروزی در رقابت‌های انتخاباتی در تشکیل دولت‌ سهیم شوند. احزابی که مشخصه آن‌ها مخالفت با مهاجرت و تلاش برای احیای برخی نشانه‌های از دست رفته هویت ملی (از جمله واحد پول ملی به جای یورو) و یا مخالفت با مشارکت مالی در بودجه‌های حمایتی ارائه شده به دیگر کشورها است.

کشورهای رنگی، شاهد حضور پررنگ احزاب دست‌راستی و بدبین به اتحادیه اروپا هستند

همچنین در نظرسنجی که حدود 5 ماه پیش توسط موسسه لرد آشکرافت انجام شده و نشریه ایندیپندنت آن را گزارش داده بود، نتایج مشابهی با گزارش اخیر مؤسسه مورگان استنلی به دست آمد. طبق این نظرسنجی، بیش از 60 درصد شهروندان کشورهای لیتوانی (73 درصد)، مالت (71 درصد)، پرتغال (66 درصد)، رومانی (65درصد)، ایرلند (63 درصد)، اسپانیا (63 درصد)، لهستان (62 درصد) و بلغارستان (60 درصد) قویا خواهان باقی ماندن در اتحادیه اروپا هستند.

در مقابل، کمتر از یک‌سوم شهروندان کشورهای انگلیس (10 درصد/ که نهایتا رأی به جدایی داد)،‌ قبرس (16 درصد)، اتریش (21 درصد)، جمهوری چک (27درصد)، لوگزامبورگ (31 درصد) و فرانسه (32 درصد) خواهان باقی‌مانده در اتحادیه اروپا هستند.

میزان تمایل شهروندان هریک از کشورهای اروپایی برای باقی‌ماندن در اتحادیه اروپا

اگر یافته‌های این مطالعه بر روی یک نقشه اعمال شود، مشخص می‌شود که کشورهای اروپای شرقی و جنوبی که نوعا از نظر اقتصادی در جایگاه ضعیف‌تری قرار دارند و یا سابقه کمتری در عضویت در اتحادیه اروپا دارند، تمایل بیشتری به باقی‌ماندن در این اتحادیه دارند. کشورهایی که اغلب بخشی از نیروی کار خود را به دیگر کشورهای برخوردار اروپایی می‌فرستند؛ واقعیتی که یکی از محورهای اصلی تبلیغات هواداران جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا بود.

کشورهایی که رنگ تیره‌تری دارند، شهروندان آن‌ها تمایل بیشتری به باقی‌ماندن در اتحادیه اروپا دارند.

سنجش میزان تمایل شهروندان کشورهای به خروج از اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که انگلیسی‌ها با 41 درصد سرآمد اروپایی بودند. پس از آن‌ها نیز شهروندان لوگزامبورگ (23درصد)، قبرس (19 درصد)، اتریش (19درصد)، فرانسه (18درصد) و یونان (15درصد) بیشترین دیدگاه منفی را نسبت به این اتحادیه داشته و خواستار خروج از آن هستند.

در مقابل نیز شهروندان کشورهای رومانی (4درصد)، لیتوانی (5 درصد)، لهستان (5 درصد)، مالت (6 درصد)، بلغارستان (6 درصد)، مجارستان (7 درصد)، پرتغال(7 درصد)، اسپانیا (7 درصد) و اسلواکی (7 درصد) کمترین میزان تمایل را برای خروج از اتحادیه اروپا دارند.

میزان تمایل شهروندان هریک از کشورهای اروپایی برای خروج در اتحادیه اروپا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.