دکتر محمدعلی متفکر آزاد

حذف تفکر اقتصاد لیبرالیستی در دولت؛ راه تحقق اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی یک الگوی علمی و بومی است که اهداف، ویژگی‌ها، الزامات و چالش­هایی را در خود دارد.

اهداف اقتصاد مقاومتی، بنا بر آنچه رهبر معظم انقلاب ترسیم نموده‌اند، عبارتند از: بهبود شاخصهای اقتصادی، نیل به اهداف اسناد بالادستی مانند اصول اقتصادی قانون اساسی و سند چشمانداز و نیز، رسیدن به یک اقتصاد پویا که در آن پیشرفت مادی و معنوی برای مردم شکل بگیرد. این الگوی اقتصادی در دنیا بینظیر است.

اقتصاد مقاومتی ویژگیهایی دارد که عبارتند از: درونزایی، برونگرایی، مردمیبودن، دانشبنیان، عدالتمحور و تولیدمحور(با تکیه بر منابع داخلی و سودآوری).

مقام معظم رهبری تحقق اقتصاد مقاومتی را منوط به باور و اجرای چند کلید‌واژه مهم عنوان کردهاند: خودباوری، روح اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی در پرتو فرهنگ انقلابی و برگرفته از نظام اقتصاد اسلام است. تحقق اقتصاد مقاومتی با روحیه جهادی ممکن و میسر خواهد بود.

مردمیکردن یکی از مهمترین الزامات اقتصاد مقاومتی است. البته باید توجه کرد که مقصود از مردمیکردن مفهومی است که بر اساس فرمایشات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری درک میشود. مردمیکردن یا به عبارتی بسیجکردن مردم، به معنای گسترش پایههای اقتصاد در بین مردم است که موجب استواری آن و گسترش رقابت میشود.

اقتصاد مقاومتی یک جنبه ایجابی دارد؛ مثل توجه به تولید و دانشبنیان کردن تولید. یک جنبه سلبی هم دارد؛ یعنی نبایدهایی که لازم است به آن توجه شود تا بستر لازم برای جنبه ایجابی فراهم گردد. به عنوان مثال، وقتی گفته میشود به تولید توجه شود، چرا وقتی هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی هست به سمت تولید نمی‌رود؟ دلیل آن هم این است که در کارهای غیرمولّد د سودهای کلانی وجود دارد که سرمایه را به این سمت سوق می دهد. باید برای گسترش فضای تولید این زمینههای سلبی را از بین برد تا سرمایهها به سوی تولید حرکت کند.

اما نکته مهم در بحث اقتصاد مقاومتی، مسأله چالش‌ها و موانع تحقق آن است. چالش نخستی که در این زمینه وجود دارد فهم، تفکر، باور و اراده درست و مشترک و واقعی مسؤولین با واضع آن (رهبر معظم انقلاب) از اقتصاد مقاومتی است. زمانی که مسؤولین به این باور و تفکر مشترک نرسند، مهمترین چالش و مانع  پیشروی اقتصاد مقاومتی قرار خواهد گرفت.

با اعتقاد به اقتصاد لیبرالیستی نمیتوان اقتصاد مقاومتی را فهمید و اجرایی کرد زیرا اساس اقتصاد مقاومتی بر پایه اقتصاد اسلامی است و اقتصاد اسلامی اختلافات مبنایی با اقتصاد لیبرالیستی دارد و این دو قابل جمعشدن با یکدیگر در یک جا نیستند. بنابراین، باید مسؤولین حکومتی اعتقادات به نظام اقتصادی غرب را کنار بگذارند تا بتوانند اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنند.

اما آنچه در این سه سال از دولت یازدهم به دست آمده این است که عمده تفکر حاکم بر آن، اقتصاد لیبرالیستی است. بنابراین، گرایش آنها اجرایی‎کردن اقتصاد سرمایهداری است. در تفکر دولتمردان ما این اندیشه وجود دارد که ما باید خودمان را با اقتصاد جهانی وفق بدهیم و به سمت بازار جهانی حرکت کنیم. به عبارتی، هیچ نشانهای از اعتقاد به نظام اقتصاد اسلامی وجود ندارد. لذا تا این تفکر اصلاح نشود اقتصاد مقاومتی اجرایی نخواهد شد.

چالش دوم در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی، همراهی نهادهای پولی و مالی با اقتصاد مقاومتی است. در حال حاضر، سیستم بانکی یکی از مهمترین ترمزهای اقتصاد مقاومتی است. وقتی هدف نظام بانکی ما حداکثرکردن سود است، طبیعتاً به سمت رانت، دلالیهای سودآور و غیرمولّد می‌رود. به همین دلیل است که 60 الی 70 درصد داراییهای بانکی تبدیل به سرمایههای ثابت مانند مستغلات شده است. همچنین، تسهیلات بانکها به بخش خدمات خیلی بیشتر از بخش تولید است زیرا ماهیت بانک «سرمایه داری» است و به سود بیشتر می اندیشد. لذا برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید نظام بانکی را متحول کرد تا یکی از مهمترین موانع برداشته شود.

بخش خصوصی یکی دیگر از چالش‌های اقتصاد مقاومتی است. مقام معظم رهبری داشتن روحیه جهادی را از ویژگیهای اقتصاد مقاومتی عنوان کردند. اما این ویژگی در بخش خصوصی به چشم نمیآید. در صورتی که بخش خصوصی منافع بلندمدت ملی را بر منافع کوتاه‌مدت فردی ترجیح بدهد، میتوان امیدوار بود که این بخش مهم از اقتصاد کشور با اقتصاد مقاومتی همراه شود.

این اتفاق تنها در یک مقطع خاص لازم است زیرا وقتی اقتصاد مقاومتی محقق شد، خودبهخود منافع بخش خصوصی هم تحقق می‏یابد.

اما وظایفی که قوای سهگانه برای تحقق سند اقتصاد مقاومتی دارند باید به صورت مشترک و جامع اجرایی شود. قوه قضائیه با تأمین امنیت سرمایهگذاری مولّد و مبارزه با پولشویی و دلالی میتواند نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا کند.

قوه مقننه نیز با تصویب قوانین حمایتی از تولیدکننده و اصلاح قوانین مزاحم برای تولید و تحول نظام بانکی، میتواند گام مؤثری برای رسیدن به این مهم بردارد. رأینیاوردن کمیسیون اقتصاد مقاومتی در مجلس مایه تأسف است زیرا اقتصاد مقاومتی حلّال مشکلات است و مجلس می‏توانست با تأسیس این کمیسیون به تصویب قوانین حمایتی از اقتصاد مقاومتی کمک شایانی کند.

اما مسؤولیت اصلی با قوه مجریه است. رهبری در بهمن 92 و طی ابلاغیه اقتصاد مقاومتی فرمودند که قوای سهگانه بیدرنگ اقتصاد مقاومتی را در دستور کار قرار دهند اما 2 سال بعد و در نوروز 95 برای بار دیگر از «اقتصاد مقاومتی، اقدام وعمل» سخن گفتند. این بدان معنی است که متأسفانه اراده و باوری برای اجراییکردن اقتصاد مقاومتی نیست. اما اکنون که رهبری بار دیگر در سخنان خود بر اجرای آن اهتمام داشتهاند، امید میرود با بسیج عمومی و دعوت از بخش خصوصی به همراه اقدامات سازمانهای دولتی و بانکی، اقتصاد مقاومتی محقق شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر حسین IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    0 0
    این اقتصادی که شما کردید که پیوستن به اقتصاد جهانی یا به قول شما لیبرالیستی را قبول ندارید مبنایش یعنی زمینه عملیاتی کردن ان وپیشینه تجربی چیست وسندش کجاست اخه شعر بی پشتوانه دادن هم حدی دارد نیست اینجا حرف ومنطق باید پشتیبانی علمی داشته باشد وگرنه تکرار مکررات حرفای بدون عمل تاریخ است