بعد از آنکه اعلام شد سارق کاشی‌های مسجد نصیرالملک شیراز به دام افتاده است، امروز معاون فرهنگی اوقاف اعلام کرد که هیچ مسجد تاریخی زیر نظر اوقاف اداره نمی‌شود و گزارش سرقتی هم از ابنیه تاریخی اوقاف نیامده است.

دزد و اموال مسروقه حاضر، صاحب ملک غایب/ اوقاف: مساجد تاریخی زیر نظر ما نیست!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، پانزدهم خرداد ماه بود که خادم مسجد نصیر الملک شیراز از سرقت تعداد پنج کاشی هفت رنگ گل دار این مسجد تاریخی خبر داد.

حمید کشت افزود: پس از اطلاع یافتن از این سرقت موضوع را به پلیس 110 شیراز و حراست اداره کل اوقاف استان فارس اطلاع دادم.

 

وی در پاسخ به اینکه مگر داخل و اطراف این مسجد از حفاظت الکترونیکی برخوردار نبوده است، اظهار داشت: اقدامات اولیه برای خرید دوربین و نصب دوربین در داخل و بیرون از مسجد شده ولی هنوز اقدام عملی صورت نگرفته است.

خادم مسجد نصیر الملک همچنین گفت: طی چند سال گذشته دوبار نیز درکوب برنجی این مسجد نیز هم به سرقت رفته و این سومین سرقت بوده که دیشب صورت گرفته است.

تأیید سرقت توسط مدیرکل اوقاف فارس

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس نیز ضمن تائید کاشی‌های به سرقت رفته همان روز گفت: کاشی‌های به سرقت رفته مسجد خارج از بنا بوده و در کوچه‌ای که بیشتر پاتوق کارتن خواب‌ها و افراد معتاد می‌باشد، واقع شده است.

حجت الاسلام سید عباس موسوی افزود: با توجه به اینکه این مسجد از مساجد شاخص ایران به شمار می‌رود از طریق ماموران انتظامی به جد پیگیری سارقان این کاشی‌های گرانبها و نفیس هستیم.

وی احتمال داد که این سرقت از سوی افراد معتاد و کارتن خواب‌هایی که به وفور در کوچه‌های منتهی به این بنای تاریخی در تردد هستند، صورت گرفته باشد.

دستگیری سارق

اما حدود یک ماه بعد در تاریخ 12 تیرماه فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از دستگیری سارق و خریدار کاشی‌های سردر «مسجد نصیرالملک» شیراز خبر داد.

سردار سرتیپ دوم پاسدار رحمت الهی با اعلام این خبر گفت: در نیمه دوم خرداد ماه امسال و به دنبال انتشار خبر سرقت پنج قطعه از کاشی‌های سردر مسجد نصیرالملک شیراز (که از سال‌های گذشته تحت نظارت و در اختیار اداره اوقاف استان فارس قرار دارد)، بلافاصله با اعزام اکیپ نیروهای یگان حفاظت به سرپرستی فرمانده یگان استان در محل مسجد، علاوه بر بررسی دقیق و تحقیق میدانی گسترده، نسبت به مستندسازی و تشکیل پرونده قضایی در این زمینه اقدام شد و همچنین پیگیریِ شناسایی و دستگیریِ عامل یا عاملان سرقت و کشف اموال مسروقه در دستور کار یگان حفاظت قرار گرفت.

او تاکید کرد: در این راستا با بهره‌گیری از شگردهای تخصصی و صرف ساعت‌ها کار مراقبتی و ردزنی با همکاری نیروی انتظامی استان، سارق کاشی‌های تاریخی مسجد دستگیر شد و با هدف آشکار شدن زوایای پنهان موضوع به اداره آگاهی سپرده شد.

وی افزود: براساس اعترافات اولیه‌ی متهم مبنی بر سرقت کاشی‌های مسجد نصیرالملک و فروش آن به غیر، با حضور متهم در محل سرقت و بازسازی صحنه جرم، مجرمیت نامبرده محرز و با راهنمایی‌های وی، خریدار اموال تاریخی مرتبط با موضوع شناسایی و در مواجه حضوری با سارق، با تایید خرید کاشی‌های مسروقه به عنوان دومین متهم پرونده دستگیر که در بازرسی انجام شده از منزل شخص مذکور، تعدادی اشیای تاریخی کشف و ضبط و پیگیری برای به دست آوردن اموال مسروقه از سوی این فرماندهی در دست اقدام است.

مساجد تاریخی زیر نظر اوقاف نیستند

در این ارتباط خبرنگار فارس با حجت الاسلام احمد شرفخانی، معاون اجتماعی و فرهنگی اوقاف تماس گرفت تا از او در مورد تمهیدات امنیتی لازم جهت جلوگیری از سرقت وسایل مساجد تاریخی زیر نظر اوقاف بپرسد.

شرفخانی در این زمینه گفت: مساجد تاریخی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی اداره می‌شوند و اوقاف مسئولیت هیچ مسجد تاریخی را بر عهده ندارد.

هیچ سرقتی از امامزادگان گزارش نشده است

وی در مورد وضعیت امنیتی و نظارت بر امامزادگان، ابنیه تاریخی و بقاع متبرکه گفت: یکی از احکام صادره برای هیأت مدیره این اماکن موضوع امنیت و حفاظت از امامزادگان، ابنیه تاریخی و بقاع متبرکه است.

معاون اجتماعی و فرهنگی اوقاف ادامه داد: این سازمان تأکید زیادی بر حفاظت از آثار تاریخی خود دارد و تمامی اماکن به دوربین مداربسته مجهز شده‌اند و حفاظت فیزیکی نیز از این ابنیه انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: تاکنون گزارشی از سرقت از این ابنیه گزارش نشده چرا که مدیریت این اماکن یکپارچه زیر نظر اوقاف است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.