قدس آنلاین/ ساری / حسین احمدی : یک ضرب المثل انگلیسی می گوید: " اگرمی خواهید احترام مدیران شهری را نسبت به مردم بسنجید، به مبلمان آن شهرنگاهی بیاندازید ".

ناموزنی عادت شده است

هدف طراحی شهری و ایجاد مبلمان، فراهم نمودن محیطی زیبا و خلاق برای مردمان آن شهر است و در فضای ميان ساختمانها و بناها، به عناصر مكملی نياز می باشد تا زندگی شهری را سامان ببخشد. تجهيزاتی كه همچون اثاث يک خانه، امكان زندگی را در فضای محصور ميان شيشه و سنگ و بتن فراهم سازد.

استفاده از تجهیزات و مبلمان مناسب تا حد زیادی اثر مطلوب روی شهروندان داشته و به مردم این امکان را می دهد که در فرصت های لازم ازنشستن و دیدن فضای شهری لذت برده و حتی ارتباط اجتماعی و کلامی با یکدیگر برقرار نمایند.

در حقیقت، فراهم آوردن امکان بهره گیری رفاهی و زیبایی شناختی از محیط زیست، به معنای ارج نهادن به زندگی و ارزشهای فرهنگی است.

از دلایل مهم بی هویتی شهرها می توان به عدم توجه به تفاوت های موجود بین فضاهای مختلف شهری، اکتفا نمودن به طرحهای یکنواخت و به اصطلاح استاندارد و پرداختن به ظرفیتهای مفهومی بدون در نظر گرفتن ارزشهای زیباشناسی شهری و هنری اشاره نمود.

 

میراث دار گذشته هستیم

طی سالهای گذشته در شهرهای مازندران به مبلمان شهری توجه خاصی نشده و کمتر شهرداری به این مهم پرداخته است.

در این میان، شهرداری ساری جزو معدود شهرداری هایی می باشد که تمام تلاش خود را در این زمینه بکارگرفته و جان تازه ای به واحد زیباسازی داده است.

بکارگیری هنرمندان، تغییرات زیادی را در بخش های مختلف شهر ساری ایجاد نمود و در این راستا نصب اِلمان ها یکی از موفق ترین اقدامات در راستای تزئین فضای شهری بوده است.

ساری که در گذشته از نمادهای آئینی، سنتی و مذهبی دور بود و مردم تنها زیبایی های طبیعی شهر را می دیدند، به یکباره با رویکرد جدید، شهر برای شهروندان جذاب تر و دیدنی تر شد و آنان با المان هایی پرازخاطره روبرو شدند.

در این رابطه مسول زیباسازی شهرداری ساری به خبرنگار قدس می گوید: متاسفانه در مبلمان شهری میراث دار گذشته بوده و شاهد اتفاقاتی هستیم که سیمای شهر را تحت تاثیر خود قرار داده و این ناموزونی برای مردم به یک عادت تبدیل شده است.

مصطفی نیک نقش می افزاید: امروزه با یک فضای نامتقارن روبرو هستیم که باعث آزار بصری ست که تابلوهای صنفی بخشی از این ناهماهنگی ها را تشکیل می دهند.

وی معماری های ناهمگون ساختمانها، وجود تابلوهای متعدد راهنمایی و رانندگی و تابلوی معرفی خیابان ها، پست های برق و تلفن و تیرهای روشنایی را از جمله مواردی ذکر می کند که مبلمان شهری را تحت تاثیر خود قرار داده اند.

نیک نقش ساماندهی موارد فوق را مهم می خواند و اضافه می کند: تابلوهای تبلیغاتی بسیاری در سطح شهر وجود دارند که سیمای بصری نامناسبی را بوجود آورده اند که در این راستا ساماندهی تابلوها را با خارج نمودن تابلوهای قدیمی شروع نمودیم و با تهیه شیوه نامه ای جدید، بدنبال سامان دادن این معضل هستیم.

 

ورودی شهرها، جلوه خوبی ندارند

مسول زیباسازی شهرداری ساری در رابطه با این پرسش که برای مبلمان ورودی شهر چه اقداماتی صورت گرفته است، یادآور شد: متاسفانه بعلت وجود صنوف مهارتی در ورودی شهرها، جلوه خوبی در این بخش وجود ندارد و در این راستا سعی نمودیم با ساماندهی نسبی و با ایجاد فضای سبز تا حدودی سیمای بصری را تلطیف کنیم.

نیک نقش با بیان اینکه شهر پویا و زنده دارای دو سیمای شب و روز می باشد، تاکید می کند: در بحث زیباسازی شهری باید این دو فضا را به گونه ای با هم تطبیق دهیم که تاثیر منفی برروی هم نگذارند و با نورپردازی های درست، چهره شهر در شب هم زیبا باشد.

مسول زیباسازی شهرداری ساری با اشاره به اینکه در شهرمان مجسمه هایی که هویت مان را معرفی نماید، وجود نداشته است، می گوید: در این راستا سعی نمودیم با نصب تندیس ها و سردیس های ماندگار، هویت شهر را معرفی کنیم.

نیک نقش از تشکیل کمیته زیباسازی با حضور هنرمندان نخبه شهر خبر می دهد و می گوید: برای هر اتفاقی فراخوان صادر می شود و کمیته مذکور، تمام طرح های رسیده برای مبلمان شهری را بررسی و طرح هایی که با فرهنگ فولکولور، ملی و اسلامی تطابق داشته باشند، انتخاب می کنند و عدالت را در انتخاب طرح ها مدنظر قرار می دهند.

مسول زیباسازی شهرداری ساری با بیان اینکه طبق نظرسنجی های صورت گرفته مردم رضایت نسبی خود را در این زمینه اعلام نمودند، ادامه می دهد: با راهنمایی ها و هدایت ها به سمت هنرهای مفهومی رفتیم و سعی کردیم از فضای واقعی فاصله گرفته و طرح هایی را اجرا کنیم که هم در روز و هم در شب جاذبه داشته باشند.

نیک نقش با اشاره به اینکه زیباسازی در پروژه های عمرانی را در دستور کار قرار داده ایم، خاطرنشان می کند: تا پایان سال شاهد اتفاقات خوبی در بحث زیباسازی مبلمان شهری خواهیم بود.

وی در رابطه تخریب المان ها و چگونگی ارتباط مردم با این طراحی ها، می گوید: تخریب المان ها در شهرها حرکت ناپسندی ست که متاسفانه در برخی موارد مشاهده می شود که این رفتارِ بخش کوچکی از جامعه، هرگز نماد خیل عظیم مردم بافرهنگ یک شهر نیست.

 

فضای شهری زمینه ساز تعامل اجتماعی

از خصوصیات مهم اجزای مبلمان شهری وابسته بودن آنها به فرهنگ است. اینکه هر یک از مبلمان ها را در کجا قرار دهیم و اینکه چقدر چیدمانمان با استانداردهای تکنیکی که در فضای عمومی بکار می بریم، مطابقت دارد خود نگرشی ست که باید مورد تأمل قرار گیرد.

در طراحی شهری، چگونه مبله کردن فضاها از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و نقش مهمی در فرهنگ شهرنشینی دارد و باید به گونه ای اجرا شوند که جذابیت آنها، شهروندان را به استفاده از آن راغب نماید.

در کل، اجزای مبلمان شهری باید طوری مکان یابی شوند که فضاهای شهری به عنوان مکان های تنفسی و تعامل اجتماعی برای شهروندان باشد.

و نباید هرگز فراموش کنیم که یک شهر زیبا، شادابی و نشاط و آرامش دارد و مورد استقبال قرار می گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.