دودهه از شروع ساخت کتابخانه ای در شهرمان می گذرد که بارها به مرحله افتتاح نرسیده، اخبار تأخیر در افتتاح و انجام تغییرات در بنای آن نه تنها توجه علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی، بلکه مردمی که اهل کتاب نیستند و تنها شنونده این خبر بودند را متوجه خویش کرد. به هر حال این روزها زمزمه هایی برای افتتاح و به بهره رسیدن این پروژه به گوش می رسد. کتابخانه ای که در ۲۰ سالگی اش قرار است جشن آغازین آن را داشته باشیم !

امیدوارم امسال کتابخانه مرکزی مشهد افتتاح شود

 سراغ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی رفتیم. این گفت‌وگو را با هم می خوانیم.

* سال‌ها از بحث احداث پروژه کتابخانه مرکزی مشهد می گذرد، در حال حاضر این پروژه در چه مرحله ای قرار دارد و برای سرعت بخشیدن به مرحله بهره برداری آن چه اقدام‌هایی انجام شده است؟

به اعتقاد من کتابخانه مرکزی مشهد، نماد فرهنگی سال 2017 مشهد مقدس است و هیچ پروژه دیگری در مشهد اثرگذاری‌ای که افتتاح این کتابخانه در موضوع فرهنگی برجا خواهد گذاشت، ندارد. پس نگاه ما نسبت به این پروژه بسیار جدی است. موضوع تکمیل کتابخانه جزو اولویت‌های کاری من بوده و همچنان قرار دارد. در سال 94 دوبار شورای فنی استان جلسه‌ای در این خصوص تشکیل داده است و همچنین مسؤول نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اعضای شورای فنی استان از کتابخانه بازدید داشتند. این نشان دهنده توجه مسؤولان استان نسبت به هرچه سریع تر تکمیل کردن این پروژه است.

 * آیا این پروژه هنوز در بحث تأمین منابع اعتباری دچار مشکلات است؟

 به هر حال باید اعتبار مورد نیاز این پروژه در سال 95 – 94 از محل اعتبارات استانی تأمین شود که حدود یک میلیارد تومان آن از این محل تخصیص داده شده است، اما ما هم غافل نبوده ایم، از محل اعتبارات ما نیز 2 میلیارد تومان کمک شده است تا مراحل تکمیل پروژه را سرعت ببخشیم. در حال حاضر کتابخانه به مراحل خوبی رسیده است و در آخرین بازدیدها حدود بالای 80 درصد در بخش بناها و نمای ساختمان پیشرفت فیزیکی آن مشهود است و بخش عمده ای از کارهای داخل ساختمان نیز در حال اجراست.

* طی این سال‌ها شاهد ساخت بنای کتابخانه‌ای بودیم که هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده، تخریب شد. مقصر هدر رفتن این هزینه‌هایی که متعلق به بیت المال است، کیست و آیا در این زمینه پیگیری‌های لازم انجام شده است؟

مجری کار اداره کل نوسازی مدارس است و ما بهره بردار پروژه هستیم، آنچه که پیمانکار و دستگاه مجری در گزارش‌های رسمی مطرح می کنند، این است که برای تکمیل پروژه 10 میلیارد تومان نیاز است که بخشی از 10 میلیارد تومان را هزینه کرده و هنوز طلبکار است.

بر اساس آخرین گفت‌وگوها 5/3 تا 4 میلیارد توسط پیمانکار هزینه شده است و این مبلغ هنوز پرداخت نشده است. به عنوان یک متخصص ساخت و ساز نمی توانم نظر کارشناسی بدهم، اما حتماً اشکال‌هایی درباره کیفیت اجرای کار و شاید در ارتفاع ساختمان و میزان ماندگاری آن وجود داشته که تخریب انجام شده است. از سویی به اعتقاد من عوامل و دلایل متعددی می تواند برای بروز مشکلاتی از قبیل طولانی شدن بیش از انداره ساخت این کتابخانه و تخریب بخش هایی از آن وجود داشته باشد. وقتی یک ساختمان با این متراژ و وسعت شروع شد، یک دوره زمانی برای تکمیل پروژه باید فرض کرد، شاید یک دلیل طولانی شدن این پروژه و سپس بروز مشکلات بعدی آن، نرسیدن اعتبار کامل و به موقع بود. بخش هایی از این ساختمان به دلیل طولانی شدن و فاصله ساخت، به همان نسبت فرسوده شدن آن را به همراه داشت و از سویی نوع مصالح هم تغییر کرد. امروز از مصالح سبک تر و با کیفیت تر و مقاوم تر در ساخت و ساز استفاده می شود. همچنین بسیاری از آیین نامه‌ها و ضوابط در این پروسه زمانی دچار تغییرات شد.

به هر حال در بخشی مقصر این مشکلات پیمانکار سابق بود که درباره آن در شورای فنی استان تصمیمات گرفته شده و منجر به خلع صلاحیت او شد و پیمانکار باید پاسخگو باشد؛ زیرا وی اقدام‌های غیر اصولی در این پروژه داشته است و به هر حال من معتقدم همه باید امروز در راستای سرعت بخشیدن به بهره برداری این پروژه تلاش کنیم تا هر چه سریع تر اشکال‌های فنی برطرف شود و همه فعالیت‌ها معطوف به تکمیل و بهره برداری شود.

*به اعتقاد شما، کتابخانه مرکزی مشهد با توجه به همه فراز و نشیب‌های بیش از دو دهه چه تاریخی به مرحله بهره برداری می رسد؟

امسال درصدد آن هستیم که این کتابخانه افتتاح شود و امیدواریم در هفته دولت یا هفته کتاب یا در نهایت در آغاز سال 2017 میلادی این کتابخانه به بهره برداری برسد.

* این روزها بعضی افراد فضایی برای دانش آموزان دبیرستانی و یا در حال آماده شدن برای کنکور را آماده کرده اند که با شهریه‌های بالا اقدام به پذیرش آن‌ها برای استفاده از فضای کتابخانه ای خودشان می کنند، آیا این مراکز مورد تأیید است؟

یکی از دغدغه‌های ما رشد بی رویه این گونه مراکز است که به اصطلاح به نام کتابخانه هم هست. کتابخانه عمومی در قانون، تعریف شده است و باید برای مثال سه حالت مشارکتی، مستقل و نهادی داشته باشد. در غیر این صورت ما پاسخگو نیستیم. از سویی با توجه به نیاز جامعه شاید ضرورت این نوع مراکز مطالعه برای نسل دانش آموز وجود داشته باشد، اما باید این مراکز دارای مجوز قانونی باشند تا خانواده‌ها با اطمینان فرزندانشان را به این مراکز بفرستند، البته در حال حاضر بحث ساماندهی این مراکز نیز در دستور کار قرار دارد، اما هم اکنون این مراکز، متولی خاصی ندارد و باید از طریق دستگاه‌های ذی ربط این موضوع پیگیری شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.