در نتیجه گرداگرد کعبه شلوغ شده و برای همه حج گزاران کفایت نمی کند، امام مهدی(عج) دستور می دهند که اولویت را به کسانی دهند که حج واجب بر عهده دارند و به سخن امام صادق علیه السلام این نخستین جلوه گاه عدالت مهدوی است.

نخستین جلوه عدالت مهدوی بعد از ظهور

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، اداره سرزمینی به گستردگی دنیا، کار دشواری است که تنها با برخورداری از رهبری الهی و کارگزارانی دلسوز و معتقد به نظام الهی و حاکمیت اسلام، امکان پذیر است. امام مهدی (عج) برای اداره سرزمین ها، وزیرانی را می گمارد که پیشینه مبارزاتی داشته، در تجربه وعمل پایداری و قاطعیت از خود نشان داده اند.

 

استاندارانی با شخصیتی قوی، اداره امور استان ها را برعهده می گیرند که جز مصالح کشور اسلامی و خشنودی خداوند به چیز دیگری نمی اندیشند. روشن است کشوری که مسئولانش دارای این ویژگی ها باشند بر دشواری ها پیروز می شود و ویرانی های حکومت های پیشین با موفقیت به آبادانی تبدیل می گردد و وضع به گونه ای دگرگون می شود که زندگان آروزی زندگی دوباره مردگان را می نمایند.

 

باید توجه داشت که حضرت حجت(عج) هنگامی زمام امرو را به دست می گیرند که دنیا وارث انبوهی از ویرانی ها و نابسامانی هاست و میلیونها معلول و بیمار جسمی و روانی وجود ارد.هاله ای از ویرانی بر دنیا سایه افکنده و ناامنی همه جا را فرا گرفته است. شهرها در اثر جنگ و نبرد به ویرانه ای تبدیل گشته و نابودی کشتزارها در اثر آلودگی محیط زیست کمبود ارزاق را به دنبال داشته است.

 

از سویی مردم جهان، دولت ها، احزاب و سازمان های بسیاری را دیده اند که مدعی بوده اند اگر زمام امور را به دست گیرند می توانند به جهان و جهانیان خدمت کنند و آرامش و امنیت و بهبودی وضع اقتصادی را به ارمغان آورند ولی در عمل هر کدام از دیگری بدتر رفتار کردند و جز فساد و کشتار و ویرانی چیزی به ارمغان نیاوردند.

 

کمونیسم متلاشی شد، مائوئیسم مغضوب سران خود قرار گرفت، دموکراسی غربی جز شعاری مردم فریب چیزی بیش نبود و .. سرانجام روزگاری فرا می رسد که عدل و عدالت به دست توانای مرد الهی در روی زمین مرده از ستم پیاده می شود. او چنان در اجرای این شعار«یملاء الارض قسطا وعدلا؛ زمین را پر از عدل و قسط می کند» جدی و مصمم است که آثار آن در همه جا نمایان می شود.

 

حضرت مهدی (عج) حکومت را به گونه ای سازماندهی می کند و مردم را به گونه ای تربیت می نماید که دیگر واژه ستم از ذهن ها رخت بر می بندد و به تعبیر روایات دیگر کسی به کسی ستم نمی کند: حتی حیوانات نیز دست از تعدی و ستم برمی دارند . ام سلمه می گوید: پیامبر صل الله علیه وآله فرمود:«مهدی علیه السلام چنان عدالتی در جامعه برپا می کند که زندگان آرزو می کنند کاش مردگان زنده  می بودند و از آن عدالت بهره مند می گردیدند.»

 

امام باقر علیه السلام در تفسیر آیه شریفه «اعلموا ان الله یحی الارض بعد موتها؛ بدانید و آگاه باشید که خداوند زمین را پس از مرگش زنده می کند» می فرمایند: «خداوند زمین را با حضرت قائم (عج) زنده می گرداند؛ آن حضرت(عج) در زمین به عدالت رفتار می کند و زمین را با گسترش عدالت زنده می کند پس از آن که در اثر گسترش ستم مرده بود.»

 

و نیز امام صادق علیه السلام می فرمایند: «به خدا سوگند به طور حتم عدالت مهدی علیه السلام به درون خانه ها و اتاق ها نفوذ میکند هم چنان که سرما و گرما در آن وارد می شود.

از این روایت استفاده می شود که با وجود خواسته گروهی و حتی مخالفت آنان عدالت همه جهان را بدون استثنا در بر می گیرد.»

 

عدالت در روزگار مهدی علیه السلام چنان فراگیر می شود که حتی اولویت های شرعی رعایت می شود و کسانی که می خواهند واجبات خود را انجام دهند بر کسانی که در صدد انجام مستحبات هستند در بهره گیری از امکاناتی که برای آن منظور است، مقدم هستند. به عنوان مثال در روزگار حضرت قائم علیه السلام که اسلام و حکومت الهی در سراسر جهان برقرار می شود طبیعی است که شعائر الهی نیز با شکوهی وصف ناشدنی برگزار می شود.

 

حج ابراهیم یکی از شعائر الهی است که بر اثر گسترش حکومت اسلامی دیگر مانعی برای رهسپار شدن مردم به حج باقی نمی ماند و مردم برای انجام حج مانند سیلی خروشان به سوی کعبه می شتابند و در نتیجه گرداگرد کعبه شلوغ شده و برای همه حج گزاران کفایت نمی کند، امام مهدی(عج) دستور می دهند که اولویت را به کسانی دهند که حج واجب بر عهده دارند و به سخن امام صادق علیه السلام این نخستین جلوه گاه عدالت مهدوی است.        

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.