قدس آنلاین/ یزد - زهرا افضلیان؛ امروزه کارشناسان بر این باورند که صنایع دستی با وجود برخورداری از ویژگی‌های بارز و قابلیت‌های منحصر به‌فرد فرهنگی، می‌تواند اثرات بلندمدتی را بر توسعه‌ اقتصادی و اجتماعی کشور داشته باشد.

ضرورت احیای فوری بازار صنایع دستی یزد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین در شهرستان یزد، امروزه کارشناسان بر این باورند که صنایع دستی با وجود برخورداری از ویژگی‌های بارز و قابلیت‌های منحصر به‌فرد فرهنگی، می‌تواند اثرات بلندمدتی را بر توسعه‌ اقتصادی و اجتماعی کشور داشته باشد.

این هنر تاریخی وکهن در تمام بازار شهرهای کشور از جمله یزد به وضوح قابل مشاهده است و روزگاری بدنه اصلی حیات و تکاپوی مردم این شهر، بازار مسگران، سراجان، سفالگران و غیره بود.

از مهمترین صنایع  دستی شهرستان‎‎های استان یزد می‎‎توان به فرش بافی، زیلوبافی، شعر بافی، ترمه، زری، مخمل، شمد، دارایی، چادرشب، خورجین بافی(لبافی)، پتو، جاجیم، سجاده، شال بافی، بقچه، روفرشی، گیوه بافی، حصیر بافی، قلم زنی، شیشه گری، چرم سازی، موتابی و نمد مالی و کاشی سازی اشاره کرد؛ اما این هنرها با ورود کالاهای خارجی ونبود بازار ونقدینگی در معرض تهدید جدی قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: جایگاه صنایع دستی در استان یزد می‌تواند با برنامه ریزی مناسب به جایگاهی بسیار بهتر از جایگاه فعلی تبدیل شود، گفت: در حال حاضر بیشترین مشکلی که در زمینه صنایع دستی استان یزد داریم بحث فروش محصولات تولیدی استان است.

محمدمهدی شرافت تصریح کرد: اگر اطمینان از خرید صنایع دستی استان حاصل شود، رشد بسیار خوبی را می توانیم در این زمینه در یزد شاهد باشیم، زیرا محصولات صنایع دستی استان یزد از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و در صورتی که تضمینی در زمینه فروش این محصولات وجود داشته باشد، می توان با پیشرفت بیشتری در این عرصه کار کرد.

شرافت نکته کلیدی در دستیابی به رغبت عمومی در بخش صنایع دستی را بحث درآمد صنعتگران برشمرد و از تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه به راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی چهارسوق شاهی اشاره کرد و از آماده‌سازی سه مجتمع فروشگاهی در استان خبر داد.

بر اساس این گزارش، بزرگترین مشکل صنایع دستی حمایت نشدن است و امروزه صنایع دستی به حال خود رها شده و در نتیجه تشدید مشکلات اقتصادی در حال نابودی است.

در وضعیت کنونی اقتصادی نیز همه مشاغل تحت تاثیر رکود قرار دارند که بازار فروش صنایع دستی نیز وضعیت مشابهی دارد و کاملا بی رونق است به طوری که تولیدات سال گذشته کارگاه ها در انبار ومغازه ها مانده  وهنوز به فروش نرسیده وباید دید دولت در زمینه راه اندازی این بازار چه برنامه هایی را در دست اجرا دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.