قدس آنلاین / بجنورد: دبیر کارگروه تخصصی خشکسالی، سرمازدگی و کاهش مخاطرات کشاورزی خراسان شمالی از خسارت ۱۶۹ میلیارد ریالی سیل به راه های بین مزارع استان طی سال جاری خبر داد و گفت: این رقم طی سال گذشته ۳۶ میلیارد ریال بود.

خسارت ۱۶۰ میلیارد ریال سیلاب به راه های بین مزارع خراسان شمالی

به گزارش قدس آنلاین از بجنورد، عبدالحسین نامور در کارگروه تخصصی خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات بخش کشاورزی با اشاره به اینکه از سال 90 تاکنون حوادث غیرمترقبه خشکسالی، سیل و سرمازدگی خسارت های فراوانی را بخش کشاورزی استان وارد کرده است، افزود: خشکسالی بیشترین خسارت را در سال 90 و 93 به این بخش بخصوص بخش زراعت وارد کرده است.

وی ادامه داد: با بارش های بسیار خوب باران از سال گذشته تاکنون متاسفانه سیل بیشترین خسارت های وارد شده به بخش کشاورزی شیروان، بجنورد و اسفراین وارد کرده است.

وی تصریح کرد: از مجموع خسارت های وارد شده 58 درصد خسارت متعلق به بخش باغبانی، 37 درصد مربوط به بخش زراعت و مابقی به زیرساخت های کشاورزی بوده است.

وی افزود: از سال گذشته تاکنون سیل 41 درصد، تگرگ و طوفان 33 درصد و سرمازدگی 26 درصد به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرده است.

*خزان زود رس

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در این جلسه به آلودگی تاکستان‌های استان به سفیدک انگور اشاره کرد و گفت: سفیدک انگور سبب کاهش میزان تولید این محصول و وارد کردن 810 میلیارد ریال خسارت به تاکدارن استان شد.

محمدجواد تشکری با اشاره به اینکه این بیماری سبب خزان زودرس در تاکستان‌ها شده است اظهار داشت: بارندگی‌های خوب و رطوبت بالا، شرایط را برای طغیان این بیماری مهیا کرد و باوجود انجام برخی اقدامات پیشگیرانه باز هم افزایش یافت.

وی افزود: میزان آلودگی به سفیدک انگور در برخی تاکستان‌ها 10 درصد گزارش شده اما در برخی از تاکستان‌ها تا 100 درصد سبب آلودگی شده و خسارت وارد کرد

وی ادامه داد: این بیماری تا 80 درصد به تاکستان های منطقه بدرانلوی بجنورد و تا 49 درصد به تاکستان های کل استان که معادل 810 میلیارد ریال است خسارت وارد کرده است.

وی با اشاره به اینکه تاکداران برای مقابله با سفیدک انگور به ناچار هر هفت تا 10 روز باید یک بار سمپاشی انجام دهند گفت: هزینه‌های زیاد سبب شد تا برخی از تاکداران از ادامه مبارزه شیمایی اجتناب کنند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: این استان دارای 16 هزار هکتار باغ انگور است که از این مساحت 11 هکتار آبی و چهار هزار هکتار دیم است که سالانه حدود 180 تن انگور برداشت می شود.

*سطح پوشش بیمه ای پایین تر از میانگین کشوری

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی نیز گفت: سطح زیر پوشش بیمه محصولات کشاورزی در این استان از میانگین کشوری بسیار پایین‌تر است

حسین عظیمی نیز اظهار داشت: در این استان تنها 13 درصد از محصولات زراعی و 10 درصد از محصولات باغی زیر پوشش بیمه است این در حالی است که در برخی از استان‌های همچون خوزستان، 80 درصد از محصولات در بخش‌های مختلف کشاورزی زیر پوشش بیمه است.

وی افزود: یکی از گلایه‌های کشاورزان بیمه‌گذار، پرداخت نشدن مناسب غرامت‌ها است و بسیاری از این تولیدکنندگان از صندوق بیمه کشاورزی گلایه دارند

انتهای خبر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.