گروه «اقتصاد» قدس آنلاین/ محمود مصدق: فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها در پاسخ به قدس: ۲۵ درصد از آتش سوزی‌ها در کشور عمدی است گروه اقتصادی- محمود مصدق: فرمانده يگان حفاظت منابع طبيعي کشور، میانگین خسارت سالانه آتش سوزي در عرصه‌هاي منابع طبيعي کشور را ۳هزار و ۲۳۵ميليارد ريال دانست و گفت: با وجود این بودجه‌ای که به بخش حفاظت منابع طبیعی اختصاص می‌یابد، سالانه حدود ۱۰۰۰ میلیارد ریال است.

 ۲۵ درصد از آتش سوزی‌ها در کشور عمدی است

سرهنگ قاسم سبزعلي با اعلام این مطلب از کاهش 24 درصدی سطح حريق در جنگل‌ها و مراتع کشور در سه ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: سطح آتش سوزی‌ها در عرصه‌های طبیعی ایران در سه ماهه نخست سال 94 دو هزار و 977 هکتار بوده که این رقم در مدت مشابه سال جاری به 2273 هکتار رسیده است.

وی با بیان اینکه در سال 94 نزدیک به 18 هزار هکتار در سطح عرصه‌های طبیعی کشور آتش سوزی اتفاق افتاد، اظهار داشت؛ 30 درصد این سطح مربوط به جنگل‌ها بوده که از این وسعت 15 درصد دچار آسیب جدی شده است.

وی در همین راستا در پاسخ به پرسش قدس گفت: 20 تا 25 درصد از آتش سوزی‌ها در کشور عمدی است که ریشه‌های آن قومی و قبیله ای و همچنین تصرفات و تغییر کاربری است. 

وی با اشاره به اینکه به طور میانگین سالانه 6هزار هکتار از عرصه‌هاي جنگلي دچار حريق و آتش سوزي مي‌شود، گفت: با برنامه‌هاي صورت گرفته در تلاشيم به طور چشمگيري آمار آتش سوزی‌ها در عرصه‌های طبیعی کشور کاهش یابد.

وي با اشاره به قرار گرفتن کشور بر روي کمربند خشک و نيمه خشک و همچنين وضعيت اقليمي ايران، گفت: انتظار مي‌رود مسؤولان امر توجه ويژه اي به منابع طبيعي داشته باشند، اما متأسفانه در سال جاري هيچ گونه اعتبارات خاصي به اين مهم اختصاص داده نشده است.

فرمانده يگان حفاظت منابع طبيعي کشور از احداث 11پايگاه فرعي در برخي استان‌هاي کشور خبر داد و گفت: هم اکنون 3 پايگاه اصلي در استان‌هاي کرمانشاه،گلستان و گيلان فعال هستند که اميد است بهره برداري از اين11پايگاه فرعي تا پايان سال به سر انجام برسد.

سبزعلي در بخش ديگري از اين نشست به افزايش قاچاق چوب اشاره کرد و گفت:در سه ماهه اول سال جاري 409متر مکعب چوب ازقاچاقچيان کشف و ضبط گرديده است.

وي به کمبود نيروي متخصص براي مهار آتش سوزی‌ها اشاره و تصريح کرد:  بدین منظور 3هزار نیرو وجود دارد که با توجه به وسعت منابع طبيعي کشور اين شمار پاسخگوي نيازها نيست و در واقع ما براي حفاظت از عرصه‌هاي منابع طبيعي به 5هزار نيرو نياز داريم.

وي در همين زمينه در پاسخ به پرسش قدس گفت: تعاملاتی با دستگاه‌هاي مربوط و نهاد رياست جمهوري داشته ايم تا از نيروهاي وظيفه بيشتري درحفاظت از عرصه‌هاي منابع طبيعي استفاده نمایيم که اميد است با توجه به قول مساعدي که داده شده بتوانيم در سال جاري سهميه موجود را افزايش دهيم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیرمحمد IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    درشهرستان شوش دانیال کشاورزان وقتی گندم برداشت میکنند جای آنرا آتش میزنند وکنار این زمینهای کشاورزی اکثرا درختان مثمرثمر وآکالیپتس کاشته اند که برای جلوگیری ازگردوخاک ولطافت هوا وخنک نمودن هوابسیارتاثیر دارد،ومتاسفان عامدانه این کشاورزان این درختان رو آتش میزنند درصورتی که آتش به ریشه خودمرزنند وسال به سال برداشت آنها ازسال قبل کمتراست ،البته به کمک کودهایرشیمایی وانواع واقسام سموم وکدهای غیره استاندارد جبران میکنند،وهیچ مسولی مربوطه بااین کارزشت ومخرب آنها برخوردقهرآمیزی انجام نمیدهد ،که بزودی شاهد مرگ ونابودی این رمینهای حاصلخیزخواهیم بود.....