۲۳ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۲
کد خبر: 401046

قدس ‌آنلاین / رقیه توسلی : تنها شهریست در دنیا و ایران که نانی مخصوص طبخ می کند. نانی حجیم و گِرد به نام "قالاج". نانی که پیشینه اش باز می گردد به سالهای جنگ جهانی دوم و زوجی ارمنی که اولین بار تنور این قرص های قهوه ای رنگ را در کشورمان روشن کردند.

قائم شهر و "قالاج" های تپل

حالا تنها نانوایی دنیا که کاسه های رویی اش را هرروز می چیند روی پیشخوان و از خمیر چندساعت وَرآمده، تنور قالاج پزان به پا می کند، قائم شهر است.

نانوایی که سه نسل است این نان جهانی را پُخت می کند و تا به امروز نگذاشته قالاجِ پُرخاطرخواه از گردونه گردون بیرون برود، آقای حسنی ست.

او اعتقاد دارد تنها اگر شاطرهای دیگر آموزش پخت این نان را ببینند، قالاج ماندگار می گردد. چون هم شرایط خمیرآوری و هم پخت اش از نان های معمولی سخت تر است، قالاج پز دیگری نداریم.

در این خمیر چون جوش شیرین نمی ریزند پس باید چند ساعت بماند تا وَر بیاید. و در مورد پخت اش اینکه با حرارت غیرمستقیم آماده می شود یعنی اول تنور را داغ کرده، سپس شعله اش را کاسته، پخت را آغاز می کنند. و این یعنی هر تنور قالاج حدود دو ساعت زمان برای آماده شدن می برد که این مساله حوصله و عشق زیادی می طلبد.

این نان که در سالهای جنگ جهانی دوم در تنور کشورهای روسیه و بلغارستان و لهستان و رومانی آماده می گشت، بدلیل ماندگاری بالایش در زمان جنگ در اختیار سربازان روس قرار می گرفت.

اما حالا درهیچ کجای دنیا جز قائم شهر پخت نمی شود و قصه این نان های تُپُل و خوشمزه و بی جوش شیرین، انگار قصه شهریست که تنها یک نانوا و یک نانوایی سعی دارد طعم اش را زنده بدارد.

اگر وسوسه شدید که مزه این نان محبوب را آزمایش کنید یک سر بیایید شمال و سراغ مازندران را بگیرید. در این استان، شهریست که مردمانش در کارخانه های نساجی، پارچه می بافند و نانوای نازنینی دارند که برای مسافر و همشهری، قالاج های گرم و تپل پخت می کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جلال نورانی ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    0 0
    مشتری چندین ساله این نان خوشمزه و دستان بابرکت آقای حسنی و خانم مهربانش هستم.ایکاش نانواهای دیگر شهرها هم اشتیاق پخت این نان رو داشته باشند.