قدس آنلاین/ سراوان - حسین سپاهی: این روزها وقتی در خیابان‌های سراوان تردد می‌کنید با خودتان می گویید نمای شهر رنگ و رو رفته و کسل کننده است. وارد بعضی از کوچه و خیابان ها که می شوید باید مراقب باشید تا حادثه‌ای برایتان رخ ندهد و اگر دچار سانحه شدید، هیچ‌کس را مقصر این حادثه ندانید!، چرا که اینجا سراوان است و تنها خیابانهای اصلی سطح شهر نمایی زیبا دارد اما برای عبور از کوچه‌ و خیابانهای زخم خورده‌ وپر چاله اش باید سعه‌صدر داشته باشید و دم بر نیاورید

شهرداری سراوان: پول و نیرو نداریم

این روزها وقتی در خیابان‌های سراوان تردد می‌کنید با خودتان می گویید نمای شهر رنگ و رو رفته و کسل کننده است.  وارد بعضی از کوچه و خیابان ها که  می شوید باید مراقب باشید تا حادثه‌ای برایتان رخ ندهد و اگر دچار سانحه شدید، هیچ‌کس را مقصر این حادثه ندانید!، چرا که اینجا سراوان است و تنها خیابانهای اصلی سطح شهر  نمایی زیبا  دارد اما برای عبور از کوچه‌ و خیابانهای زخم خورده‌ وپر چاله اش باید سعه‌صدر داشته باشید و دم بر نیاورید.

اما همه می دانند که یکی از عمده‌ترین وظایف مدیریت شهری آماده کردن بستر شهر برای استفاده مناسب شهروندان است، ولی گویا این موضوع در برهه‌ای از زمان مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

داستان آسفالت‌های خراب شهر و جمع آوری نکردن به موقع زباله ها در سراوان  نیز از جمله این موارد است که همیشه داد شهروندان را در می‌آورد که شهرداری کم کاری کرده ولی به راستی  چرا  و به چه دلیلی شهر چهره ای مغموم  و زشت به خود گرفته است!.

* گلایه مردم از شهرداری

یکی از شهروندان سراوانی در این خصوص به خبرنگار ما می گوید: آسفالت خیابان‌ها بسیار فرسوده است، از این سر خیابان تا طرف دیگر را که نگاه کنید به جای سطح صاف و یکدست فقط پستی و بلندی می بینید و در کوچه پس کوچه هایش  پراکندگی زباله ها،  چشم را می‌آزارد.

این شهروند می افزاید: مواردی از قبیل نظارت پایین هنگام تولید آسفالت، شرایط آب و هوایی، زیرسازی نشدن مناسب و دقت ناکافی در اجرای کار و ضعف مدیریتی دانست.

یک شهروند دیگرسراوانی در این رابطه می‌گوید: وقتی شرایط کوچه و خیابانها را می‌بینم به این شک می‌کنم که آیا در این شهر کار عمرانی هم صورت می گیرد؟.

وی می افزاید: چرا شهرداری به درستی زباله ها را جمع آوری نمی کند و این امر باعث رونق افرادی است که به جمع آوری انواع زباله و قابل بازیافت اشتغال دارند و فرصت مناسبی است تا آنها علاوه بر کثیف کردن شهر جستجوی پرسودی نیز داشته باشند.

وی خاطرنشان می کند: پرسش ما اینست که چرا زباله های تولید شده سر از جوی و خیابان و جاده در می آورد؟ چرا هنوز زباله پراکنی و کثیف کردن محیط زندگی دیگران، یک رفتار عادی تلقی می شود وبا آن برخورد جدی نمی شود؟.

* کمبود منابع مالی و نیرو در شهرداری 

اما شهردار شهرستان مرزی سراوان در خصوص این معضلات می گوید: نبود درآمد مالی پایدار، نپرداختن عوارض به شهرداری،  اختصاص ندادن حقوق گمرکی به شهرداری سراوان و کمبود نیرو از جمله عواملی است که کیفیت  عملکرد شهرداری را کاهش داده است.

محمد بارکزهی تصریح می کند: شهرداری ها تا رسیدن به نقطه ای که بتوانند درآمد پایدار و عملکردی صحیح کسب کنند، نیازمند حمایت دولت هستند.

وی خاطرنشان می کند: نپرداختن به موقع عوارض ساخت و سازها، نپرداختن مطالبات شهرداری از سوی ادارات و ارگان‌های مختلف نیز به‌عنوان مهم‌ترین عوامل به‌وجود آمدن این بحران مطرح است.

بارکزهی اظهار می دارد: به تازگی حقوق گمرکی شهرها به شهرستان چابهار اختصاص داده شده اما شهرداری سراوان  حقوق گمرکی اش صفر است!.

بارکزهی در ادامه می افزاید: توجه به بودجه ای که به شهرداری اختصاص داده می شود  شهرداری سراوان مجبور است این اعتبارات را  برای کارهای اساسی در نظر بگیرد.

بارکزهی به کمبود نیروی خدماتی در شهرداری نیز اشاره می کند و با بیان اینکه بر اساس چارت سازمانی به ازای هر هزار نفر باید یک نفر نیروی خدمات شهری وجود داشته باشد، خاطرنشان می کند: این در حالی است که جمعیت 63 هزار نفری شهرستان سراوان تنها 5 نفر نیروی خدمات شهری دارد.

* ماجرای جذب نیرو وسپس اخراج!

وی می گوید: نیروهای عمرانی شهرداری شهرستان  خاش 70 نفر هستند اما  واحد عمرانی شهرداری سراوان 5  نفر است وباید پرسید به چه دلیل  در شهرستان سراوان نباید شهرداری نیرو جذب کند اما در شهرهای دیگر استان نیروهایشان کافی است؟.

وی همچنین می گوید: درباره طرح جمع آوری زباله ها نیز باید بگویم که با توجه به کمبود نیرو   و اعتراض و گلایه مندی مردم چندی پیش نیروهایی را جذب  کردیم که  متاسفانه به دلیل ندادن مجوز جذب مجبور به اخراج آنها شدیم. 

وی بیان می کند: متاسفانه در سراوان شرکت فعال خدماتی نیست که ما بتوانیم خدمات را به بخش خصوصی واگذار کنیم و با توجه به کمبود امکانات شهرداری و کمبود نیرو ما کم کم  با تلاش اندک نیروهای خود در حال جمع آوری زباله های شهری هستیم.

بارکزهی می گوید: مردم در ذهن خود  عملکرد شهرداری را  زیر سوال برده وتایید نمی کنند ولی یک طرفه هم نمی توان به قاضی رفت و مسلما اگر  مردم عوارض شهرداری را به موقع بپردازند و مسوولین  مجوز  جذب نیرو بدهند   دیگر جای گله ای  برای مردم وجود نخواهد  داشت  و انگشت  ضعف مدیریتی به طرف مدیریت  شهرداری نشانه نمی رو وما

انتظار حمایت از مسوولان امر را  داریم.

وی تصریح می کند: شهرداری چیزی حدود بیش از 4 میلیارد تومان  از  سازمانها و ارگان های دولتی طلبکار است و  اگر این 4 میلیاردتومان به شهرداری پرداخت شود شهرداری هم می تواند  چهره شهر را تغییر داده و حقوق کارمندان و کاگران خودش را پرداخت کند، اما زمانی که طلب شهرداری وصول نمی شود نمی توانیم کار را پیش ببریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.