قدس آنلاین- تبریز: مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز گفت: تبریز تمیزترین کلانشهر ایران است و با طرح هایی چون استقرار سیستم استحصال انرژی به شکل زباله سوز، به دنبال ارتقای این جایگاه هستیم.

 تبریز تمیزترین کلانشهر ایران است/استحصال انرژی از زباله های شهر

به گزارش قدس آنلاین از تبریزُ در واقع از مدیریت پسماند می توان به تیغ دو لبه ای اشاره کرد که در صورت اتخاذ رویکردهای درست و روزآمد علاوه بر تاثیر مستقیم در منظر شهرها می تواند منافع مختلفی را در حوزه هایی چون انرژی، کشاورزی و حتی مصرف آب برای شهروندان به همراه داشته باشد و تبدیل مناطق شهری به زباله دانی هایی متعفن و غیر قابل تحمل برای سکونت عینی ترین سرانجام بی توجهی به این مهم است، موضوعی که تصور آن نیز برای جامعه شهرنشین کنونی غیرممکن است.

در کشور ما نیز هر چند فرهنگ عامه مردم با نظیفی و پاکیزگی عجین است اما گسترش جوامع شهری و افزایش جمعیت در این مناطق لزوم توجه به موضوع مدیریت پسماند را امری الزامی بدل کرده و این امر در کلانشهرهایی چون تبریز بیش از پیش اهمیت می یابد، کلانشهری که با وجود اینکه روندهای مدیریت شهری آن با اما و اگرهای بسیاری روبروست، به حق در حوزه مدیریت پسماند جایگاهی مناسب داشته و با وجود تولید روزانه نزدیک به یک هزار تن زباله در آن، به ندرت می توان اثری از منظرهای بد شهری و یا مشکلات بهداشتی در نتیجه نقصان مدیریت پسماند در تبریز یافت.

در گفتگو با علیرضا اصغری مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری این موضوعات را پیگیری کرده ایم:

* آخرین وضعیت تبریز در حوزه مدیریت پسماند و جایگاه کشوری آن در مقایسه با کلانشهرهایی چون تهران، مشهد و اصفهان و نقاط ضعف و قوت مدیریت پسماند تبریز بر اساس این قیاس چگونه است؟

با توجه به اینکه تمام کلان شهرها مطابق با قوانین مدیریت پسماند اقدامات اجرایی خود را عملیاتی می کنند، تقریبا در یک سطح حرکت کرده و هر کدام از شهر ها دارای تقاط قوت و ضعف خاص خود هستند.

در کلانشهر تبریز نیز بعد از تشکیل سازمان یکپارچه مدیریت پسماندها سعی بر آن شده که اقدامات زیربنایی و زیر ساختاری از جمله امحاء اصولی و استاندارد پسماندها همانند مرکز دفن فنی بهداشتی و تصفیه خانه شیرابه پسماندها انجام گرفته و از اقداماتی که دارای آزمون خطا باشد، جلوگیری کنیم.

همچنین تلاش می کنیم در اقدامات مشابه مطالعات گسترده برای طرح ها و پروژه های اجرائی انجام گیرد و با استفاده از نقاط ضعف و قوت سایر شهرها بهترین گزینه ها برای اجرای طرح و پروژه های مدیریت پسماند برای تبریز انتخاب شود که در نتیجه همین رویکرد تبریز عنوان تمیزترین و مقام اول مدیریت پسماند در بین کلانشهرهای کشور را در اختیار دارد.

* شاخص ترین اقدامات صورت گرفته در حوزه مدیریت پسماند تبریز چه به لحاظ سخت افزاری (مانند ایجاد زیرساخت ها و تامین امکانات فیزیکی چون تصفیه خانه شیرابه ...) و چه به لحاظ نرم افزاری (مانند فرهنگ سازی در خصوص موضوعاتی چون تفکیک از مبداء ...) چه مواردی بوده است؟

در این خصوص باید به مواردی مانند مطالعات طرح جامع مدیریت پسماندها و تصویب آن در سازمان شهرداری ها، عمل به گزینه های پیشنهادی طرح در اقدامات اجرائی از جمله ایجاد مرکز دفن فنی و مهندسی جهت امحاء پسماندها، مکانیابی اصولی این مرکز بر اساس مطالعات طرح جامع و مدیریت شیرابه های تولیدی پسماند در مرکز فوق، انتقال آب تصفیه شده به شبکه آبیاری قطره ای و استفاده از آن در فضای سبز اطراف مرکز دفن اشاره کرد که از مورد آخر می توان به عنوان نمونه ای از رویکرد استفاده از یک معضل زیست محیطی به عنوان یک فرصت در مدیریت پسماند تبریز نام برد.

اقدامات آموزشی سازمان مدیریت پسماند تبریز با استفاده از سیستم نوین آموزشی و مناسب برای مخاطبین خاص نیز جزء اقدامات جدی و برتر این سازمان بوده بطوری که با اجرای این آموزش ها شهروندان بطور داوطلبانه در طرح های اجرایی سازمان شرکت کرده و علاوه بر مسولیت اقدامات خود به عنوان سفیر آموزشی برای سایر شهروندان عمل می کنند و در نتیجه همین اقدامات طی سال های اخیر شاهد هستیم که تبریز بارها به عنوان تمیزترین شهر کشور معرفی شده و این نتیجه تلاش پرسنل خدوم شهرداری و مسئولیت پذیری شهروندان است.

* در چند سال گذشته موضوع زباله دزدی به یکی از چالش های حوزه پسماند تبریز بدل و حتی موجب مشکلاتی در مورد همکاری شرکت های بخش خصوصی طرف قرارداد با سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز شده است. اقدامات صورت گرفته در این خصوص و نتایج آن چه بوده است؟

یکی از اقداماتی که با بهداشت عمومی شهر و شهروندان مستقیما ارتباط داشته و تهدید جدی برای سلامت جامعه محسوب می شود، تفکیک غیر بهداشتی زباله توسط زباله دزدهاست که در این راستا سازمان اقدام به ساماندهی این موضوع در سطح شهر و مرکز دفن کرده و با متخلفین به صورت جدی برخورد می کند و با برگزاری کلاس های آموزش و پرورش ضابطین قضایی برای کارکنان امر و نیز تشکیل ستاد ضابطین، با بسیاری از این موارد برخورد و مقابله شده و خوشبختانه می توان گفت که در حال حاضر پدیده زباله دزدی در تبریز تا حد مطلوبی کاهش داده است.

*  رویکرد سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز در همکاری و بکارگیری شرکت های بخش خصوصی چیست و آیا برنامه ای برای تقویت و گسترش آن در نظر گرفته شده است؟

مهمترین اولویت مدیریت پسماند تبریز در این حوزه بکارگیری توان بخش خصوص برای اجرایپروژه های بزرگ بصورت سرمایه گزاری است که این مهم به عنوان بخشی از رویکرد و اهداف اصلی سازمان در استفاده از تکنولوژی های برتر جهان و توان مالی و تخصصی سرمایه گذاران تعریف شده است.

* صحبت از استفاده تکنولوژی های برتر جهان شد، آیا از دانش و دستاوردهای کشورهای پیشرو در مدیریت پسماند برای ارتقای وضعیت تبریز در این حوزه تبریز استفاده می شود؟ اگر بله، مصداق و نمونه های اجرایی آن را ذکر کنید.

همان گونه که اشاره شد استفاده از تکنولوژی های برتر جهان و توان مالی و تخصصی سرمایه گذاران جزء اهداف اصلی  سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز است و بر همین اساس تکنولوژی تصفیه شیرابه به روش MBR (با استفاده از تکنولوژی کشور آمریکا) در تصفیه شیرابه های تبریز بکار گرفته شده و همچنین اقدامات لازم برای جلب سرمایه گذار در پروژه استقرار سیستم زباله سوز صورت گرفته است

* از پروژه مرکز دفن فنی مهندسی شهرداری تبریز به عنوان یکی از شاخص های عملکرد مدیریت پسماند یاد می شود، در این خصوص نیز توضیحاتی ارائه دهید.

مکانیابی مرکز دفن فنی و مهندسی پسماندهای شهرداری تبریز با وسعت ۳۴ هکتار بر اساس پارامترهای استاندارد لایه های مورد نیاز از قبیل کاربری اراضی، منابع آب های سطحی و با استفاده از اطلاعات GIS انجام گرفته و در کیلومتر ۱۴ جاده تبریز – اسپیران و در شمال غربی  شهر واقع شده و بعد از طراحی و احداث با لایه های ژئوتکستال و GCL لایه گذاری و ایزوله شده و با لوله های مخصوص زهکشی و مجهز به سیستم جمع آوری تصفیه شیرابه است.

فرایند تصفیه شیرابه در این مرکز نیز یک سیستم تصفیه یکپارچه ای است که از ترکیب فرایند تصفیه بیولوژیکی (لجن فعال) با یک سیستم ممبران غشایی تشکیل شده و با ادغام واحد های ته نشینی (زلال سازی)، هوادهی و فیلتراسیون در یک راکتور، جایگزین فرایند تصفیه فاضلاب متعارف شده و یک سیستم ساده و موثر را تشکیل می دهد که هزینه سرمایه گزاری و بهره برداری را کاهش می دهد.

در این سیستم BOD و COD شیرابه به حد استاندارد مورد استفاده و در کشاورزی کاهش پیدا می کند که در این راستا می توان آن را وارد شبکه آبیاری قطره ای نمود و در آبیاری فضای اطراف مرکز دفن استفاده کرد.

* و در پایان: مهمترین برنامه ها و طرح های سازمان مدیریت پسماند تبریز برای سال ۹۵ چیست؟

علاوه بر اینکه رویکرد و اقدامات پیشین سازمان در خصوص فرهنگ سازی، آموزش شهروندان و کارکنان و امحاء پسماندها به صورت استاندارد همچنان ادامه خواهد یافت، اقدامات اجرایی برای استقرار سیستم استحصال انرژی به شکل زباله سوز جزء مهمترین برنامه ها و طرح های حوزه مدیریت پسماند تبریز در سال ۹۵ است که با جدیت پیگیر انجام اقدامات و بسترسازی های لازم برای اجرای آن هستیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.