قدس آنلاین- تبریز: استاندار آذربایجان شرقی با انتقاد از کسانی که با انتشار خبرهای منفی از تریبون‌های مختلف، فضای اقتصادی و سرمایه‌گذاری را تحت تاثیر قرار می‌دهند، گفت: رونق اقتصادی بدون ایجاد آرامش امکان‌پذیر نیست و در سال اقتصاد مقاومتی همه گروه‌ها باید برای حفظ منافع ملی تلاش کنند.

جبارزاده: رونق اقتصادی بدون ایجاد آرامش امکان‌پذیر نیست

به گزارش قدس آنلاین از تبریزُ اسماعیل جبارزاده در نشست مشترک شوراهای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌های منطقه دو کشور در تبریز، ضمن تشریح اقدامات و برنامه‌های این استان در خصوص اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: دولت یازدهم هم باید گذشته را اصلاح کند و هم بر روی خرابه‌های به جا مانده از گذشته بنای جدیدی بسازد که به صورت شبانه‌روزی در این جهت تلاش می‌کند.

وی با اشاره به مولفه‌های اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: در ابتدای دولت یازدهم نرخ بیکاری در استان 12.8 درصد بود اما در پایان سال 94 به 7.3 درصد کاهش یافت که نشان از همت مسوولان اجرایی و مشارکت همه جانبه بخش خصوصی دارد.
جبارزاده افزود: در سال گذشته با تلاش مسوولان و همت و مشارکت مردم و بخش خصوصی بیش از 1200 میلیارد تومان پروژه عمرانی در استان به بهره‌برداری رسید.
استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با بیان این که رونق اقتصادی بدون ایجاد آرامش امکان‌پذیر نیست، افزود: گاهی یک مصاحبه یا انتشار یک خبر منفی همه زحمات مسوولان را به هدر می‌دهد که این کارها به ضرر منافع ملی است.
وی خاطرنشان کرد: نمی‌توان انتظار رشد اقتصادی هشت درصد را داشت اما هر روز شاهد انتشار اخبار منفی از تریبون‌های مختلف بود.
جبارزاده با بیان این که منافع ملی بر منافع جناحی و سیاسی اولویت دارد و همه گروه‌ها در این جهت مشترکند، افزود: در سال اقتصاد مقاومتی باید تلاش کنیم که به خاطر حفظ منافع ملی و ایجاد آرامش در فضای اقتصادی و سرمایه‌گذاری اختلافات را کنار بگذاریم.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که اقدامات استان در سه سال گذشته منحصر به حوزه اقتصادی نبوده است، گفت: در بحث آسیب‌های اجتماعی، مبارزه با اعتیاد به عنوان یکی از دغدغه‌های رهبری و مردم را در اولویت قرار دادیم که نتیجه آن معرفی استان آذربایجان شرقی به عنوان استان عاری از معتاد متجاهر از چهار ماه گذشته است.
وی افزود: در بحث امنیت نیز آذربایجان شرقی و استان‌های همجوار آن جزو استان‌های امن کشور به شمار می‌روند که این موفقیت در سایه تلاش‌های شبانه‌روزی دست‌اندرکاران عرصه امنیت حاصل شده است.
استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود، اجرای متفاوت و سلیقه‌ای قانون را یکی از مشکلات استان‌ها ذکر کرد و گفت: این موضوع یکی از مشکلات و دغدغه‌های تولیدکنندگان و اهالی صنعت و تولید است و ما می‌خواهیم قانون به همان شکل که در مرکز کشور اجرا می‌شود در استان‌ها نیز به همان شکل اجرا شود.
وی با تاکید بر این که در سال اقتصاد مقاومتی باید با بخش تولید مدارا کنیم، افزود: برای تحقق اقتصاد مقاومتی تنها اقدامات دولت کافی نیست، البته دولت پای کار است و نیت مسوولان دولت تحقق همه اهداف اقتصاد مقاومتی است، اما همکاری و همراهی سایر قوا نیز ضروری است.
جبارزاده با بیان این که رشد اقتصادی با اعتبارات دولتی امکان‌پذیر نیست و باید از منابع بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کنیم، گفت: متاسفانه بدنه کارشناسی وزارتخانه‌ها در این خصوص همراهی لازم را با استان‌ها ندارند و برخی از افراد که موفقیت دولت تدبیر و امید و شخص رییس جمهور را بر نمی‌تابند اجازه تحقق سرمایه‌گذاری را نمی‌دهند.
وی در این زمینه به متوقف ماندن پروژه آزادراه تبریز- بازرگان به عنوان شاهراه ارتباطی ایران و اروپا اشاره کرد و گفت: در سه سال اخیر با تلاش مسوولان دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی یک سرمایه‌گذاری بزرگ شش هزار میلیارد تومانی برای این پروژه جذب شد و با وجود این که آغاز عملیات اجرایی آن در سفر سال گذشته هیات دولت به تبریز توسط رییس جمهور اعلام شد اما تا امروز بدنه کارشناسی وزارت راه و شهرسازی همراهی لازم برای شروع عملیات عمرانی پروژه را نداشته است.
جبارزاده اظهار داشت: اگر این پروژه از ابتدای سال 94 آغاز می‌شد تاکنون شاهد جذب 1500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بودیم که بیش از اعتبارات عمرانی دو استان است، اما متاسفانه تاکنون اجازه این سرمایه‌گذاری داده نشده است.
وی اضافه کرد: در بحث تولید برق هم یک شرکت خارجی برای تولید شش هزار مگاوات برق در استان آذربایجان شرقی اعلام آمادگی کرده است، اما در طول یک سال گذشته وزارت نیرو نتوانسته است در خصوص خرید برق از این سرمایه‌گذار تصمیم‌گیری کند و کار جلو نرفته است.
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر حمایت‌های قانونی و معنوی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی تلاشگر ما که مشکلات اقتصادی در دولت قبل را با تمام وجود لمس کرده‌اند امروز به این دولت دل بسته‌اند و باید باور کنیم که اقتصاد مقاومتی و حل مشکلات اقتصادی کشور بدون ایجاد نشاط و امید و حمایت واقعی از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران و اجرای یکسان قانون در سراسر کشور قابل تحقق نیست.
وی، کنترل نرخ تورم را از اقدامات بسیار مهم دولت ذکر کرد و با بیان این که تک‌رقمی شدن نرخ تورم برای بسیاری از کارشناسان قابل تصور نبود، افزود: در کنار این اقدام ارزنده، تزریق نقدینگی به بخش تولید می‌تواند در یک سال باقی‌مانده از فعالیت دولت رشد اقتصادی را با سرعت بیشتری تحقق بخشد.
جبارزاده تصریح کرد: ما به اهداف دولت و راه درستی که در پیش گرفته است اعتقاد و اعتماد داریم و با تمام توان در خدمت تحقق این اهداف و حل مشکلات اقتصادی هستیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.