در سالگرد توافق برجام قرار داریم، عده ای از مسئولین حالشان از این توافق خوب و برخی دیگر بد است!

 برجام چه کسانی را خوشحال و چه کسانی ناراحت کرد؟
به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یک سال پیش در چنین روزهایی بود که حاصل 2 سال مذاکره فشرده میان ایران و گروه 5+1، به نام برجام به ثمر نشست و طرف های درگیر در مذاکرات هسته ای، تعهدات خود را روی کاغذ آوردند. حالا که در سالگرد توافق برجام قرار داریم، عده ای از مسئولین حالشان از این توافق خوب و برخی دیگر بد است!
رئیس جمهور و هواداران و حامیان دولت، همواره جزء موافقان برجام بوده و از آن تعریف و تمجید کرده‌اند. از دید آن ها برجام برای کشور فرصت‌های خوبی را فراهم کرده است.
دولتی ها و حامیان آن ها، 8 دلیل را برای خوب بودن برجام ذکر می کنند:
1- پایان 12 سال مناقشه هسته‌ای میان ایران و غرب؛
برجام به 12 سال مناقشه هسته‌ای میان ایران و غرب پایان داد و موجب شد تا طرف مقابل از ادعاهای دروغین خود مبنی بر غیرصلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران عقب نشینی کند.
2- خروج ایران از ذیل فصل هفت منشور ملل متحد؛
برجام موجب خروج ایران از ذیل فصل هفت منشور ملل متحد شد و سایه جنگ را برای همیشه از سر ایران برداشت.
3- تثبیت حق غنی سازی ایران
ایران با تثبیت حق غنی سازی خود در قالب سندی رسمی در مصافی نابرابر با قدرت‌های جهانی برنده شد. 
4- برجام محصول یک تصمیم ملی است
برجام محصول یک تصمیم ملی است و شورای عالی امنیت ملی به عنوان عالی‌ترین مرکز نظام در تصمیمات سیاسی و نظامی آن را تأیید کرده است.
5- برجام گامی مثبت در عرصه سیاسی و اقتصادی
برجام علاوه بر رفع تحریم‌های اقتصادی به‌عنوان گامی مثبت در عرصه سیاسی - اقتصادی، روابط خارجی ایران را به‌ویژه با اتحادیه اروپا ارتقا بخشیده و چشم‌انداز روشنی را برای توسعه همه‌جانبه همکاری‌های متقابل گشوده است.
6- با اجرای برجام، ریسک‌های اقتصادی ایران به صورت قابل توجهی کاهش خواهد یافت
با اجرای برجام، ریسک‌های سیاسی و اقتصادی ایران به صورت قابل توجهی کاهش خواهد یافت و با توسعه تجارت خارجی، گشایش مالی دولت، تقویت سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی، فرآیند رشد و توسعه اقتصاد ایران در مسیری جدید قرار خواهد گرفت.
7- افزایش صادرات نفت و میعانات گازی ایران
به موجب برجام افزایش صادرات نفت و میعانات گازی ایران محقق شده است.
8- آزادسازی درآمدها و دارایی‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های غربی
با انعقاد برجام، آزادسازی درآمدها و دارایی‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های غربی که رقمی حدود 150 میلیارد دلار برآورد می‌شود، تسهیل می گردد.
اما در مقابل، برجام مخالفینی هم دارد. مخالفینی که برای جلوگیری از توافق بر سر برنامه هسته ای ایران، هر کار که می شد و می توانستند انجام دادند. ایشان بر این باورند که طرف غربی پس از توافق برجام، به هیچ کدام از تعهدات خود پایبند نبوده و با سیاست های مختلفی، سعی در اعمال فشار به ایران است. این قسم از مسئولان برای مخالفت های خود دلیل هم دارند:
قانون موسوم به ویزا 
در اواسط دسامبر سال گذشته میلادی، کنگره آمریکا طرحی را تصویب کرد که به موجب آن شهروندان 38 کشوری که برای ورود به آمریکا از معافیت ویزایی برخوردارند اگر از مارس 2011به بعد به چهار کشور ايران ، عراق ، سوريه و سودان سفر کرده باشند ملزم به دريافت رواديد برای ورود به این کشور هستند.
این طرح که سفر به ایران را برای تجار و توریست‌های اروپایی هزینه ساز می‌کند، در اواخر دسامبر در قالب لايحه بودجه به امضای باراک اوباما رسید و بدین ترتیب به قانونی لازم الاجرا تبدیل شد.
اخیرا نیز علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی که 40 سال سابقه فعالیت علمی و دانشگاهی دارد، انتقادات تندی را به این طرح آمریکایی و محدودیت‌هایی که بواسطه آن برای تبادلات علمی و دانشگاهی کشور با جهان خارج ایجاد شده است، مطرح کرده است.
 تحریم 11 فرد و شرکت ایرانی در نخستین ساعات اجرای برجام 
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در 27 دی 1394 در نخستین ساعات اجرایی شدن برجام 11 فرد و شرکت را به دلیل آزمایش موشکی ایران در ماه اکتبر(مهرماه) در لیست تحریم‌های جدید آمریکا قرار داد.  
مصادره 2/8 میلیون دلاری اموال ایران
در اواخر فوریه 2016، دادگاه تجدید نظر فدرال آمریکا اعلام کرد که 10 فردی که به گفته این دادگاه قربانی حملات تروریستی هستند و در دادگاهی در برابر ایران دعوی خسارت مالی را پیروز شده بودند می‌توانند از محل مطالبه 2/8 میلیون دلاری ایران از یک شرکت دفاعی آمریکایی غرامت دریافت کنند.
در پی بمب گذاری انتحاری در سال 1997 در بیت‌المقدس، دادگاهی در ایالات متحده با ادعای دخالت ایران در این بمب گذاری حکم کرد که ایران به قربانیان این حادثه خسارتی 2/5 تا 15 میلیون دلار بپردازد.
ایران در سال 1997 توانست علیه یک کمپانی دفاعی آمریکایی که قرار بود به ایران سامانه جنگی هوایی بفروشد پیروز شود و حکم خسارت 2/8 میلیون دلاری را به دست آورد. فروش این سامانه به دلیل انقلاب اسلامی در سال 1979 مختل شد و ایران به دنبال بازپرداخت مبالغ خود بود.
دستبرد 2 میلیارد دلاری آمریکایی‌ها به اموال ایران
روز چهارشنبه اول اردیبهشت 1395 برابر با 20 آوریل 2016، دیوان عالی آمریکا با صدور رایی به دادگاه‌های آمریکا این اجازه را داد که در رسیدگی به دادخواهی قربانیان جرایم تروریستی، از دارایی‌‌های بلوکه‌شده ایران برای پرداخت غرامت استفاده کنند.
چندی پیش بود که دادگاهی بدوی در آمریکا، طی حکمی اعلام کرد که بستگان ٢۴۱ تفنگدار آمریکایی که در سال ١٩٨٣ در انفجار مقرشان در بیروت کشته شدند، می توانند تا سقف دو میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را به عنوان غرامت دریافت کنند. 
بانک مرکزی ایران پس از حکم مذکور از دیوان عالی آمریکا تقاضای فرجام خواهی کرد که دیوان عالی آمریکا نیز حکم دادگاه بدوی این کشور را تایید کرد.
هجمه‌های حقوق بشری
14 آوریل 2016 دولت آمریکا چهلمین گزارش حقوق بشری خود را تسلیم کنگره این کشور کرد؛ گزارشی که حاوی اتهاماتی بی اساس علیه ایران بود و بندهایی از آن نیز به صورت مستقیم متضمن رویکردی مداخله گرایانه در امور داخلی کشورمان می‌شد.  
همچنین در همان زمان جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید بار دیگر ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرد و گفت ما می‌دانیم ایران از تروریسم حمایت می‌کند؛ وی همچنین این را هم گفت که دولت آمریکا در مواردی به تنهایی و در مواردی با همکاری کنگره، ایران را به عنوان حامی تروریسم مورد تحریم قرار داده است.
ممانعت از فروش بوئینگ
هفته گذشته خبر رسید مجلس نمایندگان آمریکا طرح منع فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران را تصویب کرده است؛ این امر در حالی است که مطابق یکی از بندهای برجام، آمریکا موظف است مقدمات ﺻﺎدرات، ﻓﺮوش، اﺟﺎره ﯾﺎ اﻧﺘﻘﺎل ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎی ﻣﺴﺎﻓﺮﺑﺮی ﺗﺠﺎری به ایران را میسر کند و همچنین امکان اﻧﺘﻘﺎل ﻗﻄﻌﺎت ﯾﺪﮐﯽ و ﻗﻄﻌﺎت ﻋﻤﺪه ﺑﺮای هواپیمای ﻣﺴﺎﻓﺮﺑﺮی ﺗﺠﺎری ﺑﻪ اﯾﺮان را فراهم آورد؛ اما گویا ظاهرا آمریکایی‌ها با این بهانه که بوئینگ می‌تواند کاربرد نظامی داشته باشد، باز هم به اصطلاح دبه کرده‌اند.  
برجام مانند هر رویداد سیاسی دیگری، در دل خود محسنات و مضراتی به همراه دارد و به قول فرمایشات مقام معظم رهبری باید خوبی ها و کاستی های برجام را با هم دید و با هم بررسی کرد. یقینا گوش فرادادن به چنین پندهایی می تواند نقشه راه آینده کشورمان را تبیین کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.