آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که با وجود افزایش تقاضای نفت خام و کاهش شدید تولید در کشورهای غیر عضو اوپک، مازاد عرضه همچنان مانع بهبود قیمت نفت می شود.

 مازاد عرضه تهدیدی برای احیای قیمت نفت است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از رویترز، آژانس بین المللی انرژی پس از بازنگری در پیش بینی رشد روزانه ١٠٠ هزار بشکه تقاضای جهانی نفت در سالهای ٢٠١٦ و ٢٠١٧ میلادی (پیش بینی ماه ژوئن)، میزان این رشد را برای سالهای یادشده به ترتیب یک میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه در روز و یک میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه در روز پیش بینی کرد.

این آژانس دلیل افزایش تقاضا را رشد مصرف این سوخت در هند، چین و اروپا می داند.

این سازمان درباره رشد غیرمنتظره مصرف نفت در اروپا اعلام کرد: رشد تقاضای نفت در این قاره بعید است که دوام چندانی داشته باشد، اگرچه ادامه تزلزل اوضاع اقتصادی این قاره که اکنون با آن دست و پنجه نرم می کند و خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، شک و تردیدها را افزایش می دهد. 

پس از این که اوپک تولید نفت خود را برای افزایش سهم بازار جهانی در برابر تولید کنندگان با هزینه های بالا (برای نمونه آمریکا) افزایش داد، قیمت این کالای راهبردی از بالاترین سطح خود در ١٠ سال اخیر، یعنی ١١٥ دلار در هر بشکه نفت در سال ٢٠١٤، به کمترین مقدار خود (٢٧ دلار برای هر بشکه) در اوایل سال جاری میلادی رسید.

این کاهش شدید، بسیاری از تولید کنندگان غیرعضو اوپک را بر این داشت تا تولید خود را پایین نگه دارند و به این ترتیب قیمتها در ماه های اخیر به حدود ٥٠ دلار در هر بشکه رسید. دلیل دیگر افزایش قیمت، توقف تولید این سوخت در برخی کشورها مانند نیجریه و کانادا بود.

اما عرضه مازاد این سوخت که از ٢ سال گذشته آغاز شده است، هنوز توازن خود را به دست نیاورده است. سطح ذخیره سازی کشورهای صنعتی در ماه مه با ١٣ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز افزایش، به بالاترین میزان خود یعنی سه میلیارد و ٧٤ میلیون بشکه در روز رسید.

آژانس بین المللی انرژی تصریح کرد: اگرچه توازن بازار در دست ما است، سطح بسیار بالای ذخایر ،خطر بزرگی برای افزایش قیمت نفت به شمار می آید؛ اگرچه سطح ذخیره سازی ها به بالاترین سطح خود رسیده و متوقف شده است، هنوز سبب کاهش قیمت نفت می شود و از احیای قیمت نفت جلوگیری می کند.

این نهاد اظهار کرد که آمارهای جدید نشان می دهد رشد تولید برخی از کشورهای مصرف کننده ممکن است کاهش یابد.

آمار ماه مه چین نشان داد که رشد سالانه تقاضای این کشور تنها ١٣٠ هزار بشکه در روز بوده است.

برحسب عرضه، پس از کاهش شدید (٩٠٠ هزار بشکه) تولید روزانه کشورهای غیر اوپکی در سال ٢٠١٦ و رسیدن آن به ٥٦ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه، انتظار می رود که این میزان در سال ٢٠١٧ میلادی ٢٠٠ هزار بشکه افزایش یابد.

بر اساس این ارزیابی، تولید نفت خام اوپک در ماه ژوئن به ٣٣ میلیون و ٢١٠ هزار بشکه در روز که بالاترین سطح در هشت سال گذشته است رسید که دلیل آن افزایش تولید این سوخت در عربستان (١٠ میلیون و ٤٥٠ هزار بشکه در روز) و نیجریه بود.

تولید روزانه نفت خام ایران نیز در ماه ژوئن به سه میلیون و ٦٦٠ هزار بشکه رسید که ٥٠ هزار بشکه در روز بیشتر از تولید ماه مه بود و همچنین نسبت به اوایل سال جاری میلادی و لغو تحریمها ٧٥٠ هزار بشکه در روز افزایش را نشان داد.

این نهاد بین المللی اعلام کرد: سهم بازار خاورمیانه در عرضه جهانی نفت ٣٥ درصد رشد داشته، که از سال ١٩٧٠ میلادی بالاترین میزان است و این نشان می دهد که حتی اگر تولید شیل آمریکا رشد خود را از سر گیرد، حضور تولید کنندگان قدیمی در بازار نفت ضروری است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.