عشایر کشور در طول سال های اخیر برغم مشکلات فراوانی که با آن مواجه بوده اند سهمشان را همچنان در توليد واقتصاد وامنیت کشور حفظ کرده و هميشه در مواقع نیاز، پاي كار آمده‌ و در عمل حرف‌هايشان را ثابت کرده اند.

  مشکلات عشایر شیراز؛ حکایت همچنان باقی است

قدس آنلاین/ محمد سلیمانی مهر: عشایر کشور در طول سال های اخیر برغم مشکلات فراوانی که با آن مواجه بوده اند سهمشان را همچنان در توليد واقتصاد وامنیت کشور حفظ کرده و هميشه در مواقع نیاز، پاي كار آمده‌ و در عمل حرف‌هايشان را ثابت کرده اند.

اما در طول این سال ها مشکلات گوناگون مانند خشکسالی ها، کمبود علوفه برای دام، بیماری های دامی، نبود راه مناسب برای کوچ، کمبود نیازهای دارویی و درمانی و...، رمق آن ها را گرفته به گونه ای که بحث مهاجرت به شهرها نیز به تهدیدی جدی تبدیل شده است. 

بر اساس این گزارش، جامعه عشایری استان فارس نیز در این سال ها از چنین پدیده ای مصون نمانده وخسارت های بی شماری را از بابت مسایلی مانند خشکسالی وکم آبی وخشک شدن مراتع پرداخته است.

 

* تهدید خشکسالی و کمبود آب

فرماندار شيراز در خصوص مشکلات عشایر وکمبودهای آنان و با بیان اینکه دستگاه های اجرایی باید مناطقی را در اختیار عشایر قرار دهند که آب داشته باشد، می گوید: با توجه به خشکسالی های اخیر، عشایر شهرستان شیراز در امرار معاش دچار مشکلاتی شده اند که باید به این مسایل به سرعت رسیدگی شود.

وی با اشاره به نقش شورای عشایر فارس در رسیدگی به مشکلات این قشر فعال و مولد در کشور می افزاید: شوراي عشاير از سال 91 تعطيل بود و از ابتداي 95 تاكنون، 2 جلسه تشكيل شده است!

حيدر عاليشوندي تصریح می کند: لازم است به این قشر غیور و زحمتکش نگاه ویژه‌ای داشته باشيم زیرا عشایر از ابتدای انقلاب تاکنون در تمام عرصه‌ها حضوري چشمگیر داشته و دارند.

وي، همزیستی و تعامل با محیط زیست و دانش بومی گسترده و کوشش مداوم و سازگاری با شرایط متفاوت اقلیمی را از خصلت‌های عشایر عنوان کرده و خاطرنشان می کند: مشكلات عشاير كوچ‌رو و اسکان آنان تأمل برانگيز است و با اجرايي شدن آئين‌نامه ساماندهي عشاير كه سال 84 به نهادهاي مرتبط ابلاغ شده، می‌توان نسبت به ارایه خدمات به صورت ثابت و سیار و توسعه و تخصیص عادلانه منابع به عشایر در سال اقتصاد مقاومتی اقدام کرد.

وی می افزاید: همچنین انجام اقدام های اسکان عشایر که موجب حفظ و بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی و خصوصا ایجاد اشتغال و کار مولد که زنجیره اول تولید نیز به شمار می‌روند، می تواند به این قشر کارآفرین کمک شایانی کند.

 

* کاهش دام عشاير

رئيس امور عشاير شهرستان شيراز نيز با ارایه آماری از عشاير كه ملاك آن سال 87 بوده تصریح می کند: این آمار می گوید که عشایر شهرستان4633 خانوار معادل 24هزار و 638 نفر را شامل مي‌شود.

بهروزي كه قبول دارد كه آمار 8 سال قبل نمي‌تواند ملاك خوبي براي برنامه‌ريزي باشد، در عين‌حال با استناد به همين آمار، جمعيت دام‌هاي عشاير شهرستان را 534 هزار و 648 راس دام سبك اعلام و می افزاید: شمار دام عشاير در اين سال‌ها روند كاهشي داشته است!

اين مقام مسؤول نبود نیروی انسانی و کارشناس در اداره امور عشایر را از مشكلات جامعه عشايري عنوان می کند و می گوید: همچنین مسدود شدن راه‌های کوچ رو عشایری به دلیل توسعه شهری و حاشیه جاده‌ها در محور کشن به معالی‌آباد و از آنجا به شهرک گلستان و صدرا، اسکان عشایر در چند منطقه از شهرستان را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.

 

* فقرعشایر، تهدیدی علیه جامعه شهری

سرپرست اداره امور عشایر شهرستان شیراز و سروستان در ادامه اظهار می دارد: با وجود ثبات قیمت دام در 10سال گذشته، خشکسالی‌های پی‌درپی جمعیت دام عشایر را کاهش داده است.

وی می افزاید: از آنجا که تولیدات عشایر مورد استفاده شهرنشینان قرار می‌گیرد، فقرعشایر نیز می‌تواند تهدیدی برای جامعه شهری باشد.

وی تصریح می کند: اگرچه اداره امور عشایر شیراز با استفاده از تانکر به‌صورت سیار به عشایر آب‌رسانی می‌کند اما این مسأله کافی نیست و در این مورد به کمک دستگاه‌های دولتی نیازمندیم.

وی کمبود آب و مشکلات مرتع را نیز از مشکلات عمده عشایر شهرستان شیراز عنوان می کند و می افزاید: در حوادث و سوانح طبیعی نیز عشایر شیراز متحمل خسارت‌های بسیاری شده‌اند.

بهروزی با اشاره به اینکه بر اساس دفترچه ساماندهی عشایر که سال گذشته به تصویب رسید 22 وزارتخانه و سازمان موظف به خدمات‌رسانی به عشایر شده‌اند، می گوید: از آنجا که هر سیاه‌چادر عشایری یک کارگاه تولیدی و نمونه عمل به اقتصاد مقاومتی است، کمک به این قشر باید شکل جدی‌تری به خود گیرد.

وی همچنین با بیان اینکه اداره امور عشایر شهرستان شیراز هنوز جای مستقلی برای خود ندارد، یادآور می شود: شهرستان شیراز 4هزار و 633 خانوار عشایری را در خود جای داده است.

 

* 200سی سی دارو، 250هزار تومان!

قاسم فضلی‌نیا بخشدار دشت ارژن شیراز نیز با اشاره به مشکلات دیگر جامعه عشایری می گوید: عشایر شیراز برای درمان تب برفکی دام‌های خود در سال جاری، هر 200 سی‌سی دارو را 250هزار تومان خریداری کردند.

مدیر منابع طبیعی شیراز نیز با اشاره به نادیده گرفتن حقوق عشایر از سوی دستگاه‌های دیگر می گوید: عشایر شیراز در هنگام کوچ با برخی دستگاه‌ها مشکل دارند.

محمود طهماسبی با طرح مشکل خرید علوفه برای دامداران عشایر، می افزاید: وام 5میلیون تومانی خرید علوفه فقط برای شمار کمی از عشایر شیراز در نظر گرفته شده است که کافی نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.