قدس آنلاین/ آرش‏ خلیل‏ خانه : نیمه‌شب جمعه شماری از نظامیان ترکیه با استقرار در بخش‌هایی از شهرهای استانبول و آنکارا و تصرف تلویزیون دولتی ترکیه کودتا را کلید زدند. تانک‌های ارتشی‌های کودتاگر پل بسفر و دیگر پل‌هایی که دو بخش اروپایی و آسیایی استانبول را به‌هم متصل می‌کنند و فرودگاه مشهور «آتاتـــورک» استانبول را تصرف کردند و هواپیماهای جنگنده و بالگردهای نظامی همراه با آن‌ها با پرواز در ارتفاع پایین بر فراز استانبول، مردم ترکیه و جهانیان را از این کودتا باخبر نمودند.

 حباب امپراتوری ترکید

نظامیان کودتاگر با تصرف تلویزیون ملی ترکیه بیانیه‌ای را در مورد پیروزی کودتا و تسلط بر ترکیه منتشر کردند تا فضای روانی کشور را تحت‌تأثیر قرار دهند. کودتاگران مدعی شدند که برای دموکراسی و حقوق بشر اداره امور را در دست گرفته اند. درست 20 دقیقه پس از این اتفاق‌ها بینالی ییلدریم نخست‌وزیر ترکیه وقوع کودتا را تأیید کرد، اما گفت که مقابله با آن آغاز شده و تا صبح کودتا سرکوب و عاملان آن مجازات خواهند شد. ییلدریم همچنین از آماده‌باش و اقدام نیروهای ویژه برای مقابله با کودتا‌چیان خبر داد.
اما همزمان خبرگزاری آناتولی ترکیه خبر داد که فرمانده ارتش ترکیه و رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور به‌دست کودتاچیان به گروگان گرفته شده است. به‌دنبال انتشار این خبر، نخست‌وزیر ترکیه «امیت دوندار» فرمانده اول ارتش ترکیه را به‌طور موقت جانشین «خلوصی آکار» رییس ستاد مشترک ارتش کرد.

 مقاومت مردم در برابر کودتا
اتفاق بی‌سابقه‌ای که در ترکیه رخ داد، به میدان آمدن مردم و مقابله سرسختانه آن‌ها با کودتا و عوامل آن بود. به‌واسطه اطلاع‌رسانی لحظه‌به‌لحظه رسانه‌ها و تلویزیون‌های ترکیه و تصاویر زنده آن‌ها از خیابان‌ها و درگیری‌های مسلحانه، مردم ترکیه و اهالی استانبول و آنکارا به‌سرعت از وقوع کودتا باخبر شدند. این در حالی بود که شبکه‌های مجازی همچون توئیتر، فیس‌بوک و یوتیوب در ترکیه کمی بعد از وقوع کودتا قطع شدند، اما پیش از آن مردم ترکیه از ماجرا باخبر شده بودند.
رجب طیب‌اردوغان که در تعطیلات بود، در مصاحبه تصویری با موبایل به سی‌ان‌ان ترک گفت که ترکیه بر مشکلی که پیش آمده چیره خواهد شد. او از مردم ترکیه خواست به خیابان بیایند تا با «شورش» مقابله کنند. حتی احزاب مخالف دولت از مردم خواستند به خیابان‌ها بیایند و با کودتا مقابله کنند که این فراخوان‌ها موجب شد تا در اندک‌زمانی خیابان‌ها مملو از مردمی ‌شود که راه کودتاگران را سد می‌کرد. ارتش ترکیه هم اعلام کرد که با کودتا همراه نیست و به دولت قانونی در این کشور وفادار است.

 شایعات در مورد اردوغان
در همان دقایق اولیه کودتا این شایعه منتشر شد که رجب طیب‌اردوغان کاخ ریاست‌جمهوری را ترک کرده و احتمالاً از کشور خواهد گریخت. حتی این شایعه مطرح شد که او از آلمان درخواست پناهندگی کرده است، اما ساعتی بعد، این شایعات با فرود هواپیمای اردوغان در فرودگاه کمال آتاتورک استانبول که به‌دست مردم آزاد شده بود، خاتمه یافت.

 انگشت اتهام به‌سوی فتح‌الله گولن
اردوغان انگشت اتهام را در این کودتا به‌سوی مخالف اصلی و سرسخت خود فتح‌الله گولن و حامیان وابسته به او در جماعت نور اشاره رفت و گفت: برخی در ارتش ترکیه از پنسیلوانیا یعنی محل سکونت فتح‌الله گولن دستور گرفته‌اند. این کودتا نشان داد که سازمان گولن تروریستی است و کسانی که این اقدام خائنانه را انجام دادند، بهای کار خود را خواهند پرداخت. وی با بیان اینکه آن‌ها که خیال می‌کنند از خارج و راه دور می‌توانند ترکیه را به آشوب بکشانند در اشتباه هستند، در خطاب به گولن گفت: اگر جرأت داری به کشورت بازگرد.

 گولن کودتا را محکوم کرد
گولن هرگونه ارتباط با این کودتا را رد کرد. فتح الله گولن حتی فراتر از این رفته و کودتا در ترکیه را محکوم و اعلام کرده است که دولت‌ها باید از طریق انتخابات آزاد و عادلانه و نه فشار و زور انتخاب شوند.

 مقاومت کودتا‌چیان در آنکارا
در حالیکه اوضاع در استانبول در کمتر از 5 ساعت تقریباً به حالت عادی بازگشت و نظامیان عامل کودتا در همه مواضع خود بازداشت و یا تسلیم شدند، عوامل و یگان‌های حامی کودتا در آنکارا تا بعدازظهر دیروز و زمان تنظیم این گزارش در اطراف پارلمان و کاخ ریاست‌جمهوری به مقاومت و درگیری با نیروهای ارتش ادامه می‌دادند. پارلمان ترکیه درنهایت با کشته‌شدن 16 ارتشی کودتاچی از تصرف آن‌ها خارج شد. مقر ستاد ارتش اما شاهد یکی از شدیدترین درگیری‌ها در جریان کودتای بامداد شنبه بود.

 پایان کودتا با 161کشته و ۲۸۳۹ بازداشتی
ظهر دیروز و با مسلط‌شدن دولت ترکیه بر اوضاع، بینالی ییلدریم نخست‌وزیر این کشور در مصاحبه‌ای مطبوعاتی شمار کشته‌شده‌های کودتا را 161 تن و تعداد زخمی‌های آن را 1440 تن اعلام کرد. او همچنین از بازداشت 2 هزار و 839 نظامی مرتبط با کودتا خبر داد.
ییلدیریم با اعلام اینکه عاملان کودتای جمعه‌شب مجازات خواهند شد، تأکید کرد: هر کشوری از فتح‌الله گولن حمایت کند، دشمن ترکیه است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.