قدس آنلاین/ فاطمه معتمدی: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در پاسخ به خبرنگار ما درباره ارایه گزارش این سازمان در خصوص نحوه عملکرد مدیران دستگاه‌های دولتی اظهار داشت: در اوایل تیرماه جاری سازمان حسب درخواست استاندار ملزم به ارایه گزارش کتبی از عملکرد مدیران دستگاه‌های اجرایی برای مصوبات ستاد تسهیل شد که این گزارش ارایه شده و ۷۰ درصد مصوبات ستاد تسهیل نیز اجرا شده است.

۱۳۸۵ واحد تعطیل و مشکل دار در خراسان رضوی

*ثبت نام یک هزار و 385 واحد مشکلدار

علیرضایی در نشست خبری بزرگداشت روز ملی صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ثبت نام هزارو 385 واحد تعطیل شده و مشکلدار خراسان رضوی  در سایت بهین یاب استان افزود: از این شمار فعالیت 633 واحد در حوزه صنعت، معدن و تجارت و 752 واحد نیز در بخش جهاد کشاورزی است.

وی با بیان اینکه از این شمار 472 واحد با حجم تسهیلات مورد نیاز 714 میلیارد تومان برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده اند،اضافه کرد:سهم تسهیلات مورد نیاز برای واحدهای بخش صنعت، معدن و تجارت برای 307 واحد 616 میلیارد تومان است.

*پرداخت 2میلیارد تومانی بانک‌ها

وی درباره تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک‌ها تصریح کرد: 2 میلیارد و 800 میلیون تومان میزان پرداختی بانک‌ها در این بخش است.

وی درباره اینکه چه تعداد از واحدهای تعطیل شده با اقدامات ستاد تسهیل و نیز پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها احیا شده و به چرخه تولید بازگشتند، گفت: توجه سازمان معطوف به عملکرد بانک‌ها در خصوص پرداختی به واحدهای معرفی شده است.

وی خاطرنشان کرد: هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است که بتوان با عدد اعلام کرد که چه تعداد واحد تعطیل شده، احیا شده است.

وی با اشاره به بررسی و عارضه یابی  125 واحد تعطیل شده و نیمه تعطیل استان اظهار داشت: مشکل 43 درصد از این شمار سرمایه در گردش و نقدینگی، 9 درصد  ساختاری و مدیریتی، 14درصد نیاز به اصلاح خطوط تولید و بازسازی و نوسازی،17 درصد بازاریابی و مشکل در فروش محصول است و 17 درصد نیز به خاطر مشکلاتی  با اداراتی مانند مالیات و بیمه تعطیل شده اند.

وی با تأکید بر اینکه عمده این واحدها مربوط به صنایع کوچک و با اشتغال کمتر از 100 نفر است، گفت: بخشی از این واحدها در حوزه‌های فعالیتی مانند کوره‌های آجر پزی،سرامیک و آجر،بخشی از صنایع نساجی و غذایی است.

وی در خصوص نرخ سود تسهیلات پرداختی بانک‌ها به واحدهای معرفی شده  یادآورشد: نرخ سود تسهیلات  برابر  مصوبه شورای پول و اعتبار 18 درصد است که البته انتظار واحدها و بنگاه‌های تولیدی استان و نیز سازمان صنعت، معدن و تجارت این است که با توجه به تک نرخی شدن نرخ تورم  این تسهیلات با نرخ سود کمتری ارایه شود تا در عمل بنگاه‌ها بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

*نرخ سود 18 درصدی توجیه اقتصادی ندارد

وی ادامه داد: در حال حاضر بنگاه‌های تولیدی مشکلدار استان معتقدند، ارایه تسهیلات با نرخ سود 18 درصد برای رفع مشکل آنان فاقد توجیه اقتصادی است و باید کاهش یابد.

علیرضایی تصریح کرد: با این همه عزم راسخ در بانک‌ها برای اینکه نرخ سود تسهیلات 18 درصد باشد و به دنبال آن نرخ سود بالای 20  درصد قدیم  را کاهش دهند، هنوز نهادینه نشده است، این در حالی است که به محض افزایش نرخ سود تسهیلات بسرعت نسبت به اعمال آن در قراردادها اقدام می‌کنند.

*مصرف داخلی نیاز اصلی تولید

وی در بخش دیگر در خصوص احتیاجات حوزه صنعت، معدن و تجارت استان یادآور شد: نیاز اصلی تولید، حمایت مصرف کننده داخلی برای خرید و استفاده از تولیدات بنگاه‌ها و کارخانجات داخلی است.

وی گفت: این مسأله موتور محرک تولید است، لذا برای تحقق آن کمک رسانه‌ها در جهت لزوم مصرف کالای ساخت داخل توسط مردم از ضروریات است.

وی ادامه داد:موضوع دیگراینکه  برای رفع مشکلات تولید و امکان رقابت در بازارهای بین المللی کمک مراکز علمی و دانشگاهی با ارایه راهکار و مقالات مورد نیاز است.

وی تصریح کرد: رویکرد حمایت از محیط زیست مورد توجه سازمان صنعت، معدن و تجارت است. با این حال در اکثر نقاط با پدیده نداشتن روش مقابله با آلاینده‌های تولیدی مواجه هستیم.

وی اظهار داشت: محیط زیست دانش فنی خود را می‌طلبد، لذا احتیاج است که مراکز علمی و دانشگاهی در این خصوص گام بردارند.

*صادرات طلای استان

وی در خصوص صادرات طلا از خراسان رضوی اذعان داشت: از نیمه دوم سال گذشته، صادرات طلا در استان با محموله‌های 16 و 59 کیلویی در دو مرحله آغاز شد و اکنون نیز بحث صادرات 160 کیلو طلای تولید استان مطرح است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این جلسه اظهار داشت: این اعتقاد در بخش خصوصی وجود دارد که تا بخش غیر دولتی حمایت‌های بخش دولتی را در کنار خود نداشته باشد، شعارهایی مانند توسعه اقتصادی و اشتغال میسر نمی‌شود، لذا این دو بخش باید در کنار هم باشند تا اوضاع اقتصادی بهتر شود.

حسینی افزود: البته  بخش خصوصی نیزباید نسبت به توانمند سازی خود اقدام کند. ضمن اینکه حمایت‌های دولت در بخش بانکی باید با نرخ سود کمتر از 18 درصد باشد و در کنار آن تغییر ساختاری در بحث مالیات و بیمه نیز شکل گیرد.

وی در بخش دیگر خاطر نشان کرد: استانی به بزرگی خراسان رضوی با بیش از 6 میلیون جمعیت ساکن و 30 میلیون زائر و گردشگر و هزاران هزار ظرفیت و پتانسیل دیگر مانند دسترسی به آسیای میانه با استانی‌های دیگر قابل قیاس نیست و اداره کردن آن کار سخت و مشکلی است.

وی گفت: انتظار می‌رود دولت نسبت به افزایش اختیارات استاندار خراسان رضوی و مدیران دستگاه‌های اجرایی این استان برای تسریع در رتق و فتق امور بخصوص در حوزه تولید اقدام کند.

*واگذاری 17 شهرک به واحدهای تولیدی

در ادامه مدیرعامل شرکت شهرک‌های خراسان رضوی نیز با اشاره به  واگذاری 17 شهرک در استان به واحدهای تولیدی مستقر در آن خاطر نشان کرد: استان دارای 45 شهرک و ناحیه صنعتی است.

اصغریان با اشاره به انعقاد 3 هزار و 700 قرارداد با واحدهای صنعتی تصریح کرد: از این شمار 2هزار و 260 واحد در شهرک‌های صنعتی با اشتغال 64 هزارو  400نفر به بهره برداری رسیده است.

در ادامه این جلسه معاونان سازمان صنعت، معدن و تجارت در حوزه‌های  برنامه ریزی،امور صنایع معدنی  و رئیس سازمان نظام مهندسی معدن به ارایه گزارشی در خصوص عملکرد سال گذشته و تشریح برنامه‌ها و اهداف سال جاری پرداختند.

 *در سال جاری 7 هزار و 400 جواز تأسیس با برآورد سرمایه گذاری 40 هزار میلیارد تومان و اشتغال  195 هزار نفر دراستان در دست مردم است.

*80 میلیارد تومان بدهی مالیاتی واحدهای تولیدی استان در ستاد تسهیل تعیین تکلیف شده است.

*به دلیل پاسخ منفی برخی دستگاه‌های اجرایی و پاسخ‌های گاه غیر مرتبط آنان، بحث آمار صدور پروانه‌های اکتشاف کاهش یافته است.

*همزمان با مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن از 50 واحد برتر حوزه صنعت و معدن استان قدردانی شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.