قدس آنلاین: هیچ مدرسه‌ای نسبت به حجاب دانش‌آموز بی‌تفاوت نیست و مدیران و دست اندرکاران مدارس نسبت به رعایت حداقلی حجاب حساس هستند.

برنامه آموزش و پرورش برای  حجاب دانش آموزان

به گزارش قدس آنلاین، علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برخی کارشناسان توقع دارند که همه مشکلات جامعه را باید آموزش و و پرورش مرتفع کند، گفت: این امر در حالی است که امکانات، نحوه همکاری سایر دستگاه‌ها با این وزارتخانه و بودجه محدود است و ما متناظر با امکاناتی که در اختیار داریم می‌توانیم به ارائه خدمات بپردازیم.

وی با تأکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش بسیار بیشتر از امکانات در اختیار خود توانسته است به ارائه خدمات در بخش‌های مختلف همچون محیط زیست، تربیت اجتماعی دانش‌آموزان، سواد رسانه‌ای و ... بپردازد گفت: در دوره متوسطه دوم با پیش بینی چند درس جدید تلاش کریدم خلأهای موجود را رفع و به ارائه اطلاعات به روز مورد نیاز برای زندگی امروز بپردازیم.

فانی به روند آموزش قرآن کریم در وزارت آموزش و پرورش اشاره و عنوان کرد: منشور توسعه فرهنگ قرآنی که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است از چندین کمیسیون تشکیل شده است که یکی از آنها آموزش عمومی قرآن کریم است و مسئولیت آن بر عهده وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است.

دارالقرآن‌ها قرارگاه آموزش قرآن کریم در حوزه آموزش و پرورش

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش از بخش‌های مختلف خود برای توسعه فرهنگ قرآن، برپایی مسابقات قرآن کریم و توسعه دارالقرآن‌ها بهره گرفته است گفت: در دولت یازدهم ۶۵۰ دارالقرآن راه‌اندازی شده است و در هدف گذاری مقرر شده است که تا پایان سال ۹۶ بتوانیم یک دارالقرآن در هر منطقه به تفکیک برای دختران و پسران فعال کنیم. دارالقرآن‌ها قرارگاه آموزش قرآن کریم در حوزه آموزش و پرورش است.

وزارت آموزش و پرورش از بهترین مخاطب برای آموزش قرآن برخوردار است

فانی در ادامه سخنان خود وزارت آموزش و پرورش را دارای بهترین مخاطب برای آموزش قرآن برخوردار دانست و اظهار کرد: مخاطب این نهاد کودکان و نوجوانان هستند و بدین لحاظ از بهترین موقعیت برای آموزش برخوردار است. البته در این میان صدا و سیما، وزارت آموزش و پرورش و سازمان اوقاف و امور خیریه نیز از وظایف مهمی برخوردار هستند، اما آموزش و پرورش به لحاظ گستردگی و نقشی که بر عهده گرفته نیاز به حمایت بیشتری نیز دارد تا بتواند به نحو بهتری به ترویج فرهنگ دینی و قرآنی بپردازد.

وزیر آموزش و پرورش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که طراحی و تصویب آن ۱۰ سال به طول انجامیده است را ساز و کاری برای تعیین تکلیف آموزش و پرورش در تمامی حوزه‌ها از جمله آموزش قرآن کریم دانست و بیان کرد: براساس این سند و نقشه راه آن برای سال جاری ۱۵۷ برنامه تدوین شده است که بخشی از آن‌ها به آموزش قرآن مرتبط می‌شود. همچنین مقرر شده است که تا پایان سال ۱۴۰۴ و برنامه هفتم توسعه، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به طور کامل عملیاتی شود.

کارنامه دارالقرآن‌ها با توجه به عمر ۲ ساله خود مطلوب است

وزیر آموزش و پرورش در ارزیابی میزان موفقیت آموزش عمومی قرآن کریم در مدارس گفت: درصدد هستیم تا چالش‌های پیش روی دارالقرآن‌ها احصا و با برنامه‌ریزی‌های مدون زمینه ارائه و فعالیت بیشتر در این مکان‌های آموزشی مهیا شود. دارالقرآن‌ها قرارگاه عملیاتی آموزش قرآن در حوزه آموزش و پرورش هستند. فرماندهی تمامی فعالیت‌های قرآنی در مدارس بر عهده دارالقرآن‌ها است ولی با توجه به عمر دو ساله دارالقران‌ها، کارنامه بسیار خوبی از خود نشان داده است ولی اثربخشی بیشتر در گرو رفع چالش‌های پیش رو است.

وی رفع بخشی از چالش‌های پیش روی دارالقرآن‌ها را مرتبط به وزارت آموزش و پرورش با تکمیل نیروی انسانی و فضای دارالقرآن‌ها و شاخص‌های ارزیابی دانست و گفت: بخشی دیگر که در برگیرنده مشکلات مادی است به سازمان مدیریت، برنامه و بودجه باز می‌گردد. امیدواریم از طریق شورای توسعه فرهنگ قرآنی بتواینم مشلات مادی این بخش را نیز تا حدی رفع کنیم.

فانی در پاسخ به نحوه تأمین معلمان و مربیان قرآنی در مدارس گفت: دانشگاه فرهنگیان هنوز فارغ التحصیل نداشته است و اولین گروه مهرماه سال جاری، به مدارس ورود پیدا می‌کنند. بدین ترتیب ما از ظرفیتی که در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است استفاده کردیم. بر اساس ماده ۲۸ اساسنامه این دانشگاه، افرادی که از سایر دانشگاه‌ها فارغ التحصیل شده‌اند می‌توانند از طریق آزمون استخدامی پذیرش شوند و پس از طی گزینش، یک دوره یک ساله را در دانشگاه فرهنگیان بگذرانند. این دوره‌ها برای انتقال مهارت معلمی است تا چگونه آموزش دادن را بیاموزند.

وی ادامه داد: پس از یک سال افراد گواهینامه معلمی دریافت می‌کنند که به همراه مدرک علمی آنان زمینه استخدام در آموزش و پرورش را مهیا می‌کنند. با این روش امیدواریم تأمین نیروی انسانی در آموزش و پرورش روال بهتری را طی کند.

هیچ مدرسه‌ای نسبت به حجاب دانش‌آموز بی‌تفاوت نیست

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که مدارس تا چه حد توانسته‌اند در زمینه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب موفق عمل کنند تصریح کرد: هیچ مدرسه‌ای نسبت به حجاب دانش‌آموز بی‌تفاوت نیست و مدیران و دست اندرکاران مدارس نسبت به رعایت حداقلی حجاب حساس هستند. از دیرباز تا کنون این بحث در میان متخصصان تعلیم و تربیت مطرح بوده است که آیا استفاده از چادر در سنین دانش‌آموزی باید اجبار باشد یا با رساندن آنان به نقطه‌ای از معرفت و شناخت برای انتخاب چادر به عنوان حجاب برتر به هدف عالی خود دست یابیم.

فانی تلاش وزات آموزش و پرورش را ترویج حجاب در عین اجبار نکردن چادر دانست و گفت: در صدد هستیم به نحوی برنامه ریزی کنیم تا دانش‌آموزان به طرز آگاهانه حجاب برتر را انتخاب کنند تا در زمان حضور در اجتماع به عنوان یک عنصر مسلمان و مؤمن تجلی پیدا کنند.

وی با بیان اینکه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب منحصر به آموزش و پرورش نیست و دستگاه‌های متعددی در این زمینه از مسئولیت برخوردار هستند تصریح کرد: مدارس در حیطه وظایف خود به خوبی در این زمینه ورود پیدا کرده‌اند، اما باید توجه داشت که دانش‌آموز در شبانه روز پنج تا هفت ساعت در مدرسه حضور دارد و الباقی زمان خود را در کنار خانواده و جامعه با بهره گیری از رسانه‌های دیداری و شنیداری و فضای مجازی طی می‌کند.

صفر تا ۱۰۰ تربیت دانش‌آ‌موز بر عهده آموزش و پرورش نمی‌تواند باشد

فانی با بیان اینکه نباید انتظار داشت که صفر تا ۱۰۰ تربیت دانش‌آ‌موز بر عهده آموزش و پرورش باشد تصریح کرد: نیاز به همکاری سایر نهادها با آموزش و پرورش داریم، چرا که نه تنها امکانات ما پاسخ گو نیست، بلکه مدت زمان محدودی دانش‌آموز در فضای مدرسه حضور دارد.

یادی از بهترین معلم قرآن

بنابر این گزارش، در ادامه این نشست صمیمی از وزیر آموزش و پرورش خواستیم که از بهترین معلم قرآن خود یادی کند و او نیز از مرحوم دکتر رجبعلی مظلومی سخن گفت که در دوران دبیرستان، معلم دینی و قرآن وی بوده است.

فانی دکتر مظلومی را صاحب آثار متعددی در زمینه تعلیم و تربیت دانست و گفت: دکتر مظلومی در ایام ماه مبارک رمضان در فاصله زمان نهار دانش‌آموزان به صورت فوق برنامه و خارج از کلاس درس و بدون انتظار برای دریافت حق الزحمه به بیان تعلیمات دینی، نماز ظهر و عصر، احکام شرعی و ... می‌پرداخت.

فانی همچنین از دکتر قاسمی که از معلمان دینی و قرآن وی بوده است یاد کرد و گفت: یاد این دو معلم عزیز همیشه در خاطر من به یادگار مانده است.

از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست درخواست برپایی دوره آموزشی برای خبرنگاران به منظور آشنایی با شرح وظایف بخش‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش در جهت مطالبه گری و رصد بهتر فعالیت‌ها، بررسی نقاط ضعف و قوت و بررسی میزان تأثیری که سایر نهادها بر روند فعالیت این نهاد خواهند داشت، بود که مورد استقبال وزیر آموزش و پرورش نیز قرار گرفت و خواستار پیگیری آن شد.

در پایان نمایندگان خبرگزاری ایکنا از وزیر آموزش و پرورش دعوت کردند که میهمان آنان در خبرگزاری قرآن باشند که با قول مساعد فانی روبرو شد.

ایکنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.