جلسه قرآن «محمدحسین سعیدیان»، قاری بین‌المللی کشورمان روز گذشته با ارائه موضوعاتی چون چگونگی مشهور شدن قاریان مصری و تلاوت‌هایشان در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

قاریان مصری چگونه مشهور شدند؟ / ذکر «۱۲ أعوذ» قبل از شروع تلاوت + عکس

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری ایکنا، جلسه قرآن «محمدحسین سعیدیان»، قاری بین‌المللی، روز گذشته، ۲۶ تیرماه از ساعت ۱۸ در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

 

در ابتدای این جلسه، سعیدیان ضمن خوش‌آمدگویی به اعضای جلسه، اسامی کسانی که آماده تلاوت قرآن کریم بودند را به ترتیب نوشت و به نوبت از آنها دعوت به تلاوت کرد.

 

پس از تلاوت چند نفر از اعضای جلسه و متذکر شدن نکات تجویدی و صوت و لحنی آنها، توسط این قاری بین‌المللی، سعیدیان توضیحاتی درباره استماع تلاوت و نگاه کردن به ترجمه‌ها و تفاسیر آیات ارائه و بیان کرد: بعضی به خاطر خدا به جلسه قرآن می‌آیند و بعضی با وضو پای رحل قرآن می‌نشینند که این کار خضوع و خشوع در انسان ایجاد می‌کند.

در ادامه این قاری بین‌المللی تصریح کرد: این جلسات قرآن و استماع تلاوت‌ها، یک سرمایه است و ما را از مشکلاتی که در جامعه هست، حفظ می‌کند.

برندسازی یک تلاوت/خضوع و خشوع در تلاوت/

 

سپس «محمد غلامی»، آیاتی از کلام الله مجید را به سبک استاد «سعید عبدالصمد الزناتی» تلاوت کرد و سعیدیان ضمن تشویق این قاری جوان، نکات صوت و لحنی وی را متذکر شد. در ادامه «امیر برخورداری»، آیات ابتدایی سوره الحاقه را به سبک استاد «غلوش» تلاوت کرد که مورد تشویق حاضرین در جلسه قرار گرفت.

برندسازی یک تلاوت/خضوع و خشوع در تلاوت/

 

سعیدیان، با توجه به اینکه آیاتی از سوره «الحاقه» تلاوت شد، به بیان نکات تفسیری از این سوره پرداخت و توضیح داد: الحاقه به معنای روز قیامت است و بر اساس حق تحقق پیدا می‌کند. که اگر همه اعمال ما تابلوی حق داشته باشد، در روز قیامت دست ما پر است؛ اگر زندگی ما بر مدار حق بچرخد و حق‌مداری را در تمامی مراحل زندگی رعایت کنیم، به رستگاری و عاقبت به خیری خواهیم رسید.

 

سپس این قاری بین‌المللی، توضیحاتی درباره عدم تطبیق ظاهر و باطن داد و تصریح کرد: اگر بنده که قاری قرآن هستم، کارهایم با تلاوتی که انجام می‌دهم متناسب نباشد، این عدم تطبیق ظاهر و باطن است و دور از حق است.

وی در ادامه اشاره‌ای به توصیه یکی از بزرگان به قاریان قرآن کرد و گفت: یکی از بزرگان به قاریان قرآن سفارش کرد که قبل از شروع تلاوت قرآن کریم، «۱۲ أعوذ» را بگویید و سپس وارد حریم رحمانیت خدا شوید.

 

در ادامه این جلسه چند نفر از قاریان نوجوان جلسه به تلاوت آیاتی از قرآن کریم پرداختند و سعیدیان، در تحلیل یکی از تلاوت‌ها به فصاحت در تلاوت اشاره کرد و گفت: فصاحت، به معنای ادا کردن حروف و کلمات  به صورت روشن و شفاف است. فصاحت به دو دسته تقسیم می‌شود: ۱- فصاحت در کمیت ۲- فصاحت در کیفیت.

 

وی ادامه داد: فصاحت در کمیت به چند دسته تقسیم می‌شود: ۱- کمیت توازن کشش‌ها(صداهای کوتاه و کشیده)؛ ۲- کمیت غنه‌ها؛ ۳- کشش مدها؛ ۴- کشش مکث‌ها.

سپس این قاری بین‌المللی به بیان کیفیت در فصاحت پرداخت و عنوان کرد: کیفیت در فصاحت به معنای اداء ممتاز حروف و صداها است.

 

در ادامه «محمد قاسمی»، قاری ممتاز از قزوین، آیاتی از سوره غافر را تلاوت کرد و محمدحسین سعیدیان ضمن تشویق این قاری ممتاز، در تحلیل این تلاوت گفت: تلاوت ایشان نسبت به سال‌های گذشته، از نظم و انسجام بیشتری برخوردار شده است و توصیه کرد که در مورد آکسان‌ها و تأکیدات، تمرین بیشتری انجام گیرد.

برندسازی یک تلاوت/خضوع و خشوع در تلاوت/

 

محمدحسین سعیدیان در ادامه این جلسه قرآنی توضیحاتی درباره تلاوت‌هایی که انجام شد، ارائه و بیان کرد: بعضی الحان، خاص صدای یک نفر است و آن شخص باید در تمام تلاوت‌ها، آن لحن زیبا را پیاده کند.

وی در توضیح این مطلب اشاره‌ای به قاریان مصری کرد و گفت: این تلاوت‌هایی که از قاریان مصری، در حال حاضر به ما رسیده است، یک صدم تلاوت‌های آنهاست. این قاری بین‌المللی اضافه کرد که محل ظهور و بروز قاریان مصری در مجالس ختم و محافل بوده است، که از آنجا مشهور می‌شدند و روزی سه ساعت تلاوت رسمی می‌کردند تا یک تلاوت آنها مشهور و به اصطلاح برند شده است.

برندسازی یک تلاوت/خضوع و خشوع در تلاوت/

 

در پایان «جواد رفعتی» و «محمد‌حسن موحدی»، قاریان ممتاز به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداختند و مورد تشویق حاضران در جلسه قرار گرفتند. سپس نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت محمدحسین سعیدیان برپا شد.

برندسازی یک تلاوت/خضوع و خشوع در تلاوت/

 

برندسازی یک تلاوت/خضوع و خشوع در تلاوت/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.