وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد،‌ حملات اخیر تروریستی باعث شده تا داعش در عراق و سوریه در حال فرار باشد.

کری: درخواست رسمی بابت استرداد گولن دریافت نکرده‌ایم/داعش در عراق و سوریه در حال فرار است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، جان کری، وزیر خارجه‌ آمریکا در مصاحبه‌ای با کم اهمیت شمردن تیراندازی در کلوپ شبانه در اورلاندو،‌ حمله تروریستی در نیس فرانسه و حمله در فرودگاه استانبول گفت: این مسائل نشاندهنده قدرت داعش در عراق و سوریه نیست. این حملات اقداماتی از سوی دشمنی هستند که در کشورهای ما رخنه کرده است. آمریکا تمام تلاش خود را به کار برده تا با داعش در عراق و سوریه مبارزه کند و بر اساس آمارهای موجود، این گروه تروریستی تا کنون ۴۰ تا ۴۵ درصد از مناطق تحت کنترل خود را از دست داده است.
وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره حضور پر رنگ‌تر نیروهای نظامی آمریکا در عراق و سوریه گفت:‌ کنگره باید به این مساله رای مثبت دهد. کنگره تاکنون نظری مساعد بابت این مساله نداشته و اگر مردم بخواهند چنین اتفاقی بیفتد،‌ دولت آن را گوش می‌کند.
جان کری ادامه داد: داعش در عراق و  سوریه در حال فرار است. ما با گروهی مستاصل و درمانده روبرو هستیم. البته واقعا نمی‌دانیم که آن فرد مسئول حمله در نیس فرانسه از اعضای داعش بوده یا خیر.
وی همچنین گفت که کودتای نافرجام در ترکیه هیچ تاثیری بر عملیات هوایی علیه داعش نمی‌گذارد و ادامه داد: من سه بار با وزیر خارجه ترکیه صحبت کردم. دولت ترکیه به من تضمین داده که هیچ تداخلی در روند مقابله با داعش به وجود نمی‌آید. دولت ترکیه کاملا به تعهداتش در قبال مقابله با داعش پایبند است. البته تاخیری در این روند دیده می‌شود اما بر راهکارها و تعهدات ترکیه برای مقابله با این گروه تروریستی اثری نمی‌گذارد.
وزیر خارجه ترکیه همچنین به مساله اتهامات علیه فتح الله گولن، روحانی در تبعید ترکیه‌ای و مخالف دولت آنکارا اشاره کرد و گفت: این اتهامات کاملا بی‌پایه و اساس هستند. ما هنوز درخواست رسمی بابت ارسترداد گولن از جانب دولت آنکارا دریافت نکرده‌ایم. ما همیشه از دولت ترکیه خواسته‌ایم تا مدارک مستدل برای دخالت گولن در کودتای نافرجام برای ما ارائه کند. ما نیازمند مدارک قانونی و مستدل برای استرداد این مرد هستیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.