دو معمای جدید در اوضاع نامعلوم ترکیه مطرح است یکی اینکه چرا کودتاچیان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را برفراز آسمان استانبول به قتل نرساندند و دیگری اینکه معنی بازرسی از پایگاه هوایی اینجرلیک چیست؟

معمای  کودتا؛ چرا به هواپیمای اردوغان حمله نکردند ؟!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، در اوضاع مبهم ترکیه پس از کودتای نافرجام که هر روز سوالاتی بی پاسخ مطرح است، دو معمای دیگر نیز مطرح است و آن اینکه چرا کودتاچیان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را هنگامی که با هوایپما از تفریحگاه مرمریس بر فراز آسمان استانبول در پرواز بود، به قتل نرساندند و معنی بازرسی پایگاه هوایی اینجرلیک چیست؟

این در حالی است که ترکیه اعلام کرده است که روند تحقیقات و بازرسی های موجود پایگاه انجرلیک را  که آمریکایی ها در جنگ علیه ترویسم از آن استفاده می کنند، نیز شامل می شود.

از شنبه شب معماهای زیادی در مورد ترکیه مطرح شده است که با گذشت زمان بیش از پیش ابهام پیدا می کند آن هم در شرایطی که واشنگتن برای سومین روز پی درپی در تلاش برای زدودن اتهام دست داشتن در تلاش برای کودتا علیه اردوغان است.

آینده روابط ترکیه با اروپا چه می‌شود؟

در این میان موضع مشترک آمریکا و اروپا در مخالفت با سیاست «پاکسازی» تیم اردوغان و اشاره به اعدام هزاران نفر از مخالفان بار دیگر این سوال را مطرح می کند که آینده روابط ترکیه با اروپا و  ناتو که بر لزوم حفظ ا حترام به راهکار قانونی و رعایت قانون اساسی در قبال کودتاچیان تاکید دارد، چه می شود؟

در این میان شهروندان ترک درخواست های زیادی را در وسایل ارتباط اجتماعی منتشر کرده و لزوم حفظ عزت و شرافت ارتش ترکیه را خواستار شده اند و مخالفت خود را با توهین به افسران و سربازان اعلام کردند.

با در نظر گرفتن این وضعیت چه بسا برخوردهای ناشایست در حق سربازان دستگیر شده جامعه ترکیه را تا مدتها تحت تاثیر قرار دهد و همانطور که بسیاری از کارشناسان و ناظران هشدار داده اند پس از گذشت زمانی نه چندان دور این نارضایتی ها حتی بر دولت اردوغان تاثیر بگذارد.

نکته غیرمنتظره اینکه موسسه مطالعاتی استراتفور آمریکا که به ارتباط با نهاد اطلاعاتی این کشور معروف است، اعلام کرد که هواپیمای اردوغان حدود ساعت 22:40 به وقت گرینویچ از فرودگاه دالامان پرواز کرد و در مسیر پرواز دو فروند هواپیمای اف-16 وابسته به کودتاچیان به هواپیمای او تعرض کرد اما به آن اجازه دادند که به مسیر خود ادامه دهد و سوال این است که چرا به هواپیمای اردوغان تیراندازی نشد.

این سوال نیز یک معمای دیگری است که هنوز پاسخی ندارد.

اما اقدام عجیب دیگر اینکه پلیس ترکیه روز گذشته بخش «امدادرسانی سوخت» در پایگاه اینجرلیک را مورد بازرسی قرار داد، محلی که ائتلاف بین المللی به رهبری واشنگتن علیه داعش در عراق و سوریه از آن استفاده می کند.

در همین ارتباط منابع وابسته به دادستانی ترکیه اعلام کردند که هواپیماهای سوخت رسانی که هواپیماهای اف 16 وابسته به کودتاچیان را که بر فراز آنکارا پرواز کردند، به سوخت مجهز کردند از پایگاهی که آمریکایی ها استفاده می کنند، برخاسته بودند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.