۲۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۸
کد خبر: 403246

وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در دراز مدت نمی‌تواند نقش پنتاگون را در تحولات ترکیه انکار کند، بنابراین نقش آفرینی رئیس پنتاگون در آمفی تئاتر آنکارا تماشاگران این نمایش را راضی نخواهد کرد.

کارتر در آمفی تئاتر آنکارا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، سرانجام پس از گذشت 4 روز از وقوع کودتا در ترکیه، اشتون کارتر وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا موضع گیری شفافی در این خصوص نمود! او ادعا کرده است که از کودتا در ترکیه غافلگیر شده و در حال تکمیل اطلاعات خود در خصوص تحولات صورت گرفته در آنکارا و استانبول است. سخنگوی پنتاگون اعلام کرده است که آقای وزیر( اشتون کارتر) به مانند دیگر اعضای کابینه دولت اوباما در این خصوص غافلگیر شده است.

پنتاگون در حالی غافلگیری خود از کودتای ترکیه را اعلام کرده است که اساسا متهم ردیف اول این کودتا ایالات متحده آمریکاست. اظهارات اخیر مقامات ترکیه‌ای مبنی بر احتمال تجدید نظر در روابط آنکارا و واشنگتن و درخواست رسمی اردوغان از ایالات متحده آمریکا مبنی بر استرداد فتح الله گولن به خوبی نشان می دهد که مقامات ترکیه‌ای نیز متوجه این نقش آفرینی منفی و مخرب شده اند. حضور فتح الله گولن در ایالت پنسیلوانیای آمریکا روند تقابلی مناسبات واشنگتن-آنکارا را تقویت کرده است. اصرار مقامات آمریکایی مبنی بر عدم استرداد گولن و هشدار آنها نسبت به دخیل دانستن واشنگتن در این کودتا، نشان دهنده پیچیدگی معادلات جاری در ترکیه است. مقامات آمریکایی به خوبی می دانند که اصرار مقامات ترکیه ای مبنی بر دست داشتن فتح الله گولن در کودتای ترکیه، مترادف با دخیل دانستن ایالات متحده آمریکا در این کودتاست.

هم اکنون اصلی ترین دغدغه ایالات متحده آمریکا، مهار و مدیریت داده ها و اطلاعاتی است که احتمال دست داشتن واشنگتن در کودتای ترکیه را تقویت می کند. با این حال به نظر می رسد افرادی مانند اشتون کارتر و جان کری در این خصوص به شدت ناشیانه عمل کرده‌اند. اظهار نظر مقامات پنتاگون مبنی بر غافلگیری اشتون کارتر از کودتای ترکیه، نوعی موضع مبتدیانه محسوب می شود. در این خصوص دو نکته اساسی وجود دارد: نخست اینکه این موضع گیری بسیار دیر اتخاذ شده است.

نکته دوم اینکه پنتاگون هم اکنون اصلی ترین تمرکز خود را بر روی ادامه حملات بی فایده و نمایشی ائتلاف آمریکا به داعش ( از طریق پایگاه اینجرلیک) گذاشته است. به عبارت بهتر، پنتاگون سعی دارد به سوژه اصلی که همان کودتای ترکیه است نپردازد و در عوض بر روی مسائل تبعی و فرعی ماجرا متمرکز شود. بدیهی است که این اقدام نمایشی پنتاگون نمی تواند برای دراز مدت ادامه پیدا کند.

مقامات پنتاگون در آینده‌ای نزدیک ناچار هستند در خصوص نقش خود در کودتای ترکیه پاسخگو باشند. در جریان بازجویی از نظامیان دستگیر شده در جریان کودتا اطلاعاتی به دست خواهد آمد که نقش آفرینی ایالات متحده آمریکا از جمله سازمان سیا و پنتاگون در کودتا را محرز و آشکار خواهد ساخت. در این صورت ، پنتاگون خود به جای آنکه مدعی تحقیق در خصوص کودتا به عنوان منبعی مستقل شود، خود در کسوت یک متهم قرار خواهد گرفت. این بدترین خبر ممکن برای اشتون کارتر و همراهانش محسوب می شود. نباید فراموش کرد که ایالات متحده آمریکا طی هفته های گذشته، از مواضع بن علی ییلدریم نخست وزیر و دیگر مقامات ترکیه ای در خصوص اصلاح روابط با سوریه و همچنین از عذرخواهی اردوغان از روسیه به خشم آمده‌اند.

از سوی دیگر، کودتاهای نظامی در ترکیه طی دهه های گذشته همواره از حمایتی خارجی و در راس آنها حمایت ایالات متحده آمریکا برخوردار بوده است.تهدید جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا مبنی بر اخراج ترکیه از ناتو (در صورت محاکمه کودتاگران و مجازات آنها) خود قطعه‌ای دیگر از این پازل محسوب می شود.

در نهایت اینکه اشتون کارتر وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در دراز مدت نمی تواند نقش پنتاگون را در تحولات ترکیه انکار کند. بنابراین نقش آفرینی رئیس پنتاگون در آمفی تئاتر آنکارا تماشاگران این نمایش را راضی نخواهد کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.