اقتصاد رفتاری سعی دارد تا جنبه روان‌شناسانه را به تحلیل اقتصادی اضافه کند و در عین حال باور دارد که با چنین نگاهی تئوری ‌ها واقعی‌ تر خواهد بود.

رفتارشناسی اقتصادی از دیدگاه قرآن کریم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، "رفتارشناسی اقتصادی از دیدگاه قرآن کریم(انسان مادی‌گرا و انسان فطرت‌گرا)" عنوان اثری است از حجت الاسلام علی اصغر هادوی نیا، عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی که به تازگی تدوین آن به پایان رسیده است. این نویسنده در یادداشتی کوتاه که در ذیل مرور می شود، به معرفی تالیف خود پرداخته است:

 

اقتصاد رفتاری سعی دارد تا جنبه روان‌ شناسانه را به تحلیل اقتصادی اضافه کند و در عین حال باور دارد که با چنین نگاهی تئوری ‌ها واقعی‌ تر خواهد بود. در حقیقت، اقتصاد رفتاری وارد حوزه‌ ای می‌ شود که از منظر اقتصاددانان، مفروض و چه بسا مسلم است، اما از دید اقتصاد رفتاری اصولاً فروض بدیهی وجود ندارد مگر آن‌که شواهدی دال بر آن وجود داشته باشد.

 

از سوی دیگر از آن جهت که قرآن‌کریم، ‌یک متن می‌ باشد، همانند دیگر متن ‌ها با تكيه بر فنون خاص به خود، قابل برداشت و تفسیر است؛ هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که این برداشت‌ ها، مانند دیگر برداشت ‌هایی لحاظ نگردند که به عنوان منابع گردآوری، جهت اخذ پیش ‌فرض ‌ها مورد استفاده قرار مي ‌گیرند. بنابراین لزومی ندارد که توجّه به این برداشت ‌های قرآن متکی بر اعتقاد به وحیانی بودن آن باشد. بلكه افراد می‌ توانند بدون اعتقاد به وحیانی بودن آن، برداشت ‌های روشمندی داشته باشند و آن برداشت ‌ها را در مسیر پاسخ‌ دهی به پرسش‌ های اساسی علوم انسانی قرار دهند. بنابراین مسأله و هدف اصلی در اینجاست که ما می خواهیم همان مسائلی که در اقتصاد رفتاری مطرح است را از طریق قرآن به آنها بپردازیم.

 

البته این امر نیازمند منطق خاصی است که روش تفسیر موضوعی –علمی، نقش چنین منطقی را ایفاء می‌ نماید. روش تفسير موضوعي –علمي تلاش دارد قرآن ‌کریم و برداشت ‌های تفسیری را به منزله متونی معرفی نماید که می‌ توانند در مقام گردآوری، اطلاعاتی را ارائه نمایند که برای تهیه پاسخ ‌های مناسب به پرسش ‌های اساسی علوم انسانی که زمینه ساماندهی پیش ‌فرض‌ های آن می ‌باشد، مفید واقع شوند.

 

گفتنی است، "رفتارشناسی اقتصادی از دیدگاه قرآن کریم(انسان مادی‌گرا و انسان فطرت‌گرا)" به قلم حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی اصغر هادوی نیا، عضو هیأت علمی گروه اقتصاد پژوهشکده نظام های اسلامی، به زودی از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.