عبور از خط قرمزهای شرعی در تعامل زن و مرد در شبکه‌های اجتماعی طی فرایندی بسیار خزنده و نامحسوس رخ می دهد چنانکه بعد از مدتی اشتراک احساسات با دیگران و جلب توجه افراد و رضایت آنان وسوسه انگیز می نماید.

عبور از خط قرمزهای شرع در تعاملات مجازی / وقتی خلاقیت جوان بمباران می شود!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام دکتر محمد مهدی بهداروند، جامعه شناس با اشاره به ضرورت رعایت اخلاق در فضای مجازی به ویژه شبکه های اجتماعی همچون تلگرام، اظهار کرد: باید توجه داشت که بایدها و نبایدهای شرع مقدس در خصوص کاربران مسلمان به ویژه زنان و دختران از اهمیت خاصی برخوردار است و اگرچه در ظاهر شبکه‌های اجتماعی در دنیای حقیقی نیستند، ماهیت اطلاعات و افرادی که در این محیط‌ها حضور دارند حقیقی است. بنابراین باید مراقب بود که حریم عفاف زنان و مردان در این محیط‌ها حفظ شود.

 

وی ادامه داد: اغلب افراد خود را در کنترل احساسات، متفاوت دیده و گمان می کنند مشکلاتی که دامنگیر دیگران شده برای آن ها پیش نخواهد آمد اما باید دانست عبور از خط قرمزهای شرعی در تعامل زن و مرد در شبکه‌های اجتماعی طی فرایندی بسیار خزنده و نامحسوس رخ می دهد چنانکه بعد از مدتی اشتراک احساسات با دیگران و جلب توجه افراد و رضایت آنان چنان وسوسه انگیز می نماید که ممکن است فردی مذهبی عکس‌های خصوصی زندگی شخصی اش را به راحتی منتشر کرده و در اختیار عموم قرار دهد!

 

 حجت الاسلام بهداروند تاکید کرد: باید نهادهای ذیربط به ویژه شورای عالی فضای مجازی بر این مساله نظارت داشته از سوی دیگر کاربران نیز با راه اندازی گروه های بامهارت، به مقابله با دشمن و ترویج سبک زندگی اسلامی و ارائه اخبار و تحلیل های صحیح و فرمایشان رهبر انقالب پرداخته تا دست دشمن از رسیدن به هدف خود کوتاه شود.

 

به گفته وی در این راستا رهبر معظم انقلاب با دستور تشکیل شورای‌ عالی فضای مجازی حمله دشمن به اعتقادات جامعه را پیش‌بینی کرده بودند و لزوم برنامه‌ريزي و هماهنگي به منظور پيشگيري از آسيب‌هاي ناشي از آن و بهره‌گيري از فرصت‌ها در جهت ارائه خدمات گسترده و مفيد به مردم را از دلايل اصلي ضرورت تشكيل شوراي عالي فضاي مجازي برشمردند ولی متاسفانه تاکنون شاهد حرکت پویایی از انها نبوده ایم.

 

این جامعه شناس با بیان این که شبکه های اجتماعی امروز جزو لاینفک روابط اجتماعی افراد است، یادآور شد: وظیفه تمام کاربران است که در مواجهه با اخبار اولا هرگز اعتماد کامل نداشته باشند بلکه پس از بررسی و تحقیق، در صورت صحت خبر، عکس العملی صحیح را اتخاذ کنند و در درجه دوم پیش از ارسال خبر به دیگران و فوروارد کردن آن، مدیریت صحیح را در پیش بگیرند و با مراکز ذیربط در ارتباط باشند.

 

حجت الاسلام بهداروند تاکید کرد: باید پذیرفت که استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی تعاملات رو در رو را کاهش داده، موجب کاهش تمرکز افراد روی اهداف اساسی زندگی حقیقی می شود، احساس نیاز به توجه، خطر ابتلا به افسردگی را به شدت افزایش خواهد داد، به جهت مقایسه پیوسته خود با دیگران اعتماد به نفس افراد را تقلیل داده و سبب ایجاد نارضایتی از خود می شود، با ایجاد هیجانات کاذب خواب افراد دچار اختلال شده و انضباط زندگی فردی و اجتماعی آنها مختل خواهد شد، گشت و گذارهای بی هدف درست مانند زمانی که از روی بی برنامه گی به تماشای تلویزیون می پردازید بهره وری مغز از دریافت کنش‌های پیرامون را ضعیف کرده و کاهش واکنش سیستم‌های حسی فرد را به دنبال خواهد داشت.

 

وی با تاکید بر این که بنابراین به یقین می توان گفت حضور بیش از حد در شبکه‌های اجتماعی نابود کننده خلاقیت کاربران بویژه نوجوانان است، اذعان کرد: البته نباید از آمار روزافزون معتادان به اینترنت و حضور در شبکه‌های اجتماعی غافل بود. در حقیقت فضای شبکه‌های اجتماعی بر خلاف تصور عموم ضد اجتماعی و بر محوریت منیت فرد طراحی شده است، فرد در عین احساس دسترسی به ارتباطات گسترده و حتی احساس عاطفی نزدیک، در واقع تنهاست و حتی به واسطه حضور در دنیای غیرحقیقی شبکه‌های اجتماعی از جمع خانوادگی خویش نیز دور می شود!
 

حجت الاسلام بهداروند در پایان خاطرنشان کرد: از طرفی فرد در مواجهه با حجم بالای اطلاعات بی تحلیل، سطحی و گسسته بمباران اطلاعاتی شده در نتیجه قدرت تحلیل و جمع بندی او کاهش یافته و در گذر زمان رفتار و گفتار بدون تحلیل و گرایش به اطلاعات کم ارزش در دنیای حقیقی نیز از ویژگی‌های شخصیتش خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.