پیشنهاد سردبیر

قدس آنلاین - گیلان - مریم غلام پور : رئیس شبکه دامپزشکی آستارا از آغاز اجرای طرح کنترل و پیشگیری از بیماری لمپی‌اسکین در روستاهای بخش مرکزی و لوندویل این شهرستان خبر داد.

آغاز طرح کنترل و پیشگیری از بیماری لمپی‌اسکین در آستارا

بهرام پورضرب در جریان اجرای طرح پیشگیری از بیماری دامی لمپی‌اسکین در روستاهای بخش مرکزی این شهرستان اظهار کرد: با توجه به آغاز فصل بیماری لمپی‌اسکین در دام‌های سنگین نظیر گاو و گوساله، طرح مذکور به اجرا درآمده است.

وی بیماری لمپی‌اسکین را یک بیماری پوستی ویروسی با سرعت انتشار بالا دانست و افزود: بیماری لمپی‌اسکین خسارت‌های سنگینی با کاهش تولیدات دامی، ضایعات پوستی و تلفات در جمعیت دامی وارد می‌کند.

رئیس شبکه دامپزشکی آستارا گفت: طرح کنترل و پیشگیری از بیماری لمپی‌اسکین از امروز در روستاهای بخش مرکزی و لوندویل آستارا آغاز شده است.

وی با تصریح بر اینکه بیماری لمپی‌اسکین 90 درصد واگیردار بوده و ویژه دام است، خاطرنشان کرد: طرح واکسیناسیون و سم‌پاشی دام و جایگاه دام به صورت رایگان توسط شبکه دامپزشکی تا پایان فصل تابستان در شهرستان آستارا اجرایی می‌شود.

پورضرب بیماری مذکور را قابل انتقال به انسان ندانست و ادامه داد: در راستای جلوگیری از بروز خسارت‌های اقتصادی به صنعت دام کشور، ضرورت کنترل و پیشگیری از بیماری لمپی‌اسکین در جمعیت دامی کشور بیش از پیش احساس می‌شود.

به گفته وی، با سم‌پاشی و واکسیناسیون بدن دام و جایگاه دام علاوه بر کنترل و پیشگیری از بیماری مذکور می‌توان از دیگر بیماری‌های انگلی و خونی شایع در جمعیت دامی جلوگیری کرد.

این مسؤول درباره علایم بیماری لمپی‌اسکین در دام‌های سنگین، یادآور شد: بروز تب، ایجاد برجستگی‌ها و تورم پوستی شبیه آبله روی بدن دام که به تدریج تبدیل به زخم و تاول می‌شود از بازرترین علایم این بیماری است.

وی گفت: دام‌های آلوده، فرآورده‌های خام دامی، تجهیزات و لوازم موجود در دامداری، نهاده‌های دامی آلوده و حشرات و مگس‌های خونخوار از راه‌های انتقال بیماری مذکور  محسوب می‌شوند.

پورضرب از تمام دامداران و روستانشینان بخش مرکزی و لوندویل خواست تا در اجرای صحیح طرح مذکور با ماموران شبکه دامپزشکی آستارا همکاری‌های لازم را داشته باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.