نمایندگان مجلس امروز رئیس و دادستان دیوان محاسبات کشور را انتخاب کردند.

ویژه‌خواری‌های« حسین فریدون» در بهارستان / حال و هوای نظارتی پارلمان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، هفدهمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، صبح امروز(چهارشنبه، 30 تیر) از ساعت 8:10 صبح  به ریاست علی لاریجانی و با حضور 198 از نفر از وکلای ملت آغاز شد.

دستورکار این جلسه به شرح زیر بود:

** انتخاب دادستان و نیز رئیس دیوان محاسبات در دستور کار نمایندگان

**گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور

**انتخاب ناظرین در مجامع و شوراها مطابق فهرست ذیل:

**انتخاب ‌یک نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد کمیسیون انرژی توسط مجلس به عنوان ناظر در شورای ‌عالی انرژی    

**انتخاب یک نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی توسط مجلس به عنوان ناظر در شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری  

**انتخاب یک نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد کمیسیون کشاورزی، آب‌ و منابع طبیعی توسط مجلس به عنوان ناظر در شورای عالی حفاظت محیط زیست  

**انتخاب یک نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد کمیسیون صنایع و معادن توسط مجلس به عنوان ناظر در شورای عالی صنایع دریایی   

**انتخاب دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد کمیسیون‌ اقتصادی توسط مجلس به عنوان ناظر در شورای عالی بیمه  

**انتخاب دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد کمیسیون اقتصادی توسط مجلس به عنوان ناظر در شورای عالی بورس و اوراق بهادار

**انتخاب دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد کمیسیون صنایع و معادن توسط مجلس به عنوان ناظر در شورای عالی استاندارد   

**انتخاب یک نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو در هیئت نظارت بر چاپ و تحویل اوراق بهادار

**انتخاب یک نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد کمیسیون صنایع و معادن توسط مجلس به عنوان ناظر در شورای عالی معادن

**انتخاب یک نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد کمیسیون‌ اقتصادی توسط مجلس به عنوان‌ ناظر در کارگروه اجرای ماده(39) قانون مالیات بر ارزش افزوده

**انتخاب سه نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو در شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل(44) قانون اساسی

**انتخاب دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر در هیئت واگذاری فعالیتهای بنگاههای دولتی به بخش غیردولتی

**انتخاب دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو در هیئت نظارت اندوخته اسکناس

**انتخاب یک نفر از اعضای کمیسیون‌ عمران توسط مجلس به عنوان ناظر در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران

**انتخاب دو نفر از اعضای کمیسیونهای ‌کشاورزی، آب و منابع طبیعی و بهداشت و درمان توسط مجلس به عنوان ناظر در شورای ملی ایمنی زیستی

**راهی جز مقابله برای ایران نمانده/ سازمان انرژی اتمی طرح غنی‌سازی در درجات مورد نیاز کشور را آماده کند

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در این جلسه در نطق پیش از دستور در سخنانی از بیانیه اخیر سازمان ملل درباره فعالیتهای هسته‌ای ایران انتقاد کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی با کمال تاسف از اقدام دبیر کل سازمان ملل و دولت آمریکا و مجلس نمایندگان هشدار می‌دهد که اقدامات ایذایی در مقابل توافق هسته‌ای به نقطه‌ای رسیده است که راهی جز مقابله برای ایران باقی نمانده است.

وی افزود: لازم است تا زمان انرژی اتمی مطابق قانون مربوطه طرح راه‌اندازی کارخانه هسته‌ای برای غنی‌سازی در درجات مورد نیاز کشور را آماده کرده و مجلس را در جریان قرار دهد.

به گزارش تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از اظهارات لاریجانی با سر دادن شعار مرگ بر امریکا از سخنان رئیس مجلس درباره توافق هسته‌ای حمایت کردند.

**قبل از ارجاع لایحه به صحن، پیشنهادات نمایندگان اخذ شود

عباسعلی پوربافرانی نماینده مردم نایین و خور در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه30تیرماه) در نشست پارلمان در تذکری اظهار کرد: تذکرات باید به جا و براساس ابهامات باشد. بعضاً تذکرات در جاهایی اجرا شده و در جاهای دیگر اجرا نمی‌شود.

وی افزود:  قبل از ارجاع  لایحه در صحن پارلمان نیازمند است نظر کمیسیون، پیشنهادات نمایندگان و دولت گرفته شود. لایحه اعاده شده فعلی از سوی شورای نگهبان، به مجلس نهم اختصاص دارد و الان این لایحه در حال بررسی است. به‌نظرم لازم است در همه موارد نظرات کمیسیونها اخذ و بعد از پیشنهاد نمایندگان لایحه به رأی گذاشته شود.

پوربافرانی تاکید کرد: درحال حاضر نمی‌توانیم به‌صورت شکلی وارد محتوای لایحه بشویم و باید این محتوا از قبل بررسی می‌شد.

**برای انتقال خطوط ریلی به بیرون شهرها اقدام کنید

 

علی ادیانی نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی صبح امروز(چهارشنبه30تیرماه)در نشست علنی پارلمانی در تذکری اظهار کرد: یکی از مشکلات جدی ما در شهرها وجود خطوط ریلی انبوه در داخل شهر است.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی که در مبلمان شهری مشاهده می‌شود وجود همین خطوط ریلی است. مردم به‌خاطر آسیبهای صوتی و ارزش ملکیت دچار ناراحتی و آشفتگی هستند.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس  از خواستار توجه دولت به مشکلات مردم شد و گفت: وزارت راه و شهرسازی در انتقال این خطوط به بیرون شهرها اهتمام لازم را داشته باشد تا مردم از این دغدغه فکری راحت شوند.

**لزوم تسریع در اجرای سیاستهای پدافند غیرعامل برای مقابله با تهدات بیوتروریسم

 

عباسعلی پوربافرانی نماینده مردم نایین و خور در مجلس شورای اسلامی، صبح امروز(چهارشنبه30تیرماه)در نشست علنی پارلمان در تذکری اظهار کرد: سیاستهای پدافند غیرعامل کشور ابلاغیه رهبر معظم انقلاب است.

وی افزود: با توجه به شرایط حساس منطقه ایجاب می‌کند سیاستهای پدافند غیرعامل به درستی انجام شود و از این رو ماده 45 در جهت کمک به این سیاستها پیش‌بینی شده است.

پوربافرانی تاکید کرد: امروز شرایط سایبری و بیوتروریسمی که در جامعه آن را مشاهده می‌کنیم، نیاز دارد تا سریعاً در اجرای سیاستهای پدافند غیرعامل کشور اهتمام ورزیم.

**وزارت راه و شهرسازی مجاز به جابجایی خطوط ریلی در حریم شهرها شد

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه30تیرماه) با پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه برای حذف ماده الحاقی 43 لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور به منظور تامین نظر شورای نگهبان، مخالفت و بر مصوبه قبلی خود اصرار کردند.

براین اساس به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده می‌شود در محدوده شهرها نسبت به جابه‌جایی خطوط ریلی و کاهش حریم آن اقدام کند.

همچنین شهرداریها و واحدهای استانی وزارت مذکور مجاز به ایجاد و احداث خیابان در حریم خطوط جمع آوری شده، برابر طرحهای جامع و تفصیلی هستند.

نمایندگان خانه ملت همچنین با پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات جهت حذف ماده الحاقی 41 جهت تامین نظر شورای نگهبان، مخالفت کردند و برمصوبه قبلی خود اصرار کردند.

بر این اساس به وزارت امورخارجه اجازه داده می‌شود درآمدهای حاصل از خدمات کنسولی را به حساب درآمد اختصاصی که به همین منظور نزد خزانه‌داری کل کشور افتتاح می شود، واریز کرده و معادل آن را وصول کند.

**نمایندگان با اولویت انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات موافقت کردند

 

کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گزارشی کاندیداهای نهایی ریاست و دادستانی دیوان محاسبات را به صحن علنی امروز (چهارشنبه 30 تیر)‌ پارلمان معرفی کرد که در این جلسه  52 تن از نمایندگان مجلس معتقد بودند که انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات فعلا در اولویتهای مجلس نیست و باید دستور کار دیگری مورد بررسی قرار گیرد.

لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده داشت گفت: فکر می‌کنم با توجه به اینکه امروز آخرین جلسه مجلس است و نمایندگان دو هفته به تعطیلات تابستان می‌روند انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات در اولویت قرار دارد و باید صورت گیرد.

رئیس مجلس اولویت داشتن و یا اولویت نداشتن انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات را به رای بهارستان نشینان گذاشت که بر این اساس مقرر شد انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات در جلسه امروز صورت بگیرد.

همچنین نمایندگان مجلس از مجموع 228 رای اخذ شده با 145 رای موافق، 33 رای مخالف و 8 رای ممتنع با اولویت انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات در جلسه امروز خانه ملت موافقت کردند.

**تجمع آموزشیاران نهضت سواد آموزی در مقابل مجلس 4 روزه شد

 

صبح امروز (چهارشنبه 30 تیرماه) شماری از معلمان حق‌التدریسی و همچنین تعدادی از زنان آموزش دهنده نهضت سوادآموزی در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده و نسبت به وضعیت استخدامی خود اعتراض دارند.

به گفته این افراد برخی از این تجمع‌کنندگان دارای بیش از 10 سال سابقه کار هستند، ولی با این سابقه کاری هنوز استخدام نشده‌اند.تجمع‌کنندگان خواهان اجرای قانون استخدام آموزش و پرورش شدند.

تجمع‌کنندگان از استانهای مختلفی از جمله اردبیل، مازندران، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، مازندران و آذربایجان شرقی و غربی هستند.

**ماده مربوط به نقل و انتقال سوابق پرداختی حق بیمه حذف شد

در نشست علنی امروز (چهارشنبه30تیرماه) مجلس شورای اسلامی و در ادامه رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان در لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور  ماده الحاقی 35 با 130 رای موافق، 32 رای مخالف و 33 رای ممتنع از مجموع 245 نماینده حاضر در مجلس حذف شد که این ماده به شرح زیر است:

- نقل و انتقال سوابق پرداختی حق بیمه یا کسور بازنشستگی به شرح زیر انجام می‌شود:

1- نقل و انتقال سوابق پرداخت حق بیمه یا کسور بازنشستگی کلیه اشخاصی که به‌علت استعفاء، بازخرید خدمت اعم از عادی و تعدیل نیروی انسانی، اخراج، انفصال دائم، تغییر ساختار سازمانی، انتقال، واگذاریها و سایر ضوابط قانونی رابطه استخدامی آنان با دستگاه متبوع قطع و به تبع آن از عضویت و شمول صندوق مربوط خارج شده یا می‌شوند یا به سبب تبدیل وضعیت استخدامی (قراردادی به پیمانی مختص نیروهای مسلح و پیمانی به رسمی آزمایشی) مشترک صندوق جدید شده یا بشوند، به موجب این ماده می‌باشد.

تبصره- نقل و انتقال سوابق حق بیمه یا کسور بازنشستگی پس از برقراری حقوق بازنشستگی، حقوق وظیفه و یا مستمری بازماندگان و از کارافتادگی از صندوق پرداخت‌کننده مستمری به سایر صندوقها ممنوع است.

2- حق بیمه یا کسور بازنشستگی که به هر یک از صندوق‌های بیمه بازنشستگی پرداخت شده است، براساس تقاضای کتبی فرد بیمه‌شده یا بازماندگان واجد شرایط و یا قیم او و پس از به‌روزرسانی از صندوق قبلی به صندوق جدید منتقل می‌شود.

3- سایر افراد مشترک هر یک از صندوق‌های بیمه و بازنشستگی، به‌استثنای کادر نیروهای مسلح و کارکنان وزارت اطلاعات می‌توانند از تاریخ لازم‌الاجراءشدن این قانون نسبت به تغییر صندوق و انتقال سوابق پرداخت حق‌بیمه یا کسور بازنشستگی خود اقدام کنند.

4- در صورتی که صندوقهای مشمول این ماده طبق مقررات، علاوه بر پرداخت حقوق بازنشستگی، از کار افتادگی اعم از کلی و جزئی و فوت، مشترکان خود را در برابر بیماریها، کمک ازدواج، بارداری، حقوق ایام بیماری، غرامت مقطوع نقص عضو بیمه نموده باشند، هنگام انتقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی به صندوق جدید، سهم درمان به‌علاوه یک‌درصد(1%) بابت مزایای یادشده از جمع وجه قابل انتقال کسر می‌شود.

5- فرد ذی‌نفع اعم از بیمه‌شده یا بازماندگان واجد شرایط و یا قیم وی تقاضای انتقال سابقه پرداخت حق بیمه را به‌صورت کتبی به صندوق جدید ارائه می‌کند، صندوق جدید نیز تا یک‌ماه انتقال وجوه حق‌بیمه یا کسور بازنشستگی را از صندوق بیمه قبلی تقاضا می‌نماید و صندوق بیمه قبلی، مکلف است حداکثر تا شش ماه از تاریخ تقاضای صندوق بیمه جدید، وجوه قابل انتقال را به آن صندوق منتقل کند.

6- وجوه حق بیمه و یا کسور بازنشستگی در صندوق‌های مبدأ و مقصد و مابه‌التفاوت آنها به‌شرح زیر محاسبه می‌شود:

الف- صندوق مبدأ: محاسبه وجوه حق بیمه یا کسور بازنشستگی به‌روزرسانی‌شده سالهای قابل انتقال که توسط صندوق قبلی به صندوق جدید پرداخت می‌شود به شرح زیر است:

با توجه به نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی، مجموع کسورات حق بیمه هرسال به‌روزرسانی‌شده ضربدر سنوات پرداخت حق بیمه تا زمان انتقال وجه می‌شود.

ب- صندوق مقصد: آخرین حقوق و مزایای مبنای برداشت کسور بازنشستگی یا حق بیمه در صندوق قبلی یا حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه در زمان تقاضا نزد صندوق جدید (هر کدام بیشتر است) ضربدر تعداد ماههای سنوات قابل قبول در صندوق بیمه‌ای جدید

پ- مابه‌التفاوت بین دو صندوق: عبارت است از اختلاف بین دو رقم جزء «الف» و «ب» این بند

7- درخصوص مشمولان بند (1) این ماده که به سبب تبدیل وضعیت استخدامی، تغییر ساختار سازمانی، انتقال و یا واگذاری، نقل و انتقال انجام می‌شود صرفاً وجوه حاصل از جزء «الف» بند (6) به صندوق مقصد پرداخت می‌شود. درخصوص سایر مشمولان بند (1) و مشمولان بند(3) پرداخت جزء «پ» بند (6) این ماده به‌عهده فرد ذی‌نفع می‌باشد.

تبصره- هزینه نقل و انتقال بیش از یک‌بار به‌صورت اختیاری براساس شرایطی است که توسط صندوقهای مبدأ و مقصد مشخص می‌شود.

8- از تاریخ لازم‌الاجراء‌شدن این قانون، موارد مغایر قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی مصوب 27 /3/ 1365 و قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی دستگاههای دولتی مصوب 27 /10 /1366 و اصلاحات بعدی آن نسخ می‌شود.

9- آیین‌نامه اجرائی این ماده ظرف مدت شش‌ماه از تاریخ ابلاغ این قانون از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، همچنین نمایندگان با 136 رای موافق، 45 رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 238 نماینده حاضر در مجلس ماده الحاقی 37 را حذف کردند که دراین ماده آمده بود: در راستای حمایت از استقرار صنایع در شهرکها و نواحی صنعتی و رقابت‌پذیری تولیدات صنعتی و معدنی:

الف- به دولت اجازه داده می‌شود در قالب بودجه‌های سنواتی کمک‌های لازم را به شهرکها و نواحی صنعتی دولتی و غیردولتی به‌ویژه در امور تأمین راه، آب، برق، گاز و تلفن تا ورودی واحدهای مستقر در این شهرک‌ها انجام دهد. دستورالعمل این بند با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت به تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور می‌رسد.

ب- صدور پروانه بهره‌برداری برای واحدهای صنعتی احداث‌شده با رعایت ضوابط مربوط بلامانع است.

جمله «صدور پروانه تأسیس تنها در مواردی که برخوردار از معافیت مالیاتی می‌باشد مجاز است» از انتهای ماده(66) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت حذف می‌شود.

همچنین نماینده ماده الحاقی 39 را برای تامین نظر نمایندگان حذف کرد کهاین ماده نیز به شرح زیر است:

در اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی مبنی بر توسعه مشارکت مردم و افزایش رقابت در اقتصاد، شورای رقابت به‌صورت هیأت امنائی مرکب از یک عضو از بین اعضای موضوع بند(2)، یکی از اعضای موضوع ردیف‌های (3) تا (8) و یک نفر از اعضای موضوع ردیف‌های (9) و(10) ماده (53) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل‌وچهارم (44) قانون اساسی و دبیری رئیس شورا اداره می‌شود. هیأت‌امناء می‌تواند برای رسیدگی به شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی مبالغی را برای تأمین هزینه‌های رسیدگی تعیین و دریافت کند. کلیه شرکت‌ها و سازمان‌های حسابرسی مکلفند در صورت درخواست شورای رقابت صورت‌های مالی حسابرسی‌شده خود را به شورا ارائه دهند.

**دوباره‌کاری‌ها در مجلس برطرف شود

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، صبح امروز (چهارشنبه30 تیرماه) در نشست علنی پارلمان در اخطار71 قانون اساسی، اظهار کرد: براساس نظر امام راحل و فرمایش رهبر معظم انقلاب مجلس در رأس امور است ولی متاسفانه دیگران تصمیم‌گیری می‌کنند. دو جلسه است که وقت پارلمان گرفته شده و نتیجه‌ای را در لایحه مشاهده نکرده‌ایم.

وی افزود: لایحه از شورای نگهبان به مجلس اعاده و بررسی مجدد صورت می‌گیرد و باز به شورا جهت کارشناسی محتوا ارجاع می‌شود. این دوباره کاریها باید برطرف شود تا وقت ملت و نظام هدر نرود.

کواکبیان گفت: هیئت رئیسه باید با شورای نگهبان مکاتبه می‌کرد و نظر شورا را می‌گرفت تا این مشکلات الان در صحن اتفاق نیفتد. اگر قرار نیست مجلس در وضع قانون شرکت کند پس بگذاریم خود شورا تصمیم‌گیری کند.

**وزارت تعاون موظف به ارائه بسته‌های حمایتی شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز( چهارشنبه 30تیرماه) پارلمان،  ماده الحاقی 44 لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور اعاده شده از سوی شورای نگهبان را بررسی کردند اما در این جلسه با پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات برای حذف این ماده الحاقی مخالفت کردند و بر مصوبه قبلی خود اصرار کردند.

بر این اساس به منظور بسط و گسترش هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در جامعه، کاهش فقر و نابرابری، تحقق اقتصاد مقاومتی و عدالت بنیان کردن توسعه اقتصادی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شد نسبت به رصد شاخصهای رفاه و تأمین اجتماعی و تقویم و اثرسنجی برنامه‌ها و اقدامات اقتصادی بر وضعیت و کیفیت زندگی اقشار و گروههای هدف اقدام و نسبت به تهیه و تدوین و اجرای (بسته‌های سیاستی) زیر متناسب با فرآیندهای رشد، توسعه و پیشرفت مبادرت کند.

1- بسته سیاستی(صیانت اجتماعی) مبتنی بر مصون‌سازی و پیشگیری از بروز مخاطرات و آسیبهای اجتماعی و مداخله مؤثر برای کاهش و کنترل آسیبهای اجتماعی و تحکیم و تقویت پیوندهای اجتماعی

2- بسته سیاستی(حمایت اجتماعی) مبتنی بر ارائه خدمات اجتماعی متناسب با نیازهای جسمی و روانی اقشار و گروههای هدف جهت برابرسازی فرصتها و زمینه سازی بازگشت و حضور فعال افراد آسیب دیده در اجتماع

3- بسته سیاستی(مساعدت اجتماعی) مبتنی بر ارائه خدمات جبرانی و ترمیمی متناسب با نیازهای معنوی و مادی اقشار و گروههای هدف از طریق توانمندسازی، کارگستری، مهارت آموزی و ایجاد زمینه های خوداتکائی آنها

4- بسته سیاستی(بیمه های اجتماعی) مبتنی بر ایجاد زمینه جلب مشارکت بیشتر ذی نفعان در تأمین مالی خدمات اجتماعی از طریق افزایش ضریب نفوذ بیمه‌های اجتماعی درمانی و بازنشستگی در کشور

در تبصره1 این ماده الحاقی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقرر کردند که اجرای مراتب فوق براساس نیازمندیابی فعال، غربالگری اجتماعی و آزمون وسع و متناسب با نیازهای اقشار و گروههای هدف انجام می پذیرد به نحوی که منجر به اثربخشی بیشتر اجرای هدفمندی یارانه‌ها شده و منابع مزبور به سمت خانوارهای نیازمند واجد شرایط هدایت و به منظور کاهش و رفع انواع مختلف فقر از قبیل فقر غذایی، معیشتی، بیمه ای، آموزشی و مسکن به کارگرفته می شود و در قالب اعطای یارانه های نقدی، کالایی، بیمه ای (درمان، بازنشستگی و بیکاری) مسکن اجتماعی و حمایتی و نظایر آن هزینه می‌شود.

نمایندگان مجلس همچنین در تبصره 2 باردیگر مصوب کردند به منظور هماهنگی و نظارت برحسن اجرای قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی و تقویت نظام چندلایه تأمین اجتماعی با رعایت یکپارچگی، انسجام ساختاری، همسویی و هماهنگی بین این لایه ها مشتمل بر خدمات حمایتی و توانمندسازی فقرا و محرومان و سایر گروههای هدف و کاهش آسیبهای اجتماعی، بیمه‌های اجتماعی پایه شامل مستمریهای پایه و بیمه های مکمل بازنشستگی و هماهنگی و نظارت بر عملکرد دستگاههای ذی ربط، تصویب شاخصهای اجرائی برای تحقق اهداف، وضع آیین نامه و اسناد توسعه و ترتیبات شوراهای تخصصی و راهبردی برای حوزه‌های مذکور، تصمیمات شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی با تصویب وزرای عضو شورای مذکور و تأیید رئیس جمهور و ابلاغ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، لازم الاجراء است.

نمایندگان همچنین یک بند الحاقی نیز به این ماده الحاقی اضافه کردند.براین اساس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف شد از طریق صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر کلیه افراد شصت سال به بالا را که ده سال سابقه بیمه یا کمتر دارند، بازنشسته نماید. افراد کمتر از 10 سال سابقه می توانند کسری تا ده سال را به صورت یک جا و به نرخ روز بپردازند.

**شعار دیوان محاسبات نظارت مستمر بر بیت‌المال است/ راه نظارت بر دولت، نظام بودجه‌ریزی عملیاتی است

 

عادل آذر رئیس سابق مرکز آمار و رئیس جدید دیوان محاسبات در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه 30 تیر)، با اشاره به سوابق کاری و علمی خود اظهار کرد: دیوان محاسبات مسئول نظارت مستمر بر دخل و خرج کشور، صیانت و پاسداری از بیت‌المال است. شعار دیوان محاسبات نظارت مستمر مالی بر بیت‌المال است.

وی با اشاره به اینکه یکی از سازوکارهای دیوان محاسبات باید کارآمدی قانونی باشد، گفت: بیت‌المال تنها تجهیزات و اموال کشور نیست بلکه یکی از حوزه‌های صیانت از بیت‌المال، صیانت از مدیران باکفایت است.

رئیس مرکز آمار با بیان اینکه برای این صیانت باید نظارتهای لحظه‌ای انجام داد، گفت: دیوان محاسبات نباید صرفاً حسابرسی صوری انجام دهد بلکه باید نظارت پیشگیرانه کند، باید به مدیران کشور مشاوره داد و اگر مدیری تخلف می‌کند طبعاً با او برخورد جدی کنیم.

عادل آذر با اینکه استقرار نظام حسابرسی و پیشگیرانه برنامه من است، خاطرنشان کرد: بودجه‌ریزی باید برمبنای عملکرد باشد. یکی از راههایی که می‌تواند دولت را پاسخگو کند، نظام بودجه‌ریزی عملیاتی است.

وی با بیان اینکه معماری نوین اقتصادی کشور، سیاستهای اقتصاد مقاومتی است، اظهارکرد: اگر از من بپرسند اقتصاد مقاومتی چیست؟ می‌گویم که اقتصاد مقاومتی یعنی دولت بهره‌ور و کشوری با کارآمدی بالا.

رئیس مرکز آمار با بیان اینکه دیوان محاسبات نماد استقلال حرفه‌ای است، خاطرنشان کرد: دیوان محاسبات باید استقلال حرفه‌ای داشته باشد و با توجه به سابقه‌ام در مرکز آمار این ویژگی را حفظ می‌کنم.

عادل آذر افزود: تلاش می‌کنم اگر تخلفی اتفاق افتاد با کمک نمایندگان و بدون مماشات رسماً اعلام کنم.

**ریشه اصلی تخلفات فقدان نظارت بر دستگاه‌‌های اجرایی است

 

فیاض شجاعی نامزد دادستانی دیوان محاسبات کشور در نشست علنی امروز (چهارشنبه 30 تیر) اظهار کرد: نگاه سنتی، دیوان محاسبات را یک دستگاه حسابرسی تلقی می‌کرد، در حالی که به اعتقاد بنده دیوان محاسبات  یک دستگاه نظارتی است که وظیفه نظارت مستمر بر  عملکرد و فعالیتهای مالی دستگاه‌ها به ویژه دستگاه‌هایی که از بودجه کل کشور ارتزاق می‌کنند، را دارد.

وی در تشریح روزمه خود عنوان کرد: بنده فیاض شجاعی متولد 1348  از شهرستان میانه دروازه آذربایجان، خدمتگذار ملت ایران هستم؛ دانش‌آموخته رشته حقوق در مقطغ کارشناسی ارشد از دانشگاه تربیت مدرس و دارای 24سال سابقه کار جملگی در دیوان محاسبات، دادیاری، رئیس شعبه‌ای، سرپرستی دادسرا، معاونت دادستانی و حدود 3 سال نیز با انتخاب شما نمایندگان محترم در دادستانی خدمت کرده‌ام.

نامزد دادستانی دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه ریشه اصلی تخلفات، ضعف کنترلهای داخلی دستگاه‌‌های اجرایی است، تاکید کرد: ما رویکرد پیشگیرانه و تعاملی از طریق سطح علمی مدیران اجرایی نسبت به مسائل مالی و محاسباتی و  ارائه نظرات مشورتی را در دستور کار قرار دادیم و نتیجه عملی این اقدامات کاهش تخلفات به صورت چشمگیر به یک سوم است.

شجاعی تصریح کرد: یکی از مسائل دیگر کاهش چشمگیر فاصله رویداد مالی تا اتخاذ تصمیم به خصوص از زمانی که گزارش  به دادسرا تا تصمیم نهایی بود که این فاصله از 19 ماه  به 4 ماه و 5 روز کاهش پیدا کرد و این کاهش از طریق سیستمی و تهیه وتدوین آیین نامه رسیدگی بود که علی‌رغم گذشت 35 سال از قانون دیوان محاسبات این امر محقق نشده بود.

نامزد دادستانی دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه ملاک ما قانون خواهد بود، اظهار کرد: بنده از تمام ظرفیتهای قانونی که عمل نظارت را بر دادستانی محول کرده است، استفاده خواهم کرد، اما این به این معنی نیست که در بحث قانون آسیبهایی هم باشد، ما آن را به عنوان  بازوی نظارتی و کارشناس فنی و تخصصی  شما در دیوان محاسبات به مجلس منعکس نکنیم، ولی تا زمانی که این قانون به اصلاح نرسیده است تنها متروی ما برای برخورد و  ارزیابی عملکرد مدیران «قانون» خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: نتیجه این امر رسیدگی و تعیین تکلیف کلیه پرونده‌های و برخورد قاطعانه با کسانی است که باعث ضرر و زیان بیت المال شده‌اند و یا بی‌نظمی مالی و بی‌انضباطی مالی در کشور ایجاد کرده اند، که من این را  در مقاطع مختلف اعلام کردم که نتیجه برخوردهای قاطعانه با متروی قانونی منجر به وصول چه مبلغی از بیت المال به خزانه شده است.

**عادل آذر رئیس دیوان محاسبات شد

 

عادل آذر که به عنوان گزینه نهایی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی برای ریاست دیوان محاسبات به صحن خانه ملت معرفی شده بود در جلسه علنی امروز(چهارشنبه، 30 تیر) پارلمان با رأی اکثریت نمایندگان مجلس رئیس دیوان محاسبات کل کشور شد.

همچنین، عادل آذر با  200 رأی از مجموع 231 رای نمایندگان مجلس بر کرسی ریاست دیوان محاسبات نشست.

عادل آذر پیش از معرفی به صحن مجلس برای ریاست دیوان محاسبات، رئیس مرکز آمار ایران بوده است.

پیش از انتخاب عادل آذر، امین‌حسین رحیمی ریاست دیوان محاسبات کل کشور را بر عهده داشت.

**فیاض شجاعی دوباره دادستان دیوان محاسبات شد

 

فیاض شجاعی دادستان فعلی دیوان محاسبات کل کشور از سوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی برای تصدی مجدد این سمت به صحن علنی پارلمان معرفی شد که نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز(چهارشنبه، 30 تیر) خانه ملت با اکثریت آرا، وی را برای دادستانی دیوان محاسبات انتخاب کردند.

براساس این گزارش، فیاض شجاعی در جلسه علنی امروز مجلس با  192 رأی از مجموع 226 رأی بهارستان‌نشینان دوباره بر کرسی دادستانی دیوان محاسبات تکیه زد.

**دیوان محاسبات با قاطعیت به حسابهای مالی رسیدگی کند

علی لاریجانی نماینده مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (30تیر) پس از انتخاب عادل آذر به سمت ریاست دیوان محاسبات، اظهار کرد: دیوان محاسبات جایگاه بسیار مهمی در قانون اساسی دارد  و در صیانت از بیت‌المال جایگاه آن قابل مقایسه با سایر نهادها  نیست.

وی افزود: انتظار می‌رود دیوان محاسبات طبق نصوص قانون با قاطعیت به حسابهای مالی رسیدگی کند و مجلس را در جریان آن قرار دهد.

**«کیخا» ناظر مجلس در شورای عالی آب شد

در نشست علنی امروز خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی  با اشاره به نتایج آراء ناظر مجلس در شورای عالی آب، گفت: از مجموع 179 رأی اخذ شده احمدعلی کیخا، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با 90 رأی به عنوان ناظر مجلس در این شورا انتخاب شد.

**تقلای کواکبیان برای ایجاد یک پست موازی در مجلس

 

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس، امروز (چهارشنبه، 30 تیر) در حاشیه جلسه علنی پارلمان با تهیه طرحی به دنبال تشکیل فراکسیون دیپلماسی است.

این نماینده مجلس که پیشتر هم نتوانسته بود به کرسی ریاست مجلس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تکیه بزند، با جمع آوری امضا از نمایندگان درصدد تشکیل فراکسیون دیپلماسی است!

گرچه هدف از تشکیل این فراکسیون تامین منافع ملی عنوان شده اما هنوز معلوم نیست با وجود کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، چه نیازی به تشکیل فراکسیون دیپلماسی است.

**هیئت رئیسه مجلس تذکرات نمایندگان به وزرا و رئیس‌جمهور را پیگیری کند

 

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی، صبح امروز(چهارشنبه30تیرماه) در نشست علنی پارلمان در تذکری اظهار کرد: چرا تذکرات نمایندگان به وزرا و رئیس‌جمهور توسط هیئت رئیسه مجلس پیگیری نمی‌شود. 40 روز است تذکرات در مجلس قرائت شده اما هیچ پاسخی دریافت نکردیم.

وی تاکید کرد: موردی را کتبی به دولت ابلاغ کردیم ولی رونوشت آن به دست ما نرسیده است. بنابراین ما نمایندگان نگران پیگیری این تذکرات هستیم و نیازمند است هیئت رئیسه هرچه سریعتر اقدام لازم را صورت دهد.

نماینده مردم شاهین شهر افزود: وقتی سؤالی صورت می‌گیرد باید به‌صورت فوری به کمیسیون ارجاع شود ولی متأسفانه نمی‌دانیم سرنوشت سؤالها چه می‌شود.

**اتاق نمایندگان حتی یک صندلی برای نشستن ارباب رجوع ندارد/وزرای نفت و آموزش و پرورش پاسخ سؤالات را بدهند

شهباز حسن‌پور بیگلری نماینده مردم سیرجان در مجلس ، صبح امروز (چهارشنبه30تیرماه) در جلسه علنی پارلمان طی تذکری، اظهار کرد: باید شأن و جایگاه نمایندگان مردم در خانه ملت حفظ شود که متأسفانه این‌گونه نیست.

وی افزود: در حال حاضر که موضوع حقوقهای نجومی و حیف و میل بیت المال در جامعه مطرح است، لازم می‌دانم سازمان بازرسی کل کشور هم به اتاقهای نمایندگان ملت سری بزنند و وضعیت یک نماینده مجلس را به خوبی مشاهده کنند که حتی یک صندلی برای نشستن ارباب رجوع در اتاق نیست.

نماینده مردم سیرجان خطاب به وزرای نفت و آموزش و پرورش، گفت: یک‌ماه است که از این وزرا سوالاتی را داشتیم اما نه از هیئت رئیسه و نه از وزارتخانه پاسخی دریافت نکردیم. سؤال از وزیر حق نماینده ملت است.

وی تصریح کرد: اگر وزیر پاسخ ندهد مجبوریم موضوع را به استیضاح بکشانیم که این هم برای مجلس و دولت آسیب است که وقت نظام و ملت گرفته می‌شود. بنابراین ما نمایندگان مطالبه‌گر حقوق مردم هستیم و وزرا باید پاسخ ما را بدهند.

**طرح اصلاح اراضی کشاورزی اعلام وصول شد

 

علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهار‌شنبه،30 تیر) پارلمان طرح و لوایح اعلام وصول شده را قرائت کرد.

طرح و لوایح اعلام وصول شده به هیئت رئیسه مجلس به شرح زیر است:

لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی حمایت از ارقام جدید گیاهی با اصلاحات بعدی و عضویت در اتحادیه آن.

طرح اصلاح اراضی کشاورزی.

**وکیلی عضو ناظر مجلس در هیئت نظارت بر مطبوعات شد

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، 30 تیر) خانه ملت، عضو ناظر مجلس در هیئت نظارت بر مطبوعات را با رأی اکثریت آرا انتخاب کردند.

براساس این گزارش، «محمدعلی وکیلی» نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، از مجموع 198 رأی اخذ شده، با 119 رأی به عنوان عضو ناظر مجلس در هیئت نظارت بر مطبوعات انتخاب کردند.

«محمداسماعیل سعیدی» نماینده مردم تبریز در مجلس نیز یکی دیگر از کاندیداهای عضویت در هیئت نظارت بر مطبوعات بود که نتوانست رأی اکثریت نمایندگان را برای عضویت در این هیئت کسب کند.

**بحران برای کشاورزان به دنبال تعطیلی بخش بازرگانی وزارت صنعت

احمد انارکی نماینده مردم رفسنجان در مجلس، صبح امروز (چهارشنبه، 30 تیرماه) در جلسه علنی پارلمان خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت، اظهار کرد: بخش بازرگانی این وزارتخانه تعطیل شده است و کشاورزان در صادرات پسته رفسنجان شرایط نابسامانی را در صادرات داشته و دچار بحران شده‌اند.

وی افزود: بخش بازرگانی خارجی در  این وزارتخانه رها شده است و ملت نمی‌دانند محصول خود را چگونه صادر کنند. در حال حاضر اتباع بیگانه با ورود به مرزها و ارتباط‌گیری با کشاورزان در حال خرید پسته این قشر زحمت کش با قیمت بسیار پائین هستند.

نماینده مردم رفسنجان تصریح کرد: این خرده خریدها به ضرر کشاوران تمام شده است. قبلاً 90 درصد بازار اروپا برای صادرات پسته، دست کشاورزان ایرانی بود که متأسفانه تحریمها در کنار عملکرد نامناسب بخش بازرگانی وزارت صنعت موجب شد در صادرات پسته کاهش داشته باشیم.

وی افزود: 13 استان کشور درگیر تولید و صادرات پسته هستند که نمی‌توانند محصول خود را به کشورهای خارجی صادر کنند. تا به امروز بخش بازرگانی خارجی نتوانسته است اقدام اساسی در جهت صادرات پسته کشاورزان داشته باشد.

**انتقاد شدید نماینده ارومیه از دولت به دلیل قطع گاز خانه‌های روستایی

 

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، صبح امروز (چهارشنبه، 30تیرماه) درجلسه علنی پارلمان با اشاره به اصل سوم قانون اساسی، گفت: طبق قانون مصوب مجلس، حسینیه‌ها، مساجد، حوزه‌های علمیه، امامزاده‌ها، خانه‌های روستایی و اقلیتهای دینی از گاز رایگان برخوردار هستند. اما وزارت نفت در شهرستان ارومیه گاز برخی مکانهای ذکر شده را قطع کرده است که این خلاف شرع و قانون است.

وی تاکید کرد: دولت و وزارت نفت باید قانون مصوب مجلس در مورد رایگان بودن گاز مساجد شهری و روستایی را اجرایی کند و این اتفاق ناگوار، نوعی زورگویی به مردم است.

**ناظران پارلمان در شورای عالی بیمه انتخاب شدند

 

انتخاب دو نفر از نمایندگان به پیشنهاد کمیسیون اقتصادی توسط مجلس به عنوان ناظر در شورای عالی بیمه در دستور کار امروز (چهارشنبه،30تیرماه) مجلس قرار گرفت.

بر این اساس، کمیسیون اقتصادی صفرعلی اسماعیلی نماینده نور و محمودآباد، عامر کعبی نماینده آبادان، عین‌الله شریف‌پور نماینده ماکو و معصومه آقاپور نماینده شبستر را به صحن معرفی کرد که از مجموع 173 رأی ‌اسماعیلی و کعبی به عنوان ناظر در شورای عالی بیمه انتخاب شدند.

**عرصه ورزش را تبدیل به کارزار سیاسی نکنیم

 

حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، صبح امروز (چهارشنبه،30 تیرماه) در جلسه علنی پارلمان طی تذکری خطاب به وزیر ورزش و جوانان، گفت: عرصه ورزش استان قزوین به دلیل عدم مدیریت تخصصی به کارزار سیاسی تبدیل شده و شرایط این منطقه در عرصه ورزش با مشکلات فراوانی مواجه است.

وی افزود: واگذاری مدارس به بخش خصوصی در منطقه شهری مهرگان به نحوی نبوده است که نتیجه مطلوبی به دنبال داشته باشد لذا از وزیر راه و شهرسازی می‌خواهم این موضوع را مورد توجه قرار دهد.

نماینده مردم قزوین در مجلس در تذکر دیگر خود از وزیر کشور خواستار رسیدگی فوری به مالباختگان پدیده شاندیز شد.

**دولت 5 هزار میلیارد تومان از بودجه دفاعی را پرداخت نکرده است

 

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه 30 تیر) در جلسه علنی پارلمان خطاب به دولت، اظهار کرد: طبق تبصره 22، باید 5 هزار میلیارد تومان از 4.7 میلیارد دلاری که برای تقویت بنیه دفاعی کشور در کمیسیون تلفیق در نظر گرفته شده بود، پرداخت می‌شد.متاسفانه این مبلغ از سوی دولت پرداخت نشده و رئیس‌جمهور محترم در سفرهای استانی به مردم قول می‌دهد اما کسی پاسخگو نیست.

لاهوتی همچنین در تذکری دیگری، گفت: طبق ماده 158 و 159، نمایندگان طرحهای فوریتی بسیاری را ارائه کردند اما اداره قوانین اینها را چاپ نمی‌کند، در حالی که اینها باید فوریتش باید در مجلس تصویب شده و به کمیسیونهای مربوطه ارجاع شود در حالی که این اتفاق صورت نگرفته است.

**وجود این همه بیکاران نشانه بی‌برنامگی دولت است

علی گل‌مرادی نماینده مردم ماهشهر در مجلس، صبح امروز (چهارشنبه 30 تیر) در جلسه علنی پارلمان، خطاب به مدیران دولتی با فیشهای حقوقی نجومی اظهار کرد: شما حقوقهای کلان و نجومی را در شرایطی دریافت می‌کنید که کارگران در گرمای بالای 50 درجه،  تنها 1 میلیون می‌گیرند و شما بیش از 70 میلیون دریافت ‌کرده‌اید.  

وی با انتقاد از صحبتهای اخیر بان‌کی‌مون عنوان کرد: به عنوان نماینده ملت ایران مراتب اعتراض خود را به رفتار دوگانه سازمان ملل و صحبتهای  بان‌کی‌مون در خصوص بحثهای موشکی و برجام اعلام می‌کنم.

گل‌مرادی خطاب به نمایندگان کنگره امریکا تصریح کرد: به جای سیاستهای جنگ‌افروزانه و نسل‌کشیهای گسترده در منطقه، فکری به حال مردم بخت‌برگشته خود کنید و سرمایه‌های آنها را در جهت تدوین قوانین ضد بشری هدر ندهید.

نماینده بندر ماهشهر،امیدیه و هندیجان با اشاره به بی‌اعتمادی ملت ایران به امریکاییها خاطرنشان کرد: نظرات شما هیچ ارزشی برای ملت ایران ندارد و ملت ایران با تاسی از آرمانهای امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری بدون هیچ‌گونه نگرانی در مسیر استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی قدم بر‌می‌دارد.

گل مرادی با بیان اینکه جوانان بیکاران زیادی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: وجود این همه بیکار نشانه بی‌برنامگی دولت و دولتمردان است  و کشوری با این همه ظرفیت، شایسته این همه بیکار در کشور نیست.

نماینده بندر ماهشهر،امیدیه و هندیجان با اشاره به وضعیت بد معیشتی فرهنگیان گفت: بی‌برنامگی در موضوع معیشت معلمان قابل قبول نیست و اختلاف طبقاتی کارکنان و کارگران نیز نشان از بی‌تدبیری دولتمردان دارد.

گل‌مرادی در پایان تاکید کرد: احداث ناتمام 15 کیلومتر جاده جایزان به امیدیه بعد از 8 سال نشان از بی‌برنامگی و بی‌توجهی دولت دارد؛ درمانگاه‌های آنها نیز مشابه کشتارگاه بوده و نیاز به اصلاح دارد.

**سخنان وزیر اسبق خارجه درباره کودتای ترکیه برخلاف سیاست نظام بود

 

مصطفی کواکبیان نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، صبح امروز (چهارشنبه 30 تیر) در جلسه علنی پارلمان در تذکری به صداو سیما اظهار کرد: سیاست رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران، محکومیت کودتای اخیر در ترکیه و حمایت از رجب طیب اردوغان است، اما منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری برخلاف مصالح رسمی کشور صحبت کرد.

کواکبیان تاکید کرد: در صدا و سیمای ما آزادی بیان و نشر افکار با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور باید تببین شود. بنده به آقای عسگری احترام می‌گذارم اما صحبتهای وزیر اسبق امور خارجه در حالی که نظام جمهوری اسلامی کودتا را محکوم کرده است، چندان خوشایند نیست.

**انتخاب «مقدسی» به‌عنوان ناظر پارلمان در شورای عالی صنایع دریایی

در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه،30تیرماه) پارلمان در پی پیشنهاد کمیسیون صنایع و معادن مجلس، سیدمهدی مقدسی نماینده مردم اراک، از مجموع 192 رای با 95 رأی  به عنوان ناظر مجلس در شورای عالی صنایع دریایی انتخاب شد.

لازم به ذکر است «نادر قاضی پور» نماینده مردم ارومیه در مجلس یکی دیگر از کاندیداهای عضویت در این کمیسیون  بود که نتوانست رأی اکثریت نمایندگان را برای عضویت کسب کند.

**دولت بودجه‌ای را به جاده‌های شمالی کشور اختصاص دهد

 

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 30 تیر)‌ پارلمان در تذکر شفاهی نسبت به روند مصوبات سفرهای استانی هیئت دولت انتقاد کرد و گفت: مصوبات سفرهای استانی دولت یازدهم نتیجه‌ای ندارد و پیگیری نمی‌شود، ما مصوبات پفکی نمی‌خواهیم.

وی افزود: بهتر است دولت یک مصوبه مهم داشته باشد تا اینکه تعداد زیادی طرح را تصویب کند و به نتیجه نرساند.

ایمن‌آبادی با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای مردم در ایام تعطیلات عید فطر در جاده‌های کشور گفت: در این ایام ما شرمنده مردم شدیم آزادراه تهران - شمال مشکلاتی دارد که باید برطرف شود.

وی تاکید کرد: بنده به عنوان نماینده شهرستان از همه مردم ایران به دلیل مشکلاتی که در ایام عید فطر در جاده‌های شمالی پیش آمد عذرخواهی می‌کنم اما چه کنیم که دولت باید بودجه‌ای به آن اختصاص دهد.

به گزارش تسنیم، مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به تذکر نماینده رشت، گفت: ما تذکرات نمایندگان را حتما پیگیری می‌کنیم.

**مسئولان جلوی مشکلات ایجاد شده توسط اقوامشان را بگیرند

 

الیاس حضرتی نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس در حاشیه جلسه علنی امروز (چهارشنبه، 30 تیر) پارلمان، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره ویژه‌خواری «حسین فریدون» دستیار و برادر رئیس‌جمهور با انتقاد از  فساد ایجاد شده توسط چنین افرادی، گفت: ما در این کشور از هر اقدامی در راستای فسادزایی و مقابله با کسانی که باند فساد تشکیل داده‌اند، از هر جناح و حزبی که باشند، حمایت می‌کنیم.

وی افزود: یکی از نکات مهم مبارزه با فساد این است که این موضوع نباید سیاسی شود و شائبه سیاسی بودن پیدا کند چرا که خود این موضوع و سیاسی‌بودن مبارزه با فساد مانعی برای مبارزه با آن است و موجب به نتیجه نرسیدن کار می‌شود؛ یا اینکه شائبه سیاسی بودن آن به کار غلبه پیدا می‌کند.

حضرتی در پاسخ به سئوال دیگری درباره دستگیری رستگار سرخه مدیرعامل معزول بانک ملت که به دستور قوه قضائیه از سوی سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شد، تصریح کرد: آرزو می‌کردم که اطلاعات سپاه وارد این موضوع نمی‌شد و قوه قضائیه خودش در این زمینه اقدام می‌کرد. البته حتما یک موضوع حاد و ویژه امنیتی پشت این قضیه بوده که اطلاعات سپاه وارد شده است.

وی با تاکید بر اینکه ما از هر اقدامی در راستای مبارزه با فساد و باندهای فسادی که منافع ملی و بیت‌المال را به خاطر انداخته‌اند، حمایت می‌کنیم، گفت: توصیه ما به همه دست‌اندرکاران در قوای سه‌گانه این است که مجموعه کشور را به افرادی که به شکلی منتسب به آنها هستند، وصل نکنند.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس تصریح کرد: مسئولان قوای سه‌گانه و دست‌اندرکاران باید اولین کسی باشند که در جهت تبری جستن و جلوگیری از مشکلی که اقوامشان ایجاد کرد‌ه‌اند، اقدام کنند.

حضرتی ادامه داد: در بحث فیشهای حقوقی نجومی برخی به‌گونه‌ای اقدام کردند که ابتداً دولت را به چالش بکشند. به نظرم در این راستا (ویژه‌خواری حسین فریدون) باید منافع ملی و مصالح مملکت باید رعایت شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به کودتای ترکیه اشاره کرد و گفت: عکس‌العمل دولت و وزارت خارجه در این باره درست و به جا بود.

نماینده اصلاح طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: قوی‌ترین احتمال بر این است که این آخرین تلاشهای نظامیان ترکیه در جهت بازگشت به قدرت بوده باشد.

حضرتی با رد احتمال دست داشتن فتح‌الله گولن در این کودتا، گفت: بنده معتقد نیستم که از صفر تا صد طراحی این کودتا را آقای اردوغان انجام داده باشد؛ آقای اردوغان شاید هم اگر از وقوع کودتا اطلاع داشت سوار بر حرکت شد و با زرنگی این تهدید را به فرصت تبدیل کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به انتخاب محمدعلی وکیلی عضو فراکسیون امید در هیئت عالی نظارت بر مطبوعات اشاره کرد و گفت: آقای وکیلی در حوزه مطبوعات سابقه و اطلاعات خوبی دارد و به روز است و نماینده تهران نیز  هست. لازم است از انتخاب خوب نمایندگان تشکر کنم چون در هیئت عالی نظارت بر مطبوعات موضوعات فوق‌العاده سرنوشت‌سازی مطرح می‌شود و قانون هیئت نظارت بر مطبوعات به گونه‌ای است که صاحبان نشریات را دعوت نمی‌کنند و بدون آنکه از او بپرسند در جهت تعطیلی نشریه اقدام می‌کنند لذا حضور یک آشنا به کار و درد آشنا با مطبوعات می‌تواند فوق‌العاده مفید باشد.

این نماینده اصلاح طلب مجلس با انتقاد از عدم گزارش دولت در یکسالگی برجام، تصریح کرد: جا داشت دولت محترم از نتایج ملموسی که در این یکسال نصیب کشور شده است گزارشی دقیق و نمایی درست ارائه دهد اما متأسفانه دولت در این زمینه همچنان قصور دارد و دستگاه‌ تبلیغاتی و رسانه‌ای‌اش همچنان خوابیده و بی‌انگیزه است.

حضرتی ادامه داد: از آن طرف مخالفین داخلی در جهت تخریب برجام و کمرنگ نشان دادن دستاوردهای آن از تلاش شبانه‌روزی فروگذار نیستند. همانطور که در آمریکا مخالفین برجام، صهیونیستها و سعودیها در تلاش هستند.

وی در پاسخ به سوالی درباره نطق امروز رئیس مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد:‌ جا دارد مجلس به صورت جدی‌تر در جهت مقابله با کسانی که کارشکنی کرده و هر روز طرحی در کنگره‌ آمریکا در مقابله با برجام تصویب می‌کنند پیامی ویژه دهد و صحبت‌های امروز آقای لاریجانی نیز کاملا بجا و درست بود.

**سیاستهای توسعه پایدار در حوزه کشاورزی تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 30 تیرماه) پارلمان، در جریان بررسی لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور اعاده شده از شورای نگهبان، با رد پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه مبنی برحذف ماده 50 این لایحه ،بر مصوبه قبلی خود اصرار ورزیدند.

براساس ماده الحاقی 50، به‌ منظور حفظ ظرفیت تولید و نیل به خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی و دامی از جمله گندم، جو، ذرت، برنج، دانه‌های روغنی، چغندر قند و نیشکر، گوشت قرمز، شیر و تخم مرغ، اصلاح الگوی مصرف براساس استانداردهای تغذیه، گسترش کشاورزی صنعتی و دانش‌بنیان، فراهم نمودن زیرساخت‌های امنیت غذایی و ارتقای ارزش افزوده بخش کشاورزی بر مبنای ملاحظات توسعه پایدار اقدامات زیر انجام می‌شود:

1- ارتقای راندمان آبیاری بخش به حداقل شصت‌درصد(60%) پس از پنج‌سال از تصویب این قانون از طریق اجرای عملیات زیربنایی آب و خاک از جمله طرحهای تجهیز و نوسازی، توسعه شبکه‌ها، زهکشها و روشهای نوین آبیاری و اجرای عملیات به‌زراعی و به نژادی و استمرار آن در سنوات بعدی

2- تحویل آب مورد نیاز کشاورزان به‌صورت حجمی براساس الگوی کشت هرمنطقه و با استفاده از مشارکت بخش دولتی و غیردولتی

3- ارتقای شاخص بهره‌وری مصرف آب در بخش کشاورزی و افزایش تولید محصول به‌ازای واحد حجم مصرفی

4- گسترش مبارزه تلفیقی با آفات و بیماریهای گیاهی،مصرف بهینه سموم،کود شیمیایی،مواد زیست‌شناختی(بیولوژیکی) و داروهای دامی و همچنین مبارزه زیست‌شناختی(بیولوژیکی) و توسعه کشت زیستی(ارگانیک) مدیریت تلفیقی تولید و اعمال استانداردهای ملی کنترل کیفی تولیدات و فرآورده‌های کشاورزی در راستای پوشش تولید

5- نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی و از رده خارج کردن ماشین‌آلات فرسوده کشاورزی و توسعه ماشینی‌کردن(مکانیزاسیون) بر مبنای اقلیم و شرایط و همچنین قابلیت و توانایی کشاورزان هر منطقه و رسیدن به ضریب نفوذ صددرصدی ماشینی‌کردن آن

6- ترویج استفاده از کودهای آلی و زیستی(ارگانیک) بذور و نژادهای دامی،طیور و آبزیان اصلاح‌شده درکشور و افزایش میزان مصرف این‌گونه کودها،بذور و نژادهای دامی، طیور و آبزیان در جهت تولید غذای سالم

7- گسترش پوشش بیمه تولیدات بخش کشاورزی و عوامل تولید تا رسیدن به سطح پوشش صددرصدی

**مهمترین موضوع کشور برخورد با متخلفان دستگاه‌های اجرایی کشور است

 

علی کاظمی نماینده  مردم اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ با بیان اینکه موضوع اخیر فیشهای حقوقی که مورد سوءاستفاده رسانه‌ها قرار گرفته، به بازی سیاسی تبدیل شده است، اظهار کرد: بیش از این پرونده‌های سنگین‌تر از این مورد نیز بوده که با این مورد قابل قیاس نیست.

وی با اشاره به اینکه هدف از بیان این بحث جلوگیری از حیف و میل بیت‌المال است، تصریح کرد: در نحوه مدیریت کشور پولهایی سبب شده است که کشور پرخرج  اداره شود و منابع کشور تلف شود.

نماینده مردم اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه سد گتوند که در استان فارس احداث شده است، باعث شده که مشکلاتی برای کشاورزان استان فراهم شود، عنوان کرد: امروز نه تنها این سد به هدف خود نرسیده است، بلکه باعث شده که کشاورزان ضرر و زیان نیز داشته باشند. این مشکلات در سایر حوزه‌های صنعتی از جمله در حوزه خودرو، صنعت و سایر قراردادهای صنعتی وجود دارد و ما شاهد سوءمدیریت‌‌ در این حوزه‌ها هستیم.

وی افزود: در بحث پتروشیمی در استان فارس شاهد مشکلاتی هستیم که اگر فکری برای آن نشود، شاهد زلزله‌ای بزرگ خواهیم بود.

کاظمی با بیان اینکه مهمترین موضوع کشور، برخورد با متخلفان دستگاه‌های اجرایی کشور است، تصریح کرد: 2 مورد برای اصلاح سیستم مدیریت کشور پیشنهاد میکنم که مورد اول ایجاد نظام مدیریتی جامع به مانند نظام مهندسی است و مورد دوم قانونمندشدن صلاحیتها و ارتقاء مدیران کشور می‌باشد.

**جلسه علنی مجلس پایان یافت/ جلسه بعدی 17 مرداد

 

هفدهمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس پایان یافت.

پزشکیان پیش از به صدا درآوردن زنگ پایان جلسه علنی مجلس اعلام کرد که جلسه بعدی خانه ملت، یکشنبه، 17 مرداد و با ادامه دستور کار جلسات مجلس برگزار می‌شود.

به گزارش تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از امروز به مدت دو هفته به تعطیلات تابستانی می‌روند و جلسات کمیسیونها و صحن پارلمان تشکیل نمی‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.