نیویورک تایمز در سرمقاله امروز /چهارشنبه/ خود نوشت: ' اردوغان' باید مراقب باشد؛ انتقامجویی افسار گسیخته او از کودتایی نافرجام؛ کشور را به درون یک حمام خون فاجعه بار سوق ندهد.

اردوغان مراقب باشد کشور را به درون یک حمام خون فرو نبرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا :نیویورک تایمز نوشت:
' رجب طیب اردوغان' رئیس جمهوری ترکیه کودتای ناکام مانده کشورش را با یک کیفر بی رویه پاسخ می دهد و در این انتقامجویی لجام گسیخته دوست و دشمن نمی شناسد و همه را دارد قلع و قمع می کند .
تا به این لحظه دست کم نزدیک به 35 هزار تن از پرسنل ارتش ؛ نیروهای امنیتی و دستگاه قضایی کشور شامل 103 ژنرال و دریادار بازداشت و یا اخراج شده اند و 15 هزار تن از کارمندان وزارتخانه های مختلف از کار معلق مانده اند. پروانه کار 21 هزار معلم فسخ شده است و بیش از 1500 رئیس دانشکده و دانشگاه مجبور به استعفا شده اند.
این پاکسازی فراگیر در وسعت و عمق، رو به بسط یافتن به درون لایه های سیاسی و تجاری کشور و همچنین به درون دولت است. 
تمام این پاکسازیهای همگانی در حالی صورت می گیرد که فقط گروه کوچکی از نظامیان در کودتای نافرجام جمعه شب دست داشتند و اصلا آمار دقیق آنها هنوز مشخص نیست .
همچنین مشخص نیست آیا دمکراسی سست و شکننده ترکیه تاب مقاومت در برابر این معضل سنگین را دارد یا نه . آیا نظام حکومتی ترکیه دارد به یک نظام بالفعل استبدادی تبدیل می شود ؟
و یا اینکه می تواند به اندازه کافی از این زخم التیام یابد و بهبود یابد و همچنان یک عضو معتبر ناتو در جناح شرقی این ائتلاف باقی بماند یا نه .
حالت خوش بینانه این است که امیدوار باشیم اردوغان علاقمند و مشتاق است ملت را تحت لوای حاکمیت قانون با هم متحد و یکپارچه کند ؛ ارزشهای دمکراتیک را در جامعه اعاده کند و مترصد شود به جای این وسعت برخورد چکشی؛ معضل را ریشه یابی کند و دریابد سرمنشاء و انگیزه اصلی نارضایتی طراحان اصلی کودتا چه بوده است .
تا به این لحظه که چنین عزمی در اردوغان مشاهده نشده است .
از لحظه ای که کودتا اتفاق افتاده ؛ اردوغان مصمم شده است مجازات اعدام را دوباره در کشور به اجرا گذارد. 
وی چندی قبل به دنبال وقوع یک سری حملات تروریستی در کشور به شبکه CNN گفته بود که مردم ترکیه دیگر واقعا متقاعد شده اند که ' تروریستها باید کشته شوند '.
اما اردوغان باید به واقع متوجه این خطر بسیار مهم باشد که به راه انداختن حمام خون در کشور آن هم به فرمان دولت ؛ کشور ترکیه را بیش از آنچه که هم اکنون هست بی ثبات تر خواهد ساخت و میراثی از اردوغان بر جای خواهد گذاشت به عنوان مردی که داعیه ترکیه مدرن را در جایگاه یک ' دمکراسی مسلمان' بکلی مهر باطل خواهد زد.
اما متاسفانه کودتای نافرجام ترکیه ؛ وجه مستتر شخصیت زمامداری اردوغان را نمایان کرد.
مشخص شد که اردوغان یک رهبر مستبد خودکامه در حصار رفتارهای جنون آمیز است .
او در سالهای اخیر کنترل رسانه ها را بدست گرفته است و تمام دشمنان حقیقی و فرضی خود را قلع و قمع می کند. 
او ' فتح الله گولن' روحانی مسلمان ساکن پنسیلوانیای آمریکا را مسئول کودتا معرفی می کند و خواستار استرداد او به کشور شده است .
اردوغان و گولن تا سه سال پیش یار غار هم بودند .
حال یک سوال بی پاسخ باقی مانده این است که در این اوضاع و احوال؛ سرنوشت تسلیحات تاکتیکی هسته ای ' ناتو' که در پایگاه ' اینجرلیک' در جنوب شرق ترکیه نگهداری می شود , چه خواهد بود؟
گفته می شود که فرمانده این پایگاه و چندین تن از افسران ترک حاضر در این پایگاه به اتهام حمایت از شورش نظامیان بازداشت شده اند .
دولت آمریکا می گوید که محل این سلاحها امن است و قصد ندارد جای آنها را تغییر دهد.
و اما در قبال حوادث ترکیه, دولت آمریکا و اتحادیه اروپا یک موضع محتاطانه ای را در پیش گرفته اند و ضمن آنکه از دولت در این غائله حمایت کرده اند اما از اردوغان می خواهند که تابع قانون رفتار کند و به اصول و ارزشهایی که ترکیه را با اروپا پیوند زده است وفادار بماند.
مردمی که جمعه شب برای محکوم کردن کودتا به خیابانها ریختند ؛ در واقع با این عمل همانقدر که نسبت به اردوغان اعلام وفاداری کردند , پایبندی خود را به دمکراسی و حفظ قانون اساسی کشورشان هم نشان دادند.
اردوغان باید آنقدر عاقل باشد که پیام این حرکت مردم را ارج بنهد و محترم شمرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.