وزیر امور خارجه آمریکا در نشستی خبری اعلام کرد: آمریکا به تعهدات امنیتی خود با ناتو پایبند است.

جان کری: به تعهدات امنیتی خود با ناتو پایبندیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، «جان کری» افزود: تمام دولتهای آمریکا، چه جمهوریخواه و چه دمکرات، از سال 1949 کاملا بر تعهدات امنیتی خود با ماده 5 پیمان ناتو پایبند بوده اند.
یکی از اصول مهم پیمان ناتو ماده 5 آن است که تاکید می کند حمله به یک کشور عضو به منزله حمله به همه اعضا است. این ماده به دنبال حمله 11 سپتامبر سال 2001 به برج های دوقلو در آمریکا، به عنوان بهانه ای از سوی این کشور برای پیشبرد اهدافش مورد استفاده قرار گرفت.
این در حالی است که «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز پنجشنبه گفت: همبستگی میان متحدان خود را ارزشی مهم برای ماست.
اظهارات این مقام ارشد آمریکایی پس از آن مطرح می شود که «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری خواهان در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز، آشکارا ابهامات جدیدی را درباره تعهدات کشورش در دفاع از هم پیمانان آمریکا در ناتو در صورت حمله به آنها برافکند و گفت وی نخست کمک های این ائتلاف به آمریکا را ارزیابی خواهد کرد.
ترامپ با تاکید دوباره بر مواضع ناسیونالیستی سختگیرانه اش یادآور شده است که چگونه هم پیمانان آمریکا در این سازمان را مجبور به برعهده گرفتن هزینه های دفاعی ای خواهد کرد که به زعم وی واشنگتن طی دهه ها متحمل شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.