قدس ‌آنلاین- بیرجند: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: با ثبت ۱۰ اثر طبیعی در فهرست آثار ملی کشور، تعداد آثار ثبت شده خراسان جنوبی به ۷۸۷ اثر رسید .

۷۸۷اثر خراسان جنوبی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید

به گزارش قدس آنلاین دربیرجند، علی شریعتی منش عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: این آثار شامل بناها و بافت های  تاریخی، محوطه ها، میراث طبیعی و میراث معنوی است.

وی گفت: با عنایت به اهمیت ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان که اقدامات قانونی حفاظت و نگهداری آثار را افزایش می دهد ،
وی بیان کرد:اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در نظر دارد تا پایان سال جاری تعداد بیشتری از آثار را در فهرست میراث ملی کشور ثبت می کند.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی همچنین گفت: درختان چنار کهنسال باراز قاین به شماره 316 در فهرست آثار طبیعی- ملی ثبت شد.
شریعتی منش گفت: روستای باراز از نقاط بسیار دیدنی شهرستان قاینات بوده كه دارای تنوع محیطی وطبیعی بسیار وباغ ها ومزارع گسترده است و بدلیل داشتن آب وهوای مطلوب در فصول مختلف سال مكانی زیبا ودل انگیز جهت گذراندن تعطیلات بوده و نیز به جهت داشتن جنگلی از چنارهای کهنسال و تنومند بسیار مشهور است.
وی افزود: وسعت جنگل چنار باراز حدود 3 کیلومتر مربع است. در این محدوده علاوه بر چنار، درختان بید، گردو، سرو و درختان میوه هم دیده می شوند.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: در این محدوده 15 چنار کهنسال با محیط تنه بین 13 تا 17 متر و ارتفاع 16 تا 23 متر وجود دارند.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی  بیان کرد: در برخی نقاط به دلیل حجم انبوه شاخ و برگ درختان و درهم تنیده شدن آنها، فضا تاریک و بدون نور کافی است. این درهم تنیدگی باعث می شود نتوان محاسبه دقیقی از وسعت تاج اکثر این درختان داشت. همه درختان بسیار سرسبز و شاداب بوده و در لابلای آنها می توان چنارهای کهنسالی را دید که تنه توخالی دارند.
وی گفت: طبق قانون، پس از ثبت یک اثر طبیعی، همه نهادها، ارگان ها و مردم باید در جهت حفظ و نگهداری آن بکوشند در این میان مانند همیشه نقش مردم در این امر مهم، اساسی و قابل توجه است به گونه ای که حافظان اصلی آثار طبیعی، دوستداران میراث کهن و میراث طبیعی کشور خواهند بود.
 
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.