در حالی که کشورهای غربی و بخصوص آمریکا با استفاده از همه قوا و هم پیمانی با برخی کشورهای اروپایی و عرب منطقه خلیج فارس، از هیچ کوششی برای برهم زدن آرامش و امنیت در منطقه خاورمیانه فروگذار نکرده اند، زمان آن رسیده است که کشورهای قدرتمند و تاثیرگذار آسیایی مثل روسیه، ایران، چین و هند، جبهه صلح و امنیت مقابل جبهه جنگ غربی ها تشکیل دهند.

همپیمانی روسیه و ایران مانعی بزرگ برای فتنه انگیزی های عربستان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا،به اعتقاد تحلیلگران سیاسی، جنگ های ویرانگر و خانمان سوز در یمن، سوریه، عراق، لیبی، لبنان، فلسطین و دامن زدن به بحران های ملی و مذهبی در کشورهای مصر ٬ بحرین، افغانستان و زمینه چینی برای کودتا در ترکیه و حوادث تروریستی که عمدتا در کشورهای مسلمان خاورمیانه رخ می دهد، همه و همه نتیجه طرح های استعماری آمریکا و رژیم صهیونیستی و همراهی کشورهای ثروتمند عرب با استفاده از دلارهای نفتی که به 'دیپلماسی دلار' مشهور است٬ صورت می گیرد.
عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان که دست داشتن شاهزادگان کشورش در بحران ها و جنگ هایی که در منطقه خلیج فارس به نسل کشی و کودک کشی ها در یمن و سوریه انجامیده را نمی بیند، زنجیره اظهارنظر های خود را در باره کنارگذاشتن بشار اسد رئیس جمهوری قانونی سوریه با استفاده از زور و جنگ ٬همچنان در دست تکمیل دارد و مجددا به روسیه پیشنهاد رشوه ای بزرگ داد تا بتواند خواسته خود را بر مردم سوریه و منطقه تحمیل کند.
الجبیر به روسیه پیشنهاد کرد که در صورت پایان دادن به حمایت از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، بازارهای اقتصادی کشورهای حوزه خلیج فارس را به روی روسیه خواهد گشود.
وی در مصاحبه با روزنامه بلژیکی پولیتیکو تاکید کرد که روسیه می تواند با قبول خواسته عربستان، همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری گسترده ای را با کشورهای حوزه خلیج فارس آغاز کند که ظرفیت آن از حجم کل مشارکت اقتصادی چین در روسیه بیشتر خواهد بود !
او افزود: آماده ایم بخشی از جایگاه اقتصادی خود در خاورمیانه را به مسکو واگذار کنیم که در این صورت، روسیه قدرتمند تر از شوروی سابق خواهد شد و پذیرش این پیشنهاد از جانب مسکو به نفع روابط با ریاض نیز خواهد بود.
مسکو بارها خواسته گروه کشورهای غربی - عربی علیه سوریه به ویژه آمریکا و عربستان را برای پایان دادن به حمایت از دولت سوریه رد و اعلام کرده است که بشار اسد رئیس جمهوری قانونی این کشور است و فقط سوری ها می توانند با یک همه پرسی در این مورد تصمیم بگیرند.
این بار نیز 'یلینا سوبی نینا' مشاور دانشکده تحقیقات راهبردی روسیه، به سرعت پاسخ تندی به این پیشنهاد سعودی ها داد و آن را پیشنهادی 'ابتدایی و ناشی از ضعف تجربه و آگاهی سیاسی' گوینده آن دانست.
این اندیشمند روسی گفت: نقش بین المللی روسیه را نمی توان با دیپلماسی 'پترودلار' مقایسه کرد و منافع روسیه در منطقه و جهان تنها به شخص بشار اسد خلاصه نمی شود که عادل الجبیر وزیر جوان و ناپخته ای که هنوز تجربه دیپلماسی و سیاسی آنچنانی ندارد٬ بخواهد در باره ریشه و اصول نقش روسیه در سطح بین المللی سخن بگوید چرا که سیاست کشور ما قابل مقایسه با پول نفت یا ریال سعودی نیست.
سوبی نینا افزود: حل مشکل سوریه آنقدر ابتدایی و ساده اندیشانه نیست ٬ باج گیری از روسیه در چنین شرایطی امری مردود است و رهبران روس هرگز موضع خود را در قبال طرح های آینده مورد نظر خود تغییر نخواهند داد.
وی افزود: روسیه در شرایط کنونی بیش از اینکه در باره آینده سیاسی بشار اسد نگران باشد تلاش خود را به مقابله و مبارزه با تروریسم معطوف کرده است.
کشورهایی مثل عربستان و امارات که اصول راهبردی ملی و منطقه ای خود را بر دلارهای حاصل از فروش مخازن زیر زمینی نفت خود بنا نهاده و بر همین اساس برای آینده برخی کشورها تصمیم گیری می کنند ٬هرگز نخواهند توانست در زمره کشورهای تاثیرگذار و دارای استراتژی طولانی مدت باشند.
نقش منفی کشورهای عربی منطقه مثل عربستان و امارات در شمال آفریقا ٬حمایت نظامی و مالی از یک جبهه خاص در کشور لیبی، دخالت های سیاسی و اقتصادی در تعیین سرنوشت مردم لبنان و تاخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور و اخیرا نیز انتشار اخبار دخالت آنها در کودتای نظامی نافرجام در ترکیه را می توان از جمله اقدامات مداخله جویانه این کشورها در آینده سیاسی منطقه و بحران زایی در قاره کهن آسیا برشمرد.
اصرار مقام های سعودی در سفرهای خود به کشورهای اروپایی و آمریکا بر کنار گذاشتن بشار اسد از آینده سیاسی سوریه به حدی مداخله جویانه است که حتی صدای هم پیمانان آنها را نیز به اعتراض بلند کرده است.
در حالی که هر لحظه ای در گوشه ای از جهان صدای انفجار وحادثه انفجاری و انتحاری از سوی گروه های تروریستی به گوش مردم جهان می رسد و ده ها کشته یا زخمی برجای می گذارد، دغدغه رژیم سعودی ظاهرا تنها کنارگذاشتن بشار اسد است و بس؟!
هنوز دخالت این کشور در حوادث مصر از اذهان مردم جهان فراموش نشده است که زمزمه دست داشتن آنها در کودتای ترکیه به گوش می خورد و علت آن را هم رسانه های منطقه، اظهار نظر برخی مسئولان دولت اردوغان مبنی بر برقراری رابطه با دولت بشار اسد ذکر کرده اند که عادل الجبیر پیش از این حتی با زبان تهدید نیز مقامات ترکیه ای را مورد خطاب قرار داده بود.
هرجایی که سخن از اختلافات قومیتی - مذهبی، حمایت از تروریسم و افزایش هرج و مرج در منطقه به گوش می رسد ٬جای پایی از شاهزادگان سعودی را می توان یافت به طور مثال، گزارش تحقیقی کنگره آمریکا از حوادث تروریستی 11 سپتامبر که 15 عامل آن سعودی تبار بودند و در آن به حمایت مالی شاهزادگان سعودی از عاملان آن اشاره شده را می توان یکی از نمونه های عینی آن دانست.
کماآنکه رسانه های خود کشورهای عربی مثل 'اسرار عربیه' احتمال دست داشتن شاهزادگان سعودی و شیوخ اماراتی را در کودتاهای ترکیه و دامن زدن به اختلافات قومیتی و مذهبی در میان ملت ایران را مورد تایید قرار داده و موید آن را حضور شاهزاده ترکی الفیصل در جمع منافقانی می دانند که دستشان به خون ملت ایران آغشته است، ترکی الفیصل در همایش منافقین در پاریس به طور آشکارا خواهان سرنگونی جمهوری اسلامی ایران می شود.
بی کفایتی سردمداران سعودی که به گفته این اندیشمند روسی از بی تجربگی سیاسی و دیپلماسی آنها نشأت می گیرد ٬به قدری در پیشنهاد ها و اقدامات پیش پا افتاده آنها خود را نشان می دهد که برای هر تازه کار حوزه سیاسی نیز قابل فهم و درک است، همپیمانی مقامات عربستانی با گروهی منسوخ شده از اذهان ملت ایران (منافقین خلق) که حداقل به دلیل همراهی با صدام در جنگ هشت ساله با ملت خود، منفور واقع گردیده و بیش از 19 هزار تن از مردم را با ترور به شهادت رسانده اند، شاید برای شاهزادگان بی تجربه و بدون شناخت از ملت ایران، دستاویزی برای اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران باشد اما بنا بر گفته بسیاری از تحلیلگران سیاسی منطقه و جهان، این کار به مانند چنگ زدن به ریسمانی پوسیده است که نه تنها دست آل سعود را نخواهد گرفت بلکه پای آنها را به باتلاق منافقان فرو خواهد کشید، گروهک منافقین که آمریکایی ها زمانی نام آنها را در فهرست سیاه تروریسم بین الملل جای داده بودند اما به دلایل مصلحتی و سیاسی علیه ایران، نام این گروه را از این فهرست خارج کرده اند؟!
پایگاه خبری عربی 'الخبر' نیز در تحلیلی در این خصوص نوشت: در حالی که همه تحلیلگران و کارشناسان سیاسی و حتی مقام های ترکیه مثل اردوغان از شکست کودتای مهم و نافرجامی در این کشور سخن می گویند که سرنگونی یک دولت قوی و مهم و منتخب مردم در منطقه را نشانه گرفته است ٬وزیر جوان و بی تجربه سعودی (عادل الجبیر) از طرح و پیشنهاد رشوه خود به مقامات روسیه برای برکناری بشار اسد سخن می گوید و با این سخن، تعجب همه خبرگان سیاسی را برانگیخته است.
براساس این تحلیل، عادل الجبیر حوادث کشورهای اطراف خود را که در سطح وسیعی از جهان بازتاب داشته ٬ نادیده گرفته و همچنان بر کنارگذاشتن بشار اسد اصرار می ورزد و مصالح و منافع مردم کشورش و منطقه را نادیده می گیرد.
در این تحلیل آمده است: فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه در پی حادثه اخیر تروریستی در شهر نیس که صدها کشته و زخمی برجای گذاشت٬ با قاطعیت بر همکاری با موسکو برای مقابله با داعش و گروه های تروریستی تاکید و تهدید کرد و حتی ناوگانی از هواپیماهای جنگی خود را برای مبارزه با داعش در سوریه گسیل داشت اما به سرعت و پس از مشورت با همپیمانان عرب خود (عربستان) در سکوتی عمیق فرو رفت چرا که سعودی ها، فرانسوی ها را قانع کردند که تنها راه حل صلح نهایی در منطقه، کنارگذاشتن بشار اسد از سوریه است !
برهمگان آشکار است که این نقش دلارهای عربستان بود که بان کی مون دبیر کل سازمان ملل را به پس گرفتن سخن خود که نقض عرف بین المللی است مجبور کرد تا در اقدامی حیرت انگیز، نام ائتلاف سعودی را از بیانیه رسمی خود مبنی بر محکومیت کشتار 60 درصد کودکان یمنی توسط ائتلاف سعودی متجاوز به یمن، محو کند و همین دیپلماسی دلاری بود که آمریکا را به مخفی کردن 14 ساله 28 صفحه از اسناد دست داشتن سعودی ها در حادثه 11 سپتامبر وادار نمود.
تحلیلگران سیاسی جهان ٬پوتین، رئیس جمهوری روسیه را مورد تشویق قرار داده و به وی به خاطر تصمیم جدی برای مقابله با تروریسم تا خشکاندن ریشه آن در جهان و سوریه، تبریک گفته اند ٬ او مقابل پیشنهاد های وسوسه انگیز مبتنی بر 'دیپلماسی دلار'عرب های منطقه سرتعظیم فرود نیاورده و حاضر به کنار گذاشتن دولت قانونی در سوریه نشده است بلکه معتقد است که برای نابودی تروریسم به یک اقدام مشترک بین المللی نیاز است.
این تحلیلگران می گویند کشورهای صاحب نفوذ و قدرت سیاسی و اقتصادی در منطقه به رهبری روسیه و ایران می بایست مقابل جبهه جنگی که کشورهای عربی و غربی به رهبری عربستان و آمریکا در منطقه خاورمیانه به راه انداخته اند ٬جبهه ای موسوم به 'صلح و امنیت خلیج فارس' تشکیل دهند تا بار دیگر صلح و آرامش را به منطقه خاورمیانه که به دلیل دارا بودن منابع عمده نفت و گاز و تحولات سیاسی، قلب سیاسی و اقتصادی جهان به شمار می آید، بازگردانند.
کاخ نشین های سعودی که سررشته هر فتنه، بحران و جنگ در منطقه را در دستان خود دارند ٬همانند آمریکایی ها و صهیونیست ها قابل اعتماد نیستند و نمی توانند نقش مثبتی در برقراری صلح و آرامش در منطقه خلیج فارس بازی کنند ؛آن ها تا توانسته اند در سال های اخیر پای کشورهای عرب کوچک همسایه و حتی کشورهای فقیر آفریقایی را با پیشنهادهای اغواکننده دلاری خود به جنگ های منطقه ای باز کرده اند اما نمی دانند که خود در خانه ای شیشه ای نشسته اند که کشورهای همسایه صدای شکستن آن را هرلحظه انتظار می کشند. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.