قدس آنلاین- بجنورد – زهره محمدی : روستای دالنجان کردیه به عنوان یکی از محروم‌ترین روستاهای خراسان شمالی در۱۸ کیلومتری فاروج قرار دارد...

احداث ۴۰ واحد مسکونی در روستای دالنجان با همکاری خیرین

روستای دالنجان کردیه به عنوان یکی از محروم‌ترین روستاهای استان در18 کیلومتری فاروج قرار دارد که دارای بافت فرسوده است که در این روستا فقر و نداری در خانه‌های کاهگلی فرسوده و چهره‌های تکیده اهالی، هزاران قصه پرغصه دارد؛ آبادی ویرانه‌ای که سست و لرزان بر دامنه کوهی پرشیب چنگ زده، اما در واقع هم خود و هم ساکنانش بر «هیچ» ایستاده‌اند. روستای دالنجان کردیه با خانه‌های خراب و فقر پیش رونده مردمش در کنار مشکلاتی نظیر بیکاری جوانان، ناممکن بودن ورود وسایل نقلیه به داخل روستا، نداشتن آب بهداشتی و... درد دیگری هم دارد؛ در این روستا به دلیل شیب زیاد، امکان ساخت مسکن مناسب و نوسازی منازل حتی با حمایت نهادهای مربوط و خیران وجود ندارد.

مجموعه دردها و مشکلاتی که موجب شده تا مسؤولان کمیته امداد خراسان شمالی و خیرانی که برای نجات مردم روستا قدم پیش نهاده اند، تنها چاره کار را انتقال روستا از محل فعلی به مکانی مسطح و سپس رفع مشکلات اشتغال و مسایل فرهنگی اهالی بیابند. در همین راستا برآن شدیم تا گفت وگویی با مدیرکل کمیته امداد درباره مشکلات این روستا داشته باشیم.

* نصف جمعیت روستا تحت پوشش کمیته هستند

مدیرکل کمیته امداد خراسان شمالی گفت: روستای دالنجان کردیه فاروج دارای 80 خانواده است که 40 خانواده آن مددجوی کمیته امداد هستند.

اهرابی اظهار داشت: یکی از اقدامات این نهاد برای توانمندسازی این منطقه محروم، شناسایی وضعیت مسکن و اشتغال، بررسی اوضاع فرهنگی، تحصیلی و معیشت خانوار بود که با همکاری خیران در حال انجام است.

وی با بیان اینکه کمیته امداد طی سال 92 این روستای محروم را شناسایی کرد، افزود: خانه‌های این روستا با بافت فرسوده در سراشیبی قرار گرفته و در صورت وقوع زلزله و بلایای طبیعی بشدت دچار خسارت می‌شود.

اهرابی خاطرنشان کرد: با شناسایی خیران برای کمک به مردم این روستا، در فاز نخست، دو هزار متر مسکن با اعتباری بالغ بر هشت میلیارد و 500 میلیون ریال از محل کمک‌های خیران و کمیته امداد پیش‌بینی شد که در فاز نخست این طرح، خیران پرداخت 6 میلیارد و 250 میلیون ریال را جهت ساخت 40 واحد مسکونی، مسجد، حصارکشی و اقدامات دیگر تعهد کرده بودند که تاکنون سه میلیارد ریال از این مبلغ پرداخت شده است.

* خیران به نیمی از تعهد خود عمل کرده اند

وی یادآور شد : خیران تاکنون حدود 50 درصد از تعهدات خود را عملیاتی کرده‌اند.

اهرابی تصریح کرد: در زمینه اجرای 40 واحد مسکونی، خیران پرداخت دو میلیارد و 800 میلیون ریال را تعهد کرده‌اند که تاکنون دو میلیارد و 350 میلیون ریال آن جذب شده است. کمیته امداد نیز پرداخت 800 میلیون ریال آن را تعهد کرد که تاکنون یک میلیارد و 800 میلیون ریال پرداخته است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان‌شمالی اظهار داشت: 527 میلیون ریال تسهیلات در قالب وام نیز از سوی بانک‌ها پرداخت شده است.

اهرابی افزود: ساخت مسجد روستای دالنجان کردیه فاروج نیز در مساحت 225 متر با اعتبار یک میلیارد و 310 میلیون ریال آغاز شد که اکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی گفت: خیران برای هشت هزار متر حصارکشی در این روستا اعتباری دو میلیارد و 400 میلیون ریالی را تعهد کرده‌اند که تاکنون مبلغی پرداخت نشده؛ برای ساخت سرویس بهداشتی نیز 450 میلیون ریال تعهد شده که با جذب 340 میلیون ریال اکنون 100 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

اهرابی نیازمندی‌های دالنجان کردیه فاروج را طرح انتقال آب با اعتبار 200 میلیون ریال، انشعابات آب با اعتبار 200 میلیون ریال، گازرسانی با اعتبار 400 میلیون ریال و برق‌رسانی با اعتبار 200 میلیون ریال عنوان کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.