قدس آنلاین/ بیرجند: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: امسال با احتساب دو اثر ثبت شده از ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ایران با دو پله صعود در رتبه ۱۱ جهانی پس از آمریکا از لحاظ تعداد آثار ثبتی قرار گرفت.

صعود ایران ‌به رتبه ۱۱ ثبت جهانی آثار در فهرست میراث جهانی یونسکو

به گزارش خبرنگار ما، حسن رمضانی در جمع خبرنگاران با اشاره به ثبت جهانی بیابان لوت اظهار داشت: بیابان لوت به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران و سومین اثر جهانی استان با دارا بودن ویژگی‌های منحصر به فرد در مرداد ماه 93 به شماره 203 در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شد و در مهرماه 94 مورد بازدید ارزیابان یونسکو قرار گرفت و در تیر ماه امسال در فهرست میراث جهانی ثبت شد.

وی افزود: این بیابان با دارا بودن ویژگی‌های تاریخی زمین شناسی و ژئومورفولوژیکی شرایط ثبت در فهرست میراث جهانی را کسب کرد که دارای ویژگی‌های منحصر به فردی مانند بلندترین تپه‌های ماسه‌ای، بلندترین کلوت‌ها و گرم‌ترین نقطه زمین است.

وی افزود: ویژگی‌های منحصر به فرد کویر لوت توانسته دانشمندان و گردشگران زیادی را به این منطقه بکشاند.

وی با بیان اینکه همچنین در مسیر ثبت جهانی بیابان لوت دو اثر منحصر به فرد «کوه‌های مریخی و نخلستان دهسلم» در شهرستان نهبندان ثبت میراث طبیعی- ملی شدند، افزود: کوه‌های مریخی دارای 25 کیلومتر طول و یک کیلومتر عرض بوده و به رنگ‌های قرمز و خاکستری و سفید دیده می‌شوند. این کوه‌ها رسوبی بوده و بدون پوشش گیاهی هستند.

وی گفت: ارتفاع این کوه‌ها نسبت به دشت‌های اطراف از 5 تا 100 متر متغیر است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.