قدس آنلاین/ وحید صدر: «فنی و حرفه ای» نامی آشناست برای آنان که دنبال یادگیری حرفه ای عملی هستند و می تواند راهگشای معضل اشتغال کسانی شود که علاقه ای به دروس تئوری نداشته و ندارند.

 مدرک گرایی، آفت اشتغال جوانان ایلامی

یادگیری فن و حرفه از قدیم وجود داشته به طوری که بسیاری از مشاغل از پدر به فرزند به صورت موروثی و تجربی به ارث رسیده و فرزندان در جوانی به شاگردی پدر پرداخته و به نوعی می توان گفت که پدران دارای فن و هنر، نخستین مربیان و معلمان بوده اند.

امروزه کشورهایی که به امر آموزش علمی و عملی مهارت های فنی و حرفه ای روی آورده و  همه تلاش خود را بر فنون بازارمحور گذاشته اند، بیشترین صنایع و بازارهای جهانی را تسخیر کرده اند و در حوزه اشتغال و اقتصاد با مشکلات کمتری مواجه هستند و به جرأت می توان گفت که در این گونه ممالک، هر خانواده ای به یک کارگاه کوچک و زودبازده تولیدی تبدیل شده و دغدغه ها به حداقل رسیده است.

 

* مهارت آموزی به باور مردم تبدیل شود

یکی از شهروندان ایلامی در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه بیشتر افراد جویای کار و فارغ التحصیلان هیچ رغبتی برای ورود به شغل های تولیدمحور، بازارمحور و محصول محور ندارند و بیشتر افراد دوست دارند که ضمن استخدام در یک مجموعه، به امور اداری روزمره و پشت میزنشینی بپردازند، می گوید: تا در جامعه برای امر مهارت آموزی، فرهنگ سازی و بسترسازی مناسب صورت نگیرد و مهارت آموزی و ضرورت بهره گیری از آموزش های فنی و حرفه ای به یک باور درونی در مردم تبدیل نشود و از تولیدگران، صنعتگران، کارآفرینان به نحو شایسته، علمی و عملیاتی حمایت به عمل نیاید، نمی توان به آینده اشتغال و کارآفرینی، امیدوار بود.

حمیدرضا احمدی با اشاره به اینکه بروکراسی سخت اداری، قوانین دست و پاگیر، عوارض و مالیات ها، سیل خروشان بیکاران، محدودیت ها، محرومیت ها، تحریم ها، تلاطم بازار و...، ادامه حیات، کار و تولید را بر کارخانه داران، صنعتگران و تولیدکنندگان بسیار سخت کرده است، اظهار می دارد: متأسفانه استانی غیرصنعتی، توسعه نیافته و کم جمعیتی همچون ایلام با بیشترین حجم بیکاران مواجه است و می طلبد که متولیان و مسؤولان امر و رسانه ها، با ترویج فرهنگ کسب و کار، مهارت آموزی و ایجاد کارگاه های کوچک تولیدی اقتصادی و زودبازده، دین خود را به خیل جمعیت بیکار استان ادا کنند.

 

* مهارت آموزی لازمه ورود به بازار کار

یکی دیگر از شهروندان ایلامی با بیان اینکه لازمه ورود به بازار کار؛ داشتن مهارت در یک زمینه شغلی است، می گوید: علی رغم گسترش دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در اقصی نقاط کشور، متأسفانه خروجی این مراکز صرفاً مدرک تحصیلی است که تنها سطح توقع فارغ التحصیلان را بالاتر برده و انرژی کار را از آن ها گرفته است.

یاسر مولایی با اشاره به اینکه در گذشته می بایست برای ورود به مراکز آموزش عالی سخت تلاش کرد و تنها نخبگان به این مراکز راه می یافتند و بعد از فارغ التحصیلی دغدغه اشتغال نداشته اند، می افزاید: در حال حاضر در هر کوچه و خیابانی مرکز آموزش عالی تأسیس شده و جوانانی که می توانند بهترین دوران زندگی خود را به کسب مهارتی بپردازند، به نوعی عمر خود را تنها صرف حفظ کردن برخی مطالب تئوری کرده و پس از فارغ التحصیلی به این فکر می کنند که برای ورود به بازار کار بایستی مهارتی کسب کنند.

 

* سرایت درک گرایی به فنی و حرفه ای!

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان ایلام با بیان اینکه آموزش های فنی و حرفه ای از سال 1348 در کشور تحت عنوان «کانون کارآموزی» فعالیت خود را آغاز کرده بود و در سال 1360 به «آموزش فنی و حرفه ای» تغییر نام داده است، می گوید: در حال حاضر 14مرکز آموزش ثابت دولتی در این استان فعالیت دارند.

رضا نصری در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه 220 آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد در سطح استان فعال هستند، اظهار می دارد: در مجموع 226 حرفه در 107 کارگاه دولتی، پذیرای علاقه مندان به مهارت آموزی است و 70 رشته نیز در آموزشگاه های آزاد استان آموزش داده می شود.

وی با اشاره به اینکه تنها شهر بدون مرکز فنی و حرفه ای استان شهر «بدره» است، بیان می دارد: در این شهر نیز به صورت پایگاه های سیار به متقاضیان آموزش های لازم داده می شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان ایلام به اشتغال 792 نفر از فارغ التحصیلان مراکز فنی و حرفه ای استان در سال گذشته اشاره می کند.

رضا نصری مشکل عمده اشتغال استان را شمار زیاد دانش آموختگان مراکز آموزش عالی و رواج مدرک گرایی در این مراکز عنوان می کند و یادآور می شود: علی رغم فلسفه این مراکز که آموزش حرفه برای ایجاد شغل است، متأسفانه برخی افراد صرفاً برای کسب یک مدرک به این مراکز مراجعه می کنند که به عنوان یک آفت به فنی و حرفه ای سرایت کرده است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.