مریم غلام پور

 میزان توانمندی نیروی انسانی ، شاخص مهم توسعه

به اعتقاد کارشناسان، بهترین روش ایجاد اشتغال و حل مسأله بیکاری، "گسترش فرهنگ کارآفرینی در جامعه" است. چندین سال است که جامعه ما از بیکاری جوانان رنج می‌برد و اگرچه هر روز بیش از پیش تاوان سنگین بیکاری جوانان را می‌پردازیم، اما هنوز این مشکل حل نشده است.

بیکاری جوانان نه تنها ضرر و زیان‌های گوناگون اقتصادی و اجتماعی برای جامعه ما ایجاد نموده است، بلکه ضربات سنگین فرهنگی و اخلاقی به جامعه وارد کرده است. به گفته جامعه‌شناسان و کارشناسان، یکی از علل اصلی رشد بزهکاری در جوانان امروز جامعه، "بیکاری" است. بنابراین باید برای این مشکل اساسی کشور چاره‌اندیشی شود و از راه‌های درست و مناسب، آن را حل کرد، و هرچه زودتر برای جوانان ایجاد اشتغال نمود.

حال راه‌های ایجاد اشتغال و کسب و کار کدام‌اند؟ چه کسانی می‌توانند مشکل بیکاری و کمبود اشتغال را در جامعه حل کنند؟ کمتر جوانی را می‌توان در جامعه یافت که برای کسب و کار چشمش به دولت و کارهای دولتی نباشد. اکثر آن‌ها با وجود آن‌که می‌دانند حقوق و دستمزد در بخش دولتی پایین است و در حال حاضر اکثر کارکنان دولت با مشکل کمبود حقوق روبه‌رو هستند، ولی با این وجود، جویای کار در ادارات و سازمان‌های دولتی هستند.

یکی از نکاتی که باید برای جوانان و اکثر مردم روشن شود، این است که دولت نه توان جذب نیروی انسانی جدید را دارد و نه این‌که باید به او اجازه داده شود که نیروی انسانی خود را بیش از این افزایش دهد. پس با این وجود باید جوانان خودشان باید با تلاش وپشتکار حرفه ای را کسب کنند.

در این زمینه مدیر  کل آموزش فنی حرفه ای گیلان میزان توانمندی نیروی انسانی را یکی از شاخص های رسمی برای توسعه در هر کشور دانست و با اشاره به آمادگی مراکز فنی و حرفه ای گیلان برای ارایه آموزش های مهارتی به علاقه مندان اظهار کرد : در این مراکز ، دوره های آموزشی متنوع در خوزه هایی از جمله صنعت ، خدمات و کشاورزی ارایه می شود .

به گفته رحیم عطایی پور ، آموزش فنی و حرفه ای در توانمندسازی نیروی انسانی بسیار با اهمیت است و زمینه شکوفایی استعدادهای افراد خلاق را فراهم می آورد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.