حسین پورحسین: هفدهمین اردوی دانش‌آموزان عشایر کشور با حضور معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، مدیرکل دفتر امور مناطق کمتر توسعه یافته و عشایر وزارت و همچنین معاون پرورشی و تربیتی آموزش و پرورش خراسان رضوی و جمعی از معاونین و مدیران آموزش و پرورش مشهد و با شرکت ۷۰۰ نفر از دانش‌آموزان عشایر سراسر کشور و مربیان آن‌ها در اردوگاه تربیتی ثامن الحجج(ع) مشهد افتتاح شد.

باید حرفه و فن بومی بسازیم

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در برنامه افتتاحیه این اردو با اعلام اینکه 36 هزار دانش‌آموز شهید و 5 هزار معلم شهید با ایثار و فداکاری فضای نفس کشیدن را برای ما فراهم کرده‌اند، گفت: عشایر و جوانان غیور و شایسته میهن اسلامی پرچم پرافتخار شهدا را بر دوش گرفته و با شایستگی در این اردوگاه افتخار پابوسی حرم مطهر علی بن موسی الرضا(ع) را پیدا کرده‌اند.

حمیدرضا کفاش، دانش‌آموزان عشایر را توانمند و تأثیرگذار در اشاعه فرهنگ و سنن بومی و محلی برشمرد و با اشاره به کمبود امکانات گفت: زندگی علامه طباطبایی، معلم شهید مطهری و پروفسور حسابی در نهایت کمبود امکانات از آن‌ها انسان‌های تأثیرگذاری ساخته است. انسان‌ها امکانات ایجاد می‌کنند، اما امکانات آدم نمی‌سازد.

وی با بیان اینکه بزرگان و عشایر اراده بزرگی داشته‌اند و هرگز از کمبود امکانات گلایه نداشته و با محیط و جامعه قهر نکرده‌اند، گفت: عشایر بودن مانع رشد علمی و بروز توانمندی‌ها نیست و ما باید شاکر و سپاسگزار اخلاق و ادب عشایر باشیم و از هر کسی که خدمت می‌کند، قدردانی کنیم.

وی با تأکید بر اینکه ما باید شکرگزار پدر و مادر باشیم و با بهره‌گیری از مهارت اندوزی مددیار خانواده باشیم، گفت: دانش‌آموزان عشایر با مهارت آموزی می‌توانند با بسیاری از مدعیان رقابت کنند و موانع را از پیش رو بردارند، در حالی که بسیاری با همه دارایی دچار کم کاری هستند و باید آموزش را تنها در کلاس درس نبینیم و مهم‌تر از آن یادگیری و مهارت اندوزی و توجه به سنت‌ها و رسوم و آداب و فرهنگ و گویش و لباس بومی و فرهنگ ایرانی و اسلامی است.

حمیدرضاکفاش گفت: فرهنگ بومی و منطقه‌ای و زبان‌های محلی و پوشش‌های رنگارنگ و متنوع باید تقویت شود و حرفه و فن بومی گسترش یابد و در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت‌های عالی در جهت تقویت صنایع دستی، بومی محلی به انجام رسیده است.

وی با اشاره به اینکه علمی که تبدیل به ثروت نشود، علم نیست، افزود: دانش باید برای جامعه به سرمایه انسانی تبدیل شود و هنرها و فرهنگ بومی و تولیدات آن را برای گذران زندگی باید تقویت کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با قدس گفت: باید با فراهم کردن زمینه‌های متنوع آموزشی، مهارت آموزی‌های فنی و حرفه‌ای و برنامه‌هایی نظیر اردوهای عشایری آشنایی بین اقوام و قومیت‌ها و عشایر را با هم گسترش دهیم و با تقویت هویت ایرانی اسلامی وحدت و انسجام را در میان اقوام و عشایر مدنظر قرار دهیم.

مدیرکل دفتر امور مناطق کمتر توسعه یافته و عشایر کشور هم درباره فعالیت‌های اردویی گفت: نگاه دولت به مناطق کم برخوردار بسیار حساس است و علاوه بر آموزش، تربیت دینی، سیاسی، علمی، اعتقادی و اقتصادی براساس سند تحول بنیادین و آنچه در آن آمده است، می‌خواهیم انسان بسازیم.

علی نقی یزدان پناه با اعلام اینکه 1600 دانش‌آموز عشایر بازمانده از تحصیل جذب کلاس شده‌اند، افزود: 199 مرکز شبانه روزی دایر شده است، در حالی که سیاست آموزش و پرورش بر عدم توسعه آن بوده است و این به آن معناست که آموزش و پرورش توجه ویژه‌ای به دانش‌آموزان عشایر دارد.

وی با اشاره به اینکه در برنامه‌های شبی با قرآن چندین دانش‌آموز عشایری حافظ قرآن داشته‌ایم، به خبرنگار قدس گفت: برپایی اردوی عشایری، فعالیتی تربیتی با هدف مسؤولیت پذیری، تقویت اعتماد به نفس، تواضع و فروتنی، تعاون و روحیه مشارکت پذیری برای دانش‌آموزان است.

مدیرکل دفتر عشایر وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اردوهای عشایری هدفمند و در جهت تقویت صفات حسنه بین دانش‌آموزان است، گفت: یکی از دستاوردهای این اردوها ایجاد اخلاق و صفات نیکو و نمایش فرهنگ‌های مختلف و متنوع بین دانش‌آموزان است و زیارت بارگاه نورانی علی بن موسی الرضا(ع) هم بهترین هدیه‌ای است که دانش‌آموزان از این سفر اردویی معنوی دریافت می‌کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.