معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در برنامه افتتاحیه این اردو با اعلام اینکه 36 هزار دانشآموز شهید و 5 هزار معلم شهید با ایثار و فداکاری فضای نفس کشیدن را برای ما فراهم کردهاند، گفت: عشایر و جوانان غیور و شایسته میهن اسلامی پرچم پرافتخار شهدا را بر دوش گرفته و با شایستگی در این اردوگاه افتخار پابوسی حرم مطهر علی بن موسی الرضا(ع) را پیدا کردهاند.
حمیدرضا کفاش، دانشآموزان عشایر را توانمند و تأثیرگذار در اشاعه فرهنگ و سنن بومی و محلی برشمرد و با اشاره به کمبود امکانات گفت: زندگی علامه طباطبایی، معلم شهید مطهری و پروفسور حسابی در نهایت کمبود امکانات از آنها انسانهای تأثیرگذاری ساخته است. انسانها امکانات ایجاد میکنند، اما امکانات آدم نمیسازد.
وی با بیان اینکه بزرگان و عشایر اراده بزرگی داشتهاند و هرگز از کمبود امکانات گلایه نداشته و با محیط و جامعه قهر نکردهاند، گفت: عشایر بودن مانع رشد علمی و بروز توانمندیها نیست و ما باید شاکر و سپاسگزار اخلاق و ادب عشایر باشیم و از هر کسی که خدمت میکند، قدردانی کنیم.
وی با تأکید بر اینکه ما باید شکرگزار پدر و مادر باشیم و با بهرهگیری از مهارت اندوزی مددیار خانواده باشیم، گفت: دانشآموزان عشایر با مهارت آموزی میتوانند با بسیاری از مدعیان رقابت کنند و موانع را از پیش رو بردارند، در حالی که بسیاری با همه دارایی دچار کم کاری هستند و باید آموزش را تنها در کلاس درس نبینیم و مهمتر از آن یادگیری و مهارت اندوزی و توجه به سنتها و رسوم و آداب و فرهنگ و گویش و لباس بومی و فرهنگ ایرانی و اسلامی است.
حمیدرضاکفاش گفت: فرهنگ بومی و منطقهای و زبانهای محلی و پوششهای رنگارنگ و متنوع باید تقویت شود و حرفه و فن بومی گسترش یابد و در راستای اقتصاد مقاومتی حرکتهای عالی در جهت تقویت صنایع دستی، بومی محلی به انجام رسیده است.
وی با اشاره به اینکه علمی که تبدیل به ثروت نشود، علم نیست، افزود: دانش باید برای جامعه به سرمایه انسانی تبدیل شود و هنرها و فرهنگ بومی و تولیدات آن را برای گذران زندگی باید تقویت کنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با قدس گفت: باید با فراهم کردن زمینههای متنوع آموزشی، مهارت آموزیهای فنی و حرفهای و برنامههایی نظیر اردوهای عشایری آشنایی بین اقوام و قومیتها و عشایر را با هم گسترش دهیم و با تقویت هویت ایرانی اسلامی وحدت و انسجام را در میان اقوام و عشایر مدنظر قرار دهیم.
مدیرکل دفتر امور مناطق کمتر توسعه یافته و عشایر کشور هم درباره فعالیتهای اردویی گفت: نگاه دولت به مناطق کم برخوردار بسیار حساس است و علاوه بر آموزش، تربیت دینی، سیاسی، علمی، اعتقادی و اقتصادی براساس سند تحول بنیادین و آنچه در آن آمده است، میخواهیم انسان بسازیم.
علی نقی یزدان پناه با اعلام اینکه 1600 دانشآموز عشایر بازمانده از تحصیل جذب کلاس شدهاند، افزود: 199 مرکز شبانه روزی دایر شده است، در حالی که سیاست آموزش و پرورش بر عدم توسعه آن بوده است و این به آن معناست که آموزش و پرورش توجه ویژهای به دانشآموزان عشایر دارد.
وی با اشاره به اینکه در برنامههای شبی با قرآن چندین دانشآموز عشایری حافظ قرآن داشتهایم، به خبرنگار قدس گفت: برپایی اردوی عشایری، فعالیتی تربیتی با هدف مسؤولیت پذیری، تقویت اعتماد به نفس، تواضع و فروتنی، تعاون و روحیه مشارکت پذیری برای دانشآموزان است.
مدیرکل دفتر عشایر وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اردوهای عشایری هدفمند و در جهت تقویت صفات حسنه بین دانشآموزان است، گفت: یکی از دستاوردهای این اردوها ایجاد اخلاق و صفات نیکو و نمایش فرهنگهای مختلف و متنوع بین دانشآموزان است و زیارت بارگاه نورانی علی بن موسی الرضا(ع) هم بهترین هدیهای است که دانشآموزان از این سفر اردویی معنوی دریافت میکنند.
نظر شما