فرهنگ- خدیجه زمانیان: یک نویسنده درباره بهبود فضای نشر و ایجاد رغبت در جامعه برای مطالعه گفت: بهبود فضای نشر و ترغیب جامعه به مطالعه کتاب به عوامل متعددی برمی‌گردد که کمک‌های دولتی به ناشران یکی از این عوامل است.

پیشنهاد یک نویسنده برای ترغیب جامعه به مطالعه

غلامرضا رضایی که با مجموعه‌داستان «سایه تاریک کاج‌ها» در بازار کتاب حضور دارد، درباره پیشنهادش برای بهبود فضای نشر به مسایلی مثل برپایی نمایشگاه‌های کتاب و ایجاد فضای نقد در جامعه اشاره کرد و در توضیح بیشتر، به خبرنگار ما گفت: اقداماتی نظیر حمایت از حقوق نویسنده، خواننده، ناشر و رفع گرانی کتاب و اختصاص یارانه مناسب به مراکز علمی و دانشگاهی باعث ترویج صنعت نشر و ایجاد میل و رغبت در مردم برای مطالعه کتاب می‌شود.

به اعتقاد این نویسنده، برپایی نمایشگاه‌های کتاب و ترویج نقد سالم در جامعه مطبوعاتی و رسانه‌ای به پویا شدن فضای نشر کمک بسیاری میکند.

رضایی البته به نکته دیگری هم اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر فضای نقد در بعضی مطبوعات بر مبنای لابی‌گری و رفاقت افراد با هم ایجاد شده و فضای نقد در رادیو و تلویزیون نیز خط‌کشی شده است. با توجه به این مسایل، کتاب‌هایی در معرض نقد و معرفی رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب قرار می‌گیرند که پتانسیل چندانی ندارند و مورد توجه مخاطبان واقع نمی‌شوند. این مسأله باعث می‌شود که رسانه‌ها کارکرد خود را از دست بدهند و مورد اطمینان مردم و مخاطب نباشند.  غلامرضا رضایی متولد سال 1341 در مسجد سلیمان است. از این نویسنده پیش از این مجموعهداستان‌های «نیمدری»، «دختری با عطر آدامس خروسنشان»، «عاشقانه مارها» و رمان «وقتی فاخته می‌خواند» به بازار کتاب آمده بود.مجموعه داستان «عاشقانه مارها» در سال 93 برگزیده جایزه «هفت اقلیم» شد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.