هدفی که آمریکا در آسیای شرقی دنبال می‌کند، ایجاد اهرم فشار یا به نوعی نفوذ سیاسی در منطقه است و استقرار «تاد» در کره جنوبی در راستای همین اهداف است.

اهرم فشار آمریکا در کره، سامانه موشکی «تاد»

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، «تاد» سامانه موشکی ضد بالستیک است (Terminal High Altitude Area Defense) که توسط شرکت لاکهید مارتین آمریکا ساخته شده است. موشک این سامانه کلاهک حمل نمی‌کند بلکه با ایجاد انرژی جنبشی موشک دشمن را نابود می‌کند. استقرار این سامانه توسط آمریکا در جنوب شرقی کره جنوبی، شهر سئونگ‌جو، واکنش کشورهای کره شمالی، چین، روسیه و اعتراض بعضی از مردم کره جنوبی را به دنبال داشته است.

ادعای سئول

برد سامانه تاد به اندازه‌ای است که کره‌شمالی، چین و حتی بخشهایی از روسیه را پوشش می‌دهد و امنیت ملی این کشورها را به خطر انداخته است، از این رو مسکو و پکن مخالفت شدیدی با استقرار تاد دارند. کره جنوبی برای رفع نگرانی این کشورها دلیل اصلی استقرار تاد را دفاع در برابر حملات احتمالی کره شمالی اعلام کرده است، اما ادعای سئول نه تنها نگرانی این کشورها را کاهش نمی‌دهد، بلکه اصرار بر استقرار تاد اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند، زیرا این نگرانی‌ها دلیل دیگری دارد.

هژمونی آمریکا به دنبال تغییر سیاست خارجی روسیه و چین

موضوع اصلی هژمون طلبی آمریکاست. در سالهای اخیر کاخ سفید به صراحت اعلام کرده بود که «آمریکا از منطقه آسیا غفلت کرده است و باید به دنبال راههایی برای کنترل منطقه باشیم». شاید شکافهایی که روسیه و چین در سالهای اخیر در قدرت  آمریکا به وجود آورده‌اند، دلیل این نتیجه‌گیری کاخ سفید باشد.                                                                 

نفوذ نظامی زمینه‌ای برای نفوذ سیاسی

از این رو هدفی که آمریکا در آسیای شرقی دنبال می‌کند، ایجاد اهرم فشار یا به نوعی نفوذ سیاسی در منطقه است و استقرار  تاد در کره جنوبی در راستای همین اهداف است. شاید سوالی که در وهله اول  پیش می‌آید این باشد که این سامانه «دفاعی» است و چه ارتباطی به اهرم فشار دارد؟                                                                                                          

در پاسخ این سوال باید گفت که آنچه امروزه در سیاست خارجه کشورها معنا دارد، توان نفوذ نظامی و به دنبال آن نفوذ سیاسی است. این سامانه در ایجاد ظرفیت برای خنثی کردن اقدامات احتمالی چین و روسیه بسیار موثر و به یقین ابزار سیاست خارجه آمریکا در آینده است، استقرار تاد موجب افزایش قدرت نسبی و پرستیژ بین‌المللی آمریکاست.

اعتراض مردم کره جنوبی

مردم منطقه سئونگ‌جو در کره جنوبی از دیگر مخالفان استقرار تاد هستند. آنها می‌گویند که تششعات راداری سامانه موشکی تاد سرطان‌زا بوده و تهدید جدی برای سلامت مردم محسوب می‌شود. البته حکومت کره جنوبی این ادعای مردم را رد کرده است و گفته چنین خطری برای مردم ندارد.

کاهش دامنه امنیت می‌تواند دلیل دیگر اعتراض مردم باشد. چون ابزارهای نظامی مانند تاد، حساسیت یک منطقه را بالا برده و آنرا از حالت عادی خارج می‌کند. از این پس مردم سئونگ‌جو در یک ناحیه‌ نظامی که قدرتها توجه زیادی به آن دارند، زندگی می‌کنند که این ضریب امنیت شهر سئونگ‌جو را کاهش می‌دهد.

تبعات استقرار سامانه موشکی تاد

این اقدام کره جنوبی تنش را در منطقه بالا برده و از آنجا که درصد زیادی از منابع انرژی این کشور از دریایی جنوبی چین عبور می‌کند، هر لحظه باید منتظر اقدام تلافی‌جویانه پکن در این پهنه آبی باشد.

کاهش روابط اقتصادی چین و کره جنوبی به دنبال کم رنگ شدن «اعتماد متقابل» از دیگر تبعات این اقدام کره جنوبی است. خبرها حاکی از آن است که شرکتها و موسسات چینی از حضور در برنامه‌های اقتصادی کره جنوبی خودداری می‌کنند که این عامل در اقتصاد دو کشور تاثیر منفی خواهد داشت.

آمریکایی‌گرایی کره جنوبی به یقین قطب‌بندی در منطقه را افزایش داده و آمریکا هم با فروش تسلیحات خود از این رقابت تسلیحاتی در منطقه سود می‌برد که این نظامی‌گری در منطقه،  به جای حل مسالمت آمیز اختلافات را به دنبال خواهد داشت.

به یقین اقدامات کره شمالی برای گسترش نیروی نظامی خود بیش از گذشته افزایش می‌یابد و آخرین کانال‌ها برای بازگشت آرامش میان دو کره از بین می‌رود.
ادامه اعتراضات مردم کره جنوبی می‌تواند نقطه شروع ناآرامی‌های داخلی و تهدیدی برای حکومت مرکزی باشد که چندگانگی را در تصمیمات سئول به وجود می‌آورد.

تلاش آمریکا برای متحد کردن کشورهایی مانند کره جنوبی یا ژاپن و نفوذ نظامی، قطب‌بندی سیاسی در منطقه را افزایش می‌دهد که این موجب نگرانی روسیه در آسیای شرقی است و روابط بین دو طرف را تیره‌تر می‌کند، زیرا این اقدامات،  ادامه طرحهای سامانه موشکی آمریکا در رومانی است.

در مجموع درست است که کره جنوبی به عنوان متحد آمریکا در منطقه فعالیت می‌کند، اما اگر در یک اقدام ملی و داخلی، بدون دخالت آمریکا، به استقرار چنین سامانه‌ای مبادرت می‌ورزید، شاید شدت تنشها کم‌تر بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.