چندین هزار نفر از نیروهای مسلح و امنیتی ترکیه پایگاه هوایی ناتو در این کشور موسوم به اینجرلیک را به منظور جلوگیری از وقوع کودتای جدید و بازرسی‌های ویژه تحت محاصره خود قرار دادند.

نیروهای امنیتی ترکیه پایگاه اینجرلیک را محاصره کردند/ بیم آنکارا از اجرای یک کودتای جدید

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم ، حدود هفت هزار پلیس مسلح به همراه تجهیزات زرهی سنگین پایگاه هوایی اینجرلیک را که مورد استفاده ناتو در آدانا بود محاصره کردند. مقامات رسمی ترکیه دلیل این امر را بررسی‌های امنیتی عنوان کردند.

هنوز هیچ توضیح رسمی در مورد این امر داده نشده ولی ذهن‌ها درگیر بروز یک کودتای جدید یا بازدید افراد ویژه از این پایگاه است.

پلیس آدانا قبلا در مورد تلاش برای اجرای یک کودتای جدید هشدار داده بود و نیروهای امنیتی در حالت آماده باش بودند. ورودی این پایگاه در حال حاضر بسته شده است.

نیروهای امنیتی مسلح و تجهیزات زرهی که توسط پلیس ویژه ترکیه مورد استفاده قرار می‌گیرد در اطراف پایگاه اینجرلیک قابل مشاهده است.

وزیر ترکیه در امور اتحادیه اروپا طی یک پست توئیتری سعی کرد تا این شرایط را عادی و پیش پا افتاده جلوه دهد و گفت: «بازرسی امنیتی این پایگاه انجام شد.»

برخی از حامیان رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در اطراف این پایگاه تجمع کرده‌اند، اما شرایط خیلی نگران کننده به نظر نمی‌رسد تا به بسته ماندن این پایگاه منجر شود.

در روز پنج شنبه 7 مرداد نیز تظاهرات گسترده‌ای به سمت پایگاه ناتو صورت گرفت که طی آن مردم با بلندگو شعارهای ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی سر دادند. معترضین بر این باور بودند که رد پای آمریکا در کودتای نافرجام روز 25 تیر ماه که منجر به مرگ 270 نفر از مردم ترکیه شد دیده می‌شود.

طی این کودتا که به شکست منجر شد، ده‌ها هزار نفر از مردم ترکیه از قبیل نظامیان، پلیس‌ها، قضات، دست اندرکاران رسانه‌ای و افراد خدماتی دستگیر شدند.

مقامات رسمی ترکیه اعلام کرده‌اند که فتح الله گولن که یک روحانی آمریکایی تبار است و زمانی متحد اصلی اردوغان محسوب می‌شد در حال حاضر منفورترین شخص از دید رئیس جمهور ترکیه محسوب می‌شود و عامل اصلی این کودتا بوده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.