قدس آنلاین/ سمیه شرف دینی: فعالیت های معدن و معدنکاری طی سال های اخیر عرصه های طبیعی و بکر همچون آبشارها، چشمه ها، سنگ آب ها و دره سنگ های زیبا و منحصر به فرد، مراتع و سایر منابع خدادادی را مورد هجمه قرار داده و در حال تبدیل شدن به طبیعت زشت، خشن و بدون استفاده می باشد.

   روستاهای یزد زیر پنجه های معدنکاران

در استان یزد نیز بسیاری از روستاها از جمله توران پشت، ندوشن ودره زرشک و... قربانی زیاده خواهی های افراد سودجو شده و بتدریج سر و کله بلدوزرها شان دراین روستاها پیدا شد تا زمین را عمیق و عمیق‌تر کنند و در جست‌وجوی ماده معدنی بکاوند و حاصل تلاش‌های شبانه‌روزی آن ها، چاله‌های بزرگی است که در دل کوه و دشت ایجاد شده و حتی تا کیلومترها اثری از حیات هیچ گیاه و جانوری نیست.

روستای تاریخی توران پشت یکی از روستاهای هدف گردشگری می باشد چشمه ‎‎های آهکی این روستا یکی از زیباترین چشمه های جوشان کشور به شمار می‎‎رود و قابلیت پذیرایی از طبیعت دوستان، علاقه مندان به زمین شناسی و چشمه های آب گرم را دارد ولی در سال‎‎های اخیر توسعه بی‎‎رویه معادن در مجاورت این چشمه‎‎ها، این منطقه را به سمت نابودی سوق داده است.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد بشدت نسبت به این موضوع انتقاد کرده و حتی در سفر معاون رئیس جمهور به استان، این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

قطب دامپروری استان هم این روزها روی معادن می لغزد و از دست می رود. معادنی که بدون داشتن منفعتی برای مردم منطقه هر روز برشمارشان افزوده می شود و مراتع این منطقه را با خاک یکسان می کند.

 

* چنگی بر صورت زیبای طبیعت!

یكی از فعالان محیط زیست ندوشن گفت: به دلیل وجود معان گوناگون و سنگ‌های تراورتن در منطقه، فرد یا افرادی نقاطی را به نام خود ثبت کرده و در حال استخراج و بهره‌برداری تراورتن هستند.

فضل الله رحیمیان تصریح کرد: فعالیت‏‏های معدنكاری در حال حاضر همانند چنگی به صورت نمای زیبای طبیعت و آبشارهای منطقه را مخدوش كرده است.

عضو شورای شهر ندوشن نیز با بیان اینکه 5 تا 6هزار نفر مستقیم و غیرمستقیم از طریق مراتع ندوشن ارتزاق می‌کنند، تصریح کرد: 300خانوار ندوشن به صورت مستقیم دامدار هستند و به نوعی زمینه فعالیت آن ها در مراتع است و این در حالی است که توسعه معادن در این بخش با فعالیت های دامداری کاملاً مغایرت دارد.

ناصر بابایی افزود: گودبرداری عمیق در محل اکتشاف و بهره‏‌برداری از معادن منطقه مشکلات زیادی را در کنار تخریب مراتع به دنبال دارد؛ زیرا این عمق، اغلب به سطح آب‎های زیرزمینی منطقه می‎رسد و تبخیر آن ها را به دنبال خواهد داشت و گاهی نیز حفاری‌ها منجر به دپوی حجم وسیعی از خاک‎برداری و تخریب بخش‎هایی از مراتع منطقه شده است.

وی باقی ماندن ضایعات و پسماند معادن در مراتع را یادآور شد و گفت: این هم معضل دیگری است که با به جا گذاشتن ظروف یک بار مصرف و برخی از پسماندهای معدنی در مراتع، ایجاد شده و افزون بر از بین بردن دام‎ها، وحوش منطقه را نیز در معرض نابودی قرار می‌دهد.

بابایی با اشاره به مشرف بودن منطقه ندوشن به دشت یزد- اردکان که از آلودگی شدید نیز رنج می‌برد، تصریح کرد: قطعا آب و هوای ندوشن مستقیما بر وضعیت این دشت تأثیرگذار است و با توجه به اینکه باد غالب در شهر یزد نیز از این منطقه وارد استان می‎شود، گرد و غبار و ریزگردهای ناشی از بهره‌‏برداری از معادن ندوشن را به دیگر نقاط استان بسط می‌دهد.

 

* تصویب یک قانون تخریب گر!

معاون فنی محیط زیست استان یزد هم در خصوص فعالیت های بی رویه معدنکاران با بیان اینکه سازمان محیط زیست تا سال 88 در خصوص مناطقی که احساس می شد به دنبال آن تخریب و مزاحمت محیط زیست را در بر دارد اول مورد پایش قرار می گرفت و با بهره برداری معادن مخالفت می شد اما از سال 88 به بعد با تصویب قانون رفع موانع تولید و سرمایه گذاری، سازمان محیط زیست از گردونه استعلام ها حذف شد و فقط در خصوص مناطق چهارگانه که 8 درصد از خاک استان را شامل می شود استعلام می شود.

حسن اکبری با بیان اینکه در بقیه مناطق که عمده معادن را تشکیل می دهند از منابع طبیعی استان برای بهره برداری معادن استعلام می شود، تصریح کرد: نکته مهم این است که اولا باید پایش صورت گیرد و مجوز برای معادنی در مناطقی که دارای پوشش گیاهی و طبیعت بکر است داده نشود و اگر هم داده می شود نظارت بعد از آن هم صورت گیرد تا به محیط زیست ضربه وارد نشود.

وی خاطرنشان ساخت: معادن منطقه ندوشن از لحاظ جایگاهی نقش استراتژِیک نداشته و همچنین در اقتصاد و اشتغال عملکردی نداشته و بیشتر معادن سنگ تزئینی و خاک می باشد که به دنبال آن اعتراضات مردمی و تخریب محیط را دارد.

اکبری افزود: این مناطق ارزش های اکوتوریستی بالایی دارند و می توانند به عنوان جاذبه های گردشگری و رونق اقتصادی پاک تری نسبت به معادن ایجاد کنند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.