معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: در جلسه شورای ثبت آثار و تعیین حریم پرونده ۱۳ اثر تاریخی و ناملموس استان گلستان برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور مورد بررسی قرار گرفت.

  ۱۳ اثر تاریخی و ناملموس استان گلستان ثبت ملی می‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان، محمد مهدی برهانی در جلسه شورای ثبت آثار و تعیین حریم اظهار داشت: با توجه به اهمیت ثبت مواریث طبیعی و معنوی در فهرست آثار ملی و جهانی دستورکار اصلی این شورا سیاست‌گذاری در حوزه ثبت و حریم آثار منقول، غیر منقول طبیعی و ناملموس است.

وی ادامه داد: از میان پرونده‌های پیشنهادی توسط اعضاء شورا ثبت آثار و تعیین حریم، 13 پرونده انتخاب و مقرر شده توسط این شورا مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان تصریح کرد: در صورت موافقت و تائیدیه شورا و پس از طی مراحل مقدماتی ثبت و حریم، پرونده‌های انتخابی با تکمیل اطلاعات لازم در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی خواهد رسید.

برهانی گفت: از این 13 پرونده ، 5 پرونده در حوزه محوطه‌های تاریخی با عناوین تپه آجن بلوک، تپه چهارمازو، تپه صالح آباد، تپه منگلی از حوزه شهرستان کلاله و شیشار تپه بندرگز است.

وی افزود:4 پرونده از میراث ناملموس(میراث معنوی) با موضوع نان قره قروتی، تان کاک، نان الزویی، نان آقاندو شهرستان گالیکش و 4 پرونده در حوزه میراث طبیعی با عنوان درخت سرخداردره پونه آرام علی‌آبادکتول، درختان ارس دره حاجی آباد کردکوی، گل‌فشان قارنیاق آق‌قلا و نفتلیجه گمیشان است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.