قدس آنلاین- هنر/ صبا کریمی خانه هنرمندان در هفته اول و دوم مردادماه میزبان آثار هنری متفاوتی از هنرمندان است که در همین راستا چهارمین نمایشگاه «چهارسوی خیال» و نمایشگاه نقاشی‌های مریم عابدی تحت عنوان «پالت مرده» را برگزار کرده است. به همین بهانه، نگاهی انداختیم به این ۲ نمایشگاه هنری که قطعاً بازدید از آن برای علاقه‌مندان هنرهای تجسمی‌همچون مجسمه‌سازی و نقاشی خالی از لطف نخواهد بود.

گره‌زدن تخیل و واقعیت با دستان هنرمندان ایرانی

 

چهارمین دوره نمایشگاه «چهارسوی خیال» از سوی انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران در خانه هنرمندان ایران برگزار شده است. این نمایشگاه گروهی از 31 تیر گشایش یافته و تا 15 مرداد در خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

در نمایشگاه گروهی مجسمه امسال، ۴۰ اثر با موضوع و تکنیک آزاد در ابعاد مختلف به نمایش درآمده است. در این دوره از نمایشگاه آثاری از تمامی ‌اعضای هیأت‌مدیره که طی ۱۵ سال اخیر در انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران فعالیت داشته‌اند و همچنین آثار اعضای کمیته‌های مختلف انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران در معرض دید هنردوستان قرار گرفته است.این دوره از نمایشگاه نسبت به سه دوره قبل با تفاوت‌هایی برگزار شده است. یکی از آنها این بود که در این دوره، نمایشگاه به‌صورت اعلام فراخوان شکل نگرفت، بلکه تصمیم بر آن شد تا از همه اعضای هیأت‌مدیره که طی این ۱۵ سال اهتمام ویژه‌‌ای برای پیشرفت انجمن داشتند دعوت شود تا این بار آنها آثار خود در قالب یک مجموعه به نمایش بگذارند. در واقع، این دوره از نمایشگاه تجلیل از تمامی ‌کسانی است که در این سال‌ها بیشترین کمک را برای پیشرفت و پیشبرد اهداف انجمن داشته‌اند.

 

هرچه می‌خواهد دل تنگت بگو

یکی از ویژگی‌های این دوره از نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته، آزاد‌بودن هنرمند در استفاده از موضوع و تکنیک‌های هنری و موادی است که اثرش را به واسطه آن خلق می‌کند. همین مسأله نشان‌دهنده حضور طیف‌های مختلف و سلیقه‌های متفاوت است. حتی مخاطب در این نمایشگاه تکنیک و اجرا و ایده‌هایی می‌بیند که شاید برای اولین بار در یک نمایشگاه مجسمه مشاهده می‌کند. از سویی دیگر، همین مسأله تاثیر بسزایی در تنوع آثار و شکوفایی تخیل و خودنمایی نگاه‌های هنری هنرمندان دارد. به همین دلیل اغلب کارهایی که در این نمایشگاه دیده می‌شود با نگاهی بکر و متفاوت عرضه شده و در نگاه مخاطب و بیننده به‌مثابه اثری است که تاکنون مشابه آنها را ندیده است.برای نمونه، به چند مورد از این آثار هنری جالب و متفاوت اشاره می‌کنیم. از آنجایی که هنرمندان در انتخاب مواد مورد نیاز برای ساخت اثر خود آزاد بودند، آثار منحصر به‌فردی را در قالب‌های آهن، برنز، سرامیک، سفال، مواد ترکیبی، سنگ مرمر، چوب، آهن، شیشه، نقش برجسته و... شاهد هستیم.

 

نگاهی متفاوت به موضوعات روزمره زندگی

یکی از آثار جالب در این نمایشگاه کاری از قدرت‌الله قادری است که از مجموعه «خاورمیانه» انتخاب شده و تکنیک ساخت آن ترکیب مواد است. در این اثر هنری نیم‌تنه‌‌ای شیشه‌‌ای از یک انسان را می‌بینیم که تمام بدن وی پر از مواد منفجره و نارنجک است. این اثر شاید تصویر درست و قابل تأملی از وضعیت خاورمیانه را پیش روی مخاطب قرار دهد.

در اثر دیگری به عنوان «آدامس‌ها» که نتیجه پروژه‌‌ای میان‌رشته‌‌ای است، یک سازه مکعبی‌شکل می‌بینیم که از آدامس‌های جویده‌شده توسط 100 نفر شکل گرفته و یک حجم بی‌نظم و پر از پیچ و خم را شکل داده است. اثری دیگری که چشم هر بیننده‌‌ای را به خود جلب می‌کند، تابلوی نقاشی از نگار مبارک‌زاده است که «دویدن روی ابرها» نام دارد و با تکنیک ترکیب مواد خلق شده است. در این کار، تابلویی از آسمان آبی را می‌بینیم که یک انسان به‌صورت برجسته و خارج از تابلو روی آن تعبیه شده و در حال دویدن روی ابرهاست. این تابلو تصویر جالبی از یک نقش سه‌بعدی است که نقاشی را با مجسمه پیوند داده است.

همچنین آثاری از محمدمهدی صنعتی با تکنیک فایبرگلاس و آهن، کاری از مریم شریفی شورجه از مجموعه «الگوها» با ترکیب آهن، «دونده قرمز» اثری از محمد دوستی با ترکیب سنگ و برنز، «گشایش» کاری از عباس مجیدی و با تکنیک برنز و... در این نمایشگاه متنوع دیده می‌شود.یکی از علل متفاوت‌بودن این نمایشگاه را می‌توان در حضور شرکت‌کنندگان آن جست‌و‌جو کرد که حضور هنرمندان حرفه‌‌ای در آن، باعث بالا رفتن کیفیت آثار شده است. علاوه بر این، باید یادآور شد که همه این آثار فروشی است و قیمت‌های آنها نیز در کنار آثار درج شده است. نمایشگاه «چهارسوی خیال» سالی یک بار از سوی انجمن با این هدف برگزار می‌شود که تکنیک و گرایش هنرمند در خلق آثار آزاد باشد و یک گفت‌وگوی هنرمندانة آزاد در نمایشگاه شکل بگیرد. چهارمین دوره این نمایشگاه نیز تا 15 مردادماه جاری دایر است. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه به محل نگارخانه‌های خانه هنرمندان ایران به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند. 

 

«پالت مرده»؛ استعاره‌‌ای از جهان هستی

همچنین نمایشگاه دیگری در خانه هنرمندان تحت عنوان «پالت مرده»، نقاشی‌های مریم عابدی، برپاست. «پالت مرده»، پالتی است محدود بر پایه سه رنگ اصلی (زرد، قرمز و آبی) که با تمرین آن، نوآموزان مراحل شناخت کامل رنگ را تجربه می‌کنند. این پالت‌ها اصولاً رنگ‌آمیزی مرده اساتید نقاشی خوانده می‌شوند. پالت مرده استعاره‌‌ای از موقعیت‌های محدود این جهانی ماست؛ موقعیتی که ما نوآموزان در حال تمرین و شناخت پایه‌های موقعیتی بهتر هستیم.

در این نمایشگاه 10 تابلو با تکنیک رنگ روغن روی بوم اجرا شده که سوژه اغلب آنها یک زن است که در فضایی سوررئالیستی جای گرفته است. برخی تابلوها با نام‌های «هیچ جا خونه آدم نمی‌شه»، «میدان آزادی»، «بعداز ظهر یک خدای جنگل»، «زنی با 5 تخم مرغ» و... روی دیوار قرار دارند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.