امروز هم چند هنرمند، سیاستمدار، زندانی و ورزشکار و ...، به لطف فضای مجازی مردند و دفن شدند و دوباره سر زندگی بازگشتند؛ این فضا، یعنی سخت تر شدن کار رسانه ای با وجود شبکه های اجتماعی و کارخبری بی هیچ تعهد حرفه ای.

قتل چهره ها با تلگرام؛ نگاهی به یک شیوه ناپسند مخاطب گیری در شبکه های اجتماعی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از سبلانه، امروز هم چند هنرمند، سیاستمدار، زندانی و ورزشکار و ...، به لطف فضای مجازی مردند و دفن شدند و دوباره سر زندگی بازگشتند؛ این فضا، یعنی سخت تر شدن کار رسانه ای با وجود شبکه های اجتماعی و کارخبری بی هیچ تعهد حرفه ای.

امروزه توسعه فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی فضایی را بوجود آورده که تمام زندگی بشری را تحت الشعاع خود قرار داده است بگونه ای که همه آحاد جامعه به نحوی در این فضا دخیل و سهیم هستند.

در همین زمینه ایجاد نرم افزارهای مختلفی همچون تلگرام، واتس آپ، لاین و...، بر گستردگی این ارتباطات افزوده است و البته به عنوان یک منبع مهم ارتباطی و اطلاعاتی در دنیا تبدیل شده است  و همین مسئله باعث شده تا افراد برخلاف گذشته، از رسانه های مکتوب و غیر مکتوب همچون روزنامه، نشریه و خبرگزاری ها و...، فاصله گرفته و با حضور در همین فضاها اطلاعات خود را در سریع ترین زمان کسب کنند.

شاید بررسی میزان بازدیدهای روزانه یک سایت خبری نسبت به گذشته، تاییدی بر این مسئله باشد و این واقعیت را به وضوح نشان دهد.

اما نکته ای مهم در این میان، بررسی صحت و سقم اخبار منتشر شده در این فضاهاست و اینکه آیا اخبار رد و بدل شده در بین مردم از طریق کانال ها و گروهای تلگرامی و ...، می تواند به عنوان یک منبع معتبر، برای اطلاع از وقایع رخ داده در جهان محسوب شود یا نه؟

شاید نگاهی بر اخبار ضد و نقیض و البته بی پایه و اساسی که در این فضاها منتشر می شود و جامعه را برای مدت زمانی در شوک فرو می برد و واقعیتی هم در دنیای بیرونی ندارد، مهر بطلانی باشد بر اعتبار اخبار رد و بدل شده در این فضاها.

امروزه کانال ها و گروههای مختلف تلگرامی و...، که همه آحاد جامعه از طریق گوشی های تلفن همراه، لپ تاپ، تبلت با آن درگیر هستند، علی رغم نشر و انعکاس سریع اخبار، اما باید اذعان کرد که نتوانسته اعتبار و اعتماد مردم را به خود جلب کنند.

درج خبرهای غیر واقعی تنها برای جذب و بیشتر کردن مخاطبان، نشر اکاذیب و..، مهر تاییدی است بر نامعتبر بودن این فضاها.

اگر بخواهیم به صورت تمثیلی و مصداقی نگاهی بر اخبار منتشر شده در این فضاها داشته باشیم، می توان به اخبار فوت چهره های سرشناس داخلی و بین المللی از جمله لیونل مسی فوتبالیست آرژانتینی تیم بارسلونا، تصادف علی دایی اسطوره فوتبال ایران و بسیاری از خبرهایی که تنها برای جذب مخاطب صورت می گیرد و باعث تشویش اذهان عمومی جامعه می شود اشاره کرد که البته همین اخبار بلافاصله نیز تکذیب می شود؛ که البته این مسئله امری قابل پیش بینی هم هست.

البته برخی از افراد نیز سوای بحث جذب مخاطب، به دنبال متشنج کردن جو جامعه هستند؛ خبر مرگ موسوی و کروبی از سران فتنه 88، در طول دوران حصر خود، از جمله شایع ترین اخبار در طول سال های اخیر بوده است؛ مرگ چندین باره ای که البته بلافاصله بعد از هر بار نشر،  تکذیب شده است.

حال در کنار همه فرصت هایی که استفاده از فضای مجازی می تواند داشته باشد قطعا قابل اعتماد نبودن این فضا بر همه مبرهن است که این مسئله فرهنگ سازی و برنامه ریزی خاصی را می طلبد.

این که رسانه ها ناخودآگاه و یا آگاهانه، در مسیر الگو گیری از فرهنگ شبکه های اجتماعی گام بردارند، موضوع خطرناکی است و باید به همکاران خود هشدار دهیم مبادا دو عرصه را باهم خلط کرده و رسالت حرفه ای خبری را فراموش کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.