قدس ‌آنلاین / ساری / حسین احمدی : با توجه به تلاش های صورت گرفته پس از انقلاب اسلامی، متاسفانه بسیاری از مشکلات همچنان پابرجاست و محرومیت پشت سرسبزی مازندران زیبا پنهان مانده است.

جیب کشاورز مازنی خالی است...

صنعتی شدن کشاورزی، ذخیره و ساماندهی آب های سطحی و تامین نیاز آبی کشاورزان، یکپارچه سازی اراضی، استقرار صنایع تبدیلی و ایجاد اشتغال پایدار کشاورزی از دغدغه هایی بود که توجه مقطعی دولت ها به این نیازها، گره ای از این مشکلات باز ننمود و مازندرانی ها همچنان در حسرت برآورده شدن این آرزوها هستند.

کشاورزان مازندرانی هنوز دغدغه های بسیاری در بخش تولید دارند و با گران شدن هرروزه نهادهای کشاورزی روزگار را به سختی سپری می کنند.

یکپارچه سازی اراضی کشاورزی که از هزینه های تولید می کاهد و کشت هدفمند را دنبال می کند، متاسفانه سالهاست که با اعتبارات لاک پشتی آرزوی دست نیافتنی شده است.

رودخانه های مازندران که شریان حیاتی کشاورزی می باشند، این روزها حال و روز خوشی نداشته و پساب های صنعتی، شهری و روستایی دیگر رمقی برای حیات شان باقی نگذاشته و هرروز شاهد مرگ تدریجی رودخانه ها هستیم.

 

توجه به کشاورزی، اولویت اقتصاد مقاومتی

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی می گوید: اگر قرار است کشور برپایه اقتصاد مقاومتی به پیش برود، راه اساسی توجه ویژه به کشاورزی ست.

دکترعلی محمد شاعری در گفتگو با خبرنگار قدس، با بیان اینکه اگر مسئولان و دستگاه ها وحدت و هم افزایی نداشته باشند رسیدن به اهداف کشاورزی دیرهنگام خواهد بود، می افزاید: باید کمک کنیم زنجیره های اصلی در بخش کشاورزی تکمیل گردد.

وی با بیان اینکه سهم کشاورزی در تولید ناخالص ملی 12 درصد است، اضافه می کند: 20 درصد اشتغال و 32 درصد کسب و کار کشور در بخش کشاورزی متمرکز می باشد.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این نکته که در سال گذشته نرخ رشد اقتصادی به دلیل فعالیت بالای بخش کشاورزی مثبت شده است، یادآور شد: روند تولید افزایش داشته و تراز کشاورزی هم اکنون مثبت است.

دکتر شاعری با بیان اینکه باید سهم بخش کشاورزی را در تولید ملی و ایجاد اشتغال و  توسعه کسب و کار افزایش داد، خاطرنشان می کند: بهره گیری از تکنولوژی‌های نوین، افزایش سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی، اصلاح الگوی کشت، ساماندهی بازار و توسعه تشکل‌های صادرات محور، می تواند موجب ایجاد تحول در بخش کشاورزی شود.

وی با ذکر این نکته که کشاورزی ما در یک سطح نیمه صنعتی قرار دارد، اظهار می کند: در بخش بازار آسیب پذیر بوده و اقتصاد کشاورزی سامان درستی ندارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تولیدات کشاورزی، صادرات محور نیست، می گوید: متاسفانه محصولات تولیدی کیفیت لازم را برای صادرات و قابلیت رقابت با بازارهای مصرف را نداشته و قیمت تمام شده نیز بالاست.

دکتر شاعری استفاده از آب های سطحی را اولویت اصلی برنامه ها می داند و ادامه می دهد: باید مدیریت بحران آب در کشور شکل بگیرد تا از سفره‌های آب زیرزمینی بیش از حد استفاه نشود که ادامه یافتن این روند می‌تواند آینده کشور را با بحران های شدید مواجه کند.  

وی یادآور می شود: مشکل اساسی در حوزه کشاورزی، در بخش توزیع محصولات و مدیریت تنظیم بازار بوده که از دغدغه های جدی تولیدکنندگان نیز می باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به وجود مافیای تغییر کاربری در دستگاه های اجرایی اشاره می کند و می گوید: اراضی کشاورزی سرمایههای کشور بوده و مدیران باید مراقب بدنه مجموعه خود باشند تا این اراضی با زد و بند، تغییر کاربری پیدا نکنند.

دکترشاعری تا کید می کند: تا وقتی کشاورزی اقتصادی نشود، کشاورزان میل به تغییر کاربری خواهند داشت.

 

کشاورزی مازندران سنتی ست

همچنین نماینده مردم قائم شهر، جویبار،سوادکوه و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی، می گوید: دربخش کشاورزی ضعف های زیادی داریم چراکه در سالهای گذشته کار زیرساختی مدون و هدفمند صورت نگرفته است.

دکتر عبدالله رضیان در گفتگو با خبرنگار قدس با اشاره به اینکه از نظر سرزمینی استعداد خوبی داریم، می افزاید: ضعف های موجود در بخش کشاورزی ناشی از نبود سیاست گذاری مناسب می باشد و در این رابطه از اتاق فکر مناسبی برخوردار نبودیم.

وی کشاورزی در مازندران را سنتی می داند و یادآور می شود: صنایع وابسته به کشاورزی باید توسعه یابد تا تولیداتی که فروش خوبی ندارند تبدیل به محصولات دیگری همچون آبمیوه شوند.

دکتر رضیان اضافه می کند: در تولید محصولات به بازارهای هدف توجه نمی کنیم و در بازاریابی نیز با مشکل مواجه هستیم.

 

حلقه مفقوده

رسانه ها بارها با طرح مشکلات، از تنگناهای این سرزمین سبز نوشتند که متاسفانه این تذکرات برای مدیران استانی و ملی، تکراری شده و دیگر خوفی از مطرح شدن آن ندارند.

به نظر می رسد وجود مدیران ناکارآمد حلقه مفقوده این نابسامانی ها بوده که باید با بهره گیری از مسولانی شایسته و دلسوز، گره این مشکلات را باز کرد.

موضوعات مطرح شده بخشی از مشکلات این سرزمین سبز است که برای درمانش برنامه ریزی بلندمدت و مدیریت توانمند می طلبد تا آیندگان هم بتوانند از این خاک رویایی، بهره ای داشته باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.