۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 407940

قدس آنلاین / جواد رستمی: آیت الله سبحانی در ادامه بررسی مبانی فکری ابن تیمیه و وهابیت درباره زیارت قبور مطالبی ارایه کرد که در ادامه می‌خوانید.

دلایل قرآنی و روایی بر زیارت قبور

وهابیت با اینکه اصل زیارت را قبول دارند، اما سفر برای زیارت را حرام می‌دانند. انسان به طور کلی به زیارت قبور عزیزان یا مقابر عمومی مسلمانان یا قبور علما و فقیهان، قبور شهیدان یا پیامبر وامامان معصوم می‌رود که در اسلام تمام این موارد مستحب و دارای آثار نیک و سازنده است.

چه اشکالی دارد مادری که فرزند خود را از دست داده گاهی بر مزار او حاضر شود و اشکی بریزد تا درد او تسکین یابد. فرزندش گوشه‌ای از دنیا جان سپرده برای زیارت قبر او سفر کند، بدون آنکه کفری بگوید یا نارضایتی از خود نسبت به خواست خدا نشان دهد برای او دعا و طلب آمرزش کند. زیارت قبرستان عمومی مسلمانان هم که سفارش پیامبر(ص) است، در جهت عبرت گرفتن از عاقبت انسان که در کنزالعمال آمده است.

زیارت قبور علما هم در جهت تکریم آن‌هاست که مدت‌ها زحمت کشیده و مانند شمع سوخته تا چراغ دین افروختند. بنابراین زیارت برای تکریم و نیز ترغیب نسل جوان به علم ودانش نیک است. زیارت شهیدان هم ترویج مکتب ایثار و شهادت را در پی دارد. دختر پیامبر(ص) هر هفته برای زیارت قبرعموی خود حمزه به احد می‌رفت و نماز می‌خواند. اما زیارت پیامبر و امامان هم در حقیقت پیمان و میثاق با آنان در ادامه راه آن‌هاست.

وهابیت با وقاحت کسانی را که به زیارت قبور می‌روند شماتت می‌کنند، اما دلایل قرآنی و حدیثی بر زیارت قبور داریم. در آیه 84 توبه، پیامبر را از نماز گزاردن بر منافق و نیز ایستادن در کنار قبرشان نهی می‌کند که بخش دوم اطلاق دارد و شامل همه زمان‌ها از دفن تا زیارت قبور می‌شود. مفسران اهل سنت همین گونه بیان کردند و این نهی خلافش یعنی جواز و شایستگی ایستادن و زیارت قبور مسلمانان را اثبات می‌کند.

دلیل روایی آنکه در صحيح مسلم، آمده است پیامبرگاهی تنها و گاهی با یاران یا همسرانش به زیارت قبور می‌رفت به آن‌ها تعلیم می‌داد چه بگویند و چگونه زیارت کنند. از آنجا که قرآن، پیامبر(ص) را اسوه حسنه معرفی می‌کند، تبعیت از اعمال این اسوه مثل زیارت قبور مسلمانان نیکوست.

در آیات و روایات منعی از حضور زنان در زیارت نیست، اصولاً فلسفه زیارت به بیان پیامبر عبرت گرفتن است که در این نباید فرقی بین زن و مرد باشد، حال آنکه وهابیت بدعتی در نهی از زیارت قبور زنان گذاشتند.

همه فرق اسلامی زیارت قبر پیامبر(ص) را مستحب می‌دانند؛ بنابراین سفر برای عمل مستحب نیز مستحب است یا حداقل حرام نیست که وهابیت سفر برای زیارت را حرام می‌دانند. جرجانی شافعی در قرن چهارم هجری می‌گوید، ما باید پیامبر را تکریم و تعظیم کنیم به دستور آیه 157 اعراف و پس از درگذشت او این وظیفه در زیارت قبر ایشان شکل می‌گیرد. نزدیک به 40 دانشمند سنی هم نقلی از پیامبر(ص) دارند که هر کس حج به جا آورد و مرا زیارت نکند، به من جفا کرده است.

وهابیت زیارت را برای ساکنان مدینه مستحب می‌دانند و سیره صحابه در سفر برای زیارت را به زیارت مسجد پیامبر(ص) تعبیر می‌کند که نماز در آن پاداش بسیاری دارد. در پاسخ می‌گوییم مسجد الاقصی نیز همان پاداش را دارد چرا برای آن سفر نمی کردند؟ سلف صالح که از دید وهابیت الگو بودند، سه شخص از آن‌ها که بسیار محترمند به نام بلال مؤذن پیامبر، عمرعبدالعزیز و عمربن خطاب را نام می‌بریم که هر سه برای زیارت پیامبر سفر کردند یا برای زیارت اجیر می‌گرفتند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.