تاجیک اسمعیلی آمادگی قبل از ازدواج و رسیدن به بلوغ عاطفی را در تداوم زندگی مشترک دخیل دانست.

در جامعه ما اشخاص با چه انگیزه‌ای ازدواج می‌کنند؟

به گزارش قدس آنلاین عزیزاله تاجیک اسمعیلی در گفت‌وگو با آناج با اشاره به افزایش میزان طلاق در جامعه، اظهار داشت: جدایی زن و شوهر از کدر شدن روابط عاطفی نشأت می‌گیرد و زمانی که دو نفر نمی‌خواهند در کنار یکدیگر باشند هیچ قانونی نمی‌تواند آن‌ها را به ادامه زندگی مجبور سازد لذا علت افزایش تعداد طلاق‌های توافقی را باید در مسایل دیگری جست‌وجو کرد.

وی افزود: هنگامی که زن و مرد تحمل مشکلات را نداشته و از حل مسئله فرار می‌کنند، بروز چنین معضلاتی قابل پیش‌بینی است، زوجین باید بلوغ عاطفی و فکری داشته باشند و تا زمانی که این بلوغ حاصل نگردد منازعه‌ها استمرار خواهد یافت.

استاد دانشگاه فرهنگیان تهران با بیان اینکه مشکلات اقتصادی تاحدی در وقوع طلاق موثر است، ابراز کرد: مشکل اساسی در این است که زوجین نسبت به برخی مسایل نگرش منفی دارند و هنگام وقوع کوچک‌ترین اختلاف اراده لازم و روحیه سازگاری را از خود نشان نمی‌دهند.

وی بیان داشت: ما از سویی در آموزش فرهنگی مشکل داریم و از طرفی دیگر خلأهای اخلاقی حل مسایل را دشوار می‌کند.

این مشاور امور خانواده «دوست داشتن» و «اخلاق» را در پایداری زندگی مهم ارزیابی کرد و توضیح داد: در طلاق‌ها آخرین مرحله قانون است و مراجعه به دادگاه می‌تواند طلاقی منصفانه را رقم بزند اما هیچ‌کس به این فکر نمی‌کند که چه عواملی موجب شد تا کار به دادگاه برسد.

وی عنوان کرد: زن و شوهر باید زندگی لذت بخش را بلد باشند، صمیمیت و عشق در فضای خانه نمایان گردد و به خواسته‌های یکدیگر توجه نمایند؛ در جامعه ما فرد با کدام انگیزه ازدواج می‌کند و چه نگرشی نسبت به متاهل شدن دارد؟ آیا حاضر است به خاطر همسرش سختی‌ها را تحمل کند و به خاطر عشقی که به او دارد در برخی مسایل کوتاه آمده و گذشت نماید؟

اسمعیلی خواستار توجه زن و شوهر به نیازهای یکدیگر شد و تاکید کرد: زوجین باید با یکدیگر درد دل کنند و مراقب یکدیگر باشند، وفاداری، محبت، احترام، توجه مقوله‌های کوچکی است که اگر به آن‌ها توجه شود زندگی شیرین می‌شود.

وی در پایان با طرح این سوال که در ازدواج‌های منجر به طلاق‌ مقوله‌های عاطفی و تعهدی تا چه حدی رعایت شده است، آمادگی برای تشکیل زندگی را از عوامل تثبیت زندگی زناشویی دانست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.