گفتمان سازی مبحث تمدنی در میان اساتید و دانشجویان یکی از مهم ترین اقدامات در راستای تحقق تمدن اسلامی است

 مانع اصلی مباحث فکری-تمدنی سیاست زدگی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، مقوله تمدن اسلامی یک مسئله اساسی و نیاز مهم برای ایران اسلامی است. اولین قدم برای پیاده سازی این مقوله ایجاد کادر و گفتمان سازی آن است. در همین راستا بسیج اساتید نشستی چند روزه در اصفهان با حضور اساتید کشور با موضوع تمدن پژوهی اسلامی برگزار کرد. در همین جهت حجت الاسلام علیرضا غلامی که از اساتید مدرس این همایش است صحبتی کوتاه درخصوص ابعاد این نشست صورت داد.

حجت الاسلام غلامی در خصوص ضرورت نشستهای تمدنی گفت: سازمان بسیج اساتید واقعا ابتکار خوبی را داشته است و ما امروز شاهد نشست گفتمان سازی مبحث تمدنی هستیم که به تمدن نوین اسلامی می‌پردازد و به واقع جای آن خالی بوده است. بالاخره مسئله تمدن نوین اسلامی 10 سال است که به صورت جدی از جانب رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شده است لذا لازم است ابعاد و زوایای آن از طریق گفتگوهایی که میان اساتید صورت می گیرد بیشتر مشخص شود و این نشستها فرصتی را فراهم کرده است و ما شاهد بحثهای بسیار مفید و ذی قیمتی راجع به تمدن اسلامی بوده ایم البته تمام اساتید در این جا اذعان دارند که این مباحث، مباحث مقدماتی است و باید ادامه داشته باشد و تکمیل شود که انشاالله ما باید بتوانیم این بحثها را تعمیق کنیم. ما باید به این توجه داشته باشیم که در ابتدای مسیر هستیم و خیلی با نقطه مطلوب فاصله داریم ولی در کل اجرای این همایش از جانب بسیج اساتید جای تقدیر و تشکر دارد.
وی درباره همراهی اساتید با مباحث تمدنی بیان کرد:ما امروز در همین نشستها، همراهی اساتید با این مباحث را بسیار دیدیم و دوستان یک سعه صدر و انعطاف خاص و خوبی از خودشان نشان دادند. البته این به برکت انقلاب اسلامی است که علی رغم هجمه های گسترده علیه انقلاب، اکثریت اساتید دانشگاهی ما معتقد به ایجاد تحول در علوم انسانی و اسلامی کردن آن هستند. ما امروز دیدیم که اساتید هرجایی که با استدلال و منطق قوی روبه رو می شوند، می پذیرند و قبول می کنند. من معتقدم که گفتمان سازی رویکرد تمدنی باید هم در میان اساتید و هم دانشجویان به صورت توامان ایجاد شود چون بالاخره دانشگاه های ما در دست اساتید ماست و می توانند بر ذهن دانشجویان ما تاثیر گذار باشند لذا ما نباید ارزش گفتگو با اساتید را دست کم بگیریم و نسبت به آن غافل بشویم. به نظر من جلسات امروز این را نشان داد که این گفتگوها بسیار می تواند مفید باشد.
غلامی درخصوص مانع اصلی مباحث تمدنی گفت: به نظر من سیاست زدگی این مباحث مهم ترین مانع در راستای گفتمان سازی آن است.متاسفانه ما دربسیاری از مباحث فکری، سیاست زدگی را مشاهده می‌کنیم، ما باید به سمت سیاست زدایی از مباحث فکری قدم برداریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.